هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

غلبه بر وسوسه بعد از ترک چالش اصلی بیماران پس از ترک اعتیاد است چرا که مصرف دوباره مواد مخدر اصلی‌ترین تهدید برای فرد بیمار محسوب می‌شود. «وسوسه» اصطلاحی است که اشاره به گرایش فرد ترک‌کرده به مصرف دوباره است. عمده‌ترین علت بازگشت افراد به اعتیاد، احساس نیاز به مواد مخدر است. احساس نیاز افراد عمدتا به دو دلیل است؛ اول برای رهایی از دردهای ناشی از ترک و دوم دستیابی به لذت کاذب حاصل از مصرف. میزان احتیاج فرد معتاد به مشاوره بعد از ترک به این موضوع بستگی دارد که او چه مدت زمان و چه نوع ماده مخدری را مصرف کرده است. توصیه شده است که 2 تا 5 سال پس از ترک، حداقل زمانی است که فرد باید تحت نظر روانشناس متخصص یا مشاور باشد. در این زمینه می‌توانید از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید. 

 

برای مشاوره در زمینه غلبه بر وسوسه های بعد از ترک میتوانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : غلبه بر وسوسه بعد از ترک | روش‌های علمی و عملی

 وسوسه بعد از ترک :  لغزش بعد از ترک اعتیاد 

با کمک مشاور خود با مراقبت‌های بعد از ترک آشنا شوید و به آنها عمل کنید. وسوسه بعد از ترک، یکی از پیامدهای ترک است که در طولمدت بهبودی اتفاق می‌افتد. افراد به طور معمول بارها برای مدتی طولانی پس از مصرف، دچار وسوسه می‌شوند. نقش اراده بیمار در وسوسه تقریبا کمرنگ است و می توان گفت پیش آمدن وسوسه، نشانه ای از وجود بیماری اعتیاد و تکمیل نشدن فرایند درمان است. بهترین راه مقابله با آن، خارج کردن بیمار از شرایط بروز وسوسه است. لازم به ذکر است وسوسه به معنی اجبار به مصرف نیست بلکه به معنای لغزش و استفاده مجدد فرد است که قابل کنترل و مهارشدنی است.

 

وسوسه بعد از ترک : راهکار های غلبه بر وسوسه

از بین بردن وابستگی به مواد

یکی از دلایل اعتیاد و یا وسوسه برگشت به آن، توانایی نداشتن در کنترل استرس و مدیریت درست آن است. بسیاری از افراد برای رهایی از فشارروانی، سرپوش گذاشتن روی مشکلات و خاطرات تلخ، به مواد مخدر یا الکل پناه می آورند. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از وسوسه، مدیریت و کنترل استرس است. تقویت بدن بعد از ترک بسیار حائز اهمیت است. برای مدیریت استرس می توانید از  راهکارهای زیر استفاده کنید:

-ورزش کردن

-مدیتیشن و یوگا

-دوری از محیط های استرس زا

-دوش گرفتن

-نوشیدن قهوه و دمنوش

 

خودتان را سرگرم کنید 

کتاب بخوانید، با دوستان‌تان ملاقات کنید، به سینما بروید، خودتان را غرق یک سرگرمی‌ کنید، پیاده‌روی یا ورزش کنید. زمانی که خودتان را سرگرم این کارها کنید، میل به مصرف مواد مخدر کاهش می‌یابد.

 

درباره‌ی وسوسه بعد از ترک با دیگران صحبت کنید

هر زمان که تمایل به مصرف مواد مخدر به سراغ‌تان آمد، این موضوع را با دوستان یا اعضای خانواده در میان بگذارید. صحبت کردن می‌تواند در شناسایی دقیق منبع این تمایل، بسیار مفید باشد.

 

مِیل‌سواری کنید

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند در برابر تمایلات خود مقاومت کنند، در حالی‌ که برخی از این تمایلات آن‌قدر قوی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. زمانی که با این تمایلات مواجه می‌شوید، بهتر است مثل یک موج‌سوار روی امواج تمایلات منفی سوار شوید تا اوج بگیرند، بشکنند و سرانجام مهار شوند. به این تکنیک «میل‌سواری» می‌گویند.

 

افکارتان را تغییر بدهید

بسیاری از افراد هنگام مواجهه با میل شدید به مصرف مواد، فقط اثراتِ مثبت مواد مخدر را به‌یاد می‌آورند و عوارض منفی آن را فراموش می‌کنند. بنابراین، بهتر است به خودتان یادآوری کنید که با بازگشت دوباره شما سمت اعتیاد، حالتان بهتر نخواهد شد و هر تلاشی که برای ترک اعتیاد کرده‌اید، به هدر خواهد رفت. مهم‌تر از همه، عزیزان‌تان را ناامید می‌کنید. برای اینکه این عواقب را فراموش نکنید، می‌توانید آنها را روی یک برگه کوچک بنویسید و همیشه همراه خود داشته باشید.

 

پانزده دقیقه صبر کنید!

یکی از راه های بازداری از وسوسه مصرف دادن وقفه در زمانی است که می خواهید ماده را مصرف کنید. با خود قرار بگذارید که اگر بعد از پانزده دقیقه هنوز وسوسه باقی بماند، می‌توانید مجدد مصرف کنید.

 

تکنیک تنفس درونی

با ده تنفس آرام‌بخش خود را از وسوسه رها کنید. تصور کنید که با هر دم هوایی خنک و تازه و انرژی‌بخش وارد بدن شما شده و با بازدم کلیه احساسات بد وسوسه و ناامیدی از بدن خارج می‌گردد (استمرار در تمرین این تکنیک باعث اثربخشی بیشتر آن در موارد بعدی می‌گردد) .

 

عود کردن چیست؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که عود کردن بخشی رایج از فرایند ترک اعتیاد است. البته که عود کردن به معنای شکست در درمان نیست و می تواند به شما در مرور اشتباهات گذشته و شناسایی محرک های اشتباه در درمان کمک کند. بنابراین با پزشک یا مشاور خود تماس بگیرید و جلسات  و برنامه ترک اعتیاد را مجددا شروع کنید. زمانی که برای ترک اعتیاد دوباره آمادگی لازم را پیدا کردید،علائم عود کردن و اشتباهات گذشته خود را به یاد بیاورید و با اراده، پروسه درمان را مجددا شروع کنید.

دلایل عود کردن اعتیاد

اصلی‌ترین دلایل عود کردن اعتیاد را در اینجا بصورت فهرست‌وار می‌آوریم. شما می‌توانید راجع به تک تک این موارد با روانشناس خود صحبت کنید:

-بوجود آمدن احساسات منفی و مثبت

-دردهای جسمانی ترک اعتیاد

-آزمودن خویشتنداری

-مشاجره با دیگران

-عوامل ایجاد فشار در محیط (محل کار، خانواده، مهمانی‌ها و...)

هرگز از عود کردن نترسید و برای غلبه بر ترس خود، از مشاوران و متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

 

 

برای مشاوره در زمینه غلبه بر وسوسه های بعد از ترک میتوانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : غلبه بر وسوسه بعد از ترک | روش‌های علمی و عملی

  • ۹۸/۰۵/۲۸
  • هنر زندگی

غلبه بر وسوسه بعد از ترک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی