هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر چیست؟ با وجود اینکه امروزه متخصصین، رسانه‌ها، تبلیغات شهری و... اطلاعات زیادی در مورد پیامدها و اثرات منفی اعتیاد می‌دهند، اما با این حال کم نیستند افرادی که سالانه به دلیل ناآگاهی و با تصورات مثبت از اثرات مواد مخدر به دام آن گرفتار می‌شوند. اگر به طور دقیق از آثار گرانبار اعتیاد اطلاع ندارید و به دنبال افزایش آگاهی خود در این زمینه هستید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما سودمند باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر | از مخدرها بیشتر بدانید

مخدر ها چه موادی را شامل می شوند؟

مواد مخدر که به مواد افیونی نیز معروف هستند در کشور ایران شیوع مصرف بسیار بالایی دارند. این مواد یا مستقیماً از گیاه خشخاش به دست می‌آیند، یا در آزمایشگاه و از طریق افزودن یکسری مواد شیمیایی تولید می‌شوند. مخدرها تریاک، شیره، سوخته تریاک، هروئین، مرفین، کدئین و ترامادول را دربرمی‌گیرند.

 

پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر 

اکثر عوارض جسمی رایج مربوط به مواد مخدر، به‌ واسطه‌ی فعل و انفعالات شیمیایی آن در بدن قابل پیش‌بینی هستند. این عوارض در کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت‌هایی دارند. به همین منظور آن‌ها را در دو بخش مختلف توضیح می‌دهیم این عوارض در کوتاه مدت، معمولاً موارد زیر را شامل می‌شوند:

عوارض کوتاه مدت 

- ایجاد حالت تیرگی و ابهام در ذهن

- احساس رخوت در بدن

- بروز مشکلات تنفسی

- حالت تهوع و استفراغ

- یبوست

- سرگیجه

-خشکی دهان

- سردرد

پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر در دراز مدت

مصرف طولانی مدت مواد مخدر به خاطر ایجاد اعتیاد و وابستگی در بدن به عوارض و مشکلات جدی تری می‌انجامد. این مشکلات موارد زیر را دربر می‌گیرد:

- ضربان قلب نامنظم و افزایش خطر سکته قلبی

- دچار شدن به اختلالات روحی-روانی نظیر افسردگی

- تجربه یبوست و دردهای شکمی شدید

- بروز اختلالات هورمونی

- تضعیف استخوان ها

- تجربه دردهای نامشخص

 

نشانه های بروز اوردوز در مصرف مواد مخدر 

از آنجایی که مصرف مواد مخدر فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد، مصرف مقادیر زیاد مخدرها به طرز خطرناکی منجر به کاهش و یا حتی توقف تنفس در فرد مصرف کننده خواهد شد. این مسئله جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد و درنهایت به مرگ می‌انجامد. ایست تنفسی معمولاً در شب اتفاق می‌افتد اما امکان بروز آن در سایر اوقات روز نیز وجود دارد.

افراد مسن یا افرادی که سابقه‌ی آپنه تنفسی (اختلال وقفه‌ی تنفسی در خواب)، مشکلات قلبی، ریوی و سایر مشکلات پزشکی را دارند، با استفاده از مواد مخدر بیشتر در معرض بروز آسیب و اختلالات تنفسی قرار می‌گیرند. هم‌چنین ترکیب مخدر با سایر مواد اعتیاد آور یا مصرف هم‌زمان آن با الکل یا مواد محرک خطر اوردوز را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد. نشانه ها و علائم اوردوز مواد مخدر موارد زیر را شامل می شود:

- احساس خواب آلودگی مفرط

- بروز مشکل در نفس کشیدن

- کاهش سرعت تنفس یا ایست تنفسی

- خرناس یا خرو پف کردن به دلیل وجود مشکل تنفسی

- سرد شدن پوست بدن

- شل شدن و تضعیف ماهیچه ها

- کبودی و تیرگی پوست، لب و ناخن ها

- از دست دادن هشیاری و رفتن به کما

 

هشدارهایی درباره اوردوز مواد مخدر

توجه کنید که اگر مصرف مخدر به صورت وریدی از طریق تزریق صورت گرفته باشد، احتمال بروز اوردوز به میزان بسیار بالاتری وجود دارد. علاوه بر این، برخی از مخدرها هستند که مقادیر بسیار کم آن‌ها نیز می‌تواند منجر به اوردوز شود و برای فرد کشنده باشد. فنتانیل و کارفنتانیل ازجمله‌ این مواد می‌باشند. مصرف هروئین به دلیل اینکه اکثراً با فنتانیل و کارفنتالین همراه است، در چند دقیقه می‌تواند به مرگ منجر شود.

هم‌چنین مصرف مواد پس از یک دوره‌ ترک نیز با احتمال اوردوز بالاتری همراه است چرا که تحمل بدن شما نسبت به مواد مصرفی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر پس از یک دوره ترک احساس وسوسه و ولع شدیدی نسبت به مواد می‌کنید در اولین فرصت به یک روانشناس برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد مراجعه کنید. درمانگر با ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با وسوسه های مصرف به شما در پیشگیری از اعتیاد مجدد و خطرات همراه آن کمک خواهد کرد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر | از مخدرها بیشتر بدانید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی