هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

در مورد ارتباط ایدز با مواد مخدر چقدر اطلاع دارید؟ مصرف کنندگان مواد نسبت به سایر افراد به میزان بسیار بیشتری در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV و ایدز قرار دارند؛ چرا که مطالعات همه‌گیرشناسی نشان داده است که این بیماری در افراد معتاد به میزان زیادی شایع است. استفاده از سرنگ‌های آلوده یکی از دلایل بسیار رایج ابتلا به این بیماری در مصرف کنندگان مواد محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارتباط ایدز با مواد مخدر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه  ارتباط ایدز با مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکزمشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ارتباط ایدز با مواد مخدر (راهنمای مختصر و مفید)

ارتباط ایدز با مواد مخدر | آیا اعتیاد با ابتلا به ویروس HIV ارتباط دارد؟

تأثیر مواد مخدر بر بدن به‌گونه‌ای است که همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. متخصصان سلامت معتقدند افرادی که به سوءمصرف مواد می‌پردازند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV هستند. هم‌چنین احتمال انتقال این بیماری از طریق آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

نحوه انتقال ویروس HIV از طریق تماس با خون یا رابطه جنسی با فرد آلوده است؛ به همین خاطر  ایدز در کسانی که مواد را به صورت تزریقی مصرف می‌کنند شیوع بیشتری دارد. این افراد معمولاً از سرنگ‌های مشترک و آلوده‌ای استفاده می‌کنند که آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد. هروئین و کراک هروئین از جمله موادی هستند که به صورت تزریقی مصرف می‌شوند؛ به همین خاطر مصرف کنندگان این مواد بیش از سایرین به ایدز دچار می‌شوند.

علاوه بر این، مصرف برخی مواد بر رفتارهای جنسی افراد تأثیر می‌گذارد؛ چرا که میل جنسی را به شدت در فرد افزایش می‌دهد و در عین حال با کم کردن میزان بازداری رفتاری منجر به بروز رفتارهای پرخطر جنسی می‌شود. از جمله رفتارهای پرخطر جنسی می‌توان به برقراری ارتباط با افراد متعدد، محافظت نشده و بدون کاندوم اشاره کرد. این رفتارها ریسک ابتلا به ایدز را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

موادی نظیر شیشه، کوکائین، قرص اکس و ماده مخدر گل یا همان ماریجوانا نمونه موادی هستند که موارد گفته شده در بالا در مورد آن‌ها صدق می‌کند.

 

ارتباط ایدز با مواد مخدر | مصرف مواد چه تأثیری بر بیماری ایدز می‌گذارد؟

هنگامی که فرد در تماس با فرد آلوده به ویروس HIV قرار می‌گیرد، این ویروس به سیستم ایمنی بدن او حمله می‌کند. به این صورت که منجر به عفونت سلول‌های بدن می‌شود و در عین حال آن‌ها را در برابر هرگونه درمانی مقاوم می‌کند. سپس سلول‌های آلوده خود تبدیل به ماشین‌های تولید کننده ویروس می‌شوند و به این ترتیب سایر نقاط سالم بدن را آلوده می‌کنند. اگر این روند تحت درمان قرار نگیرد و متوقف نشود به سندروم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز می‌انجامد. هنگامی که فرد به ایدز مبتلا می‌شود بدن او توانایی‌اش را در مقابله با بیماری‌های مختلف از دست می‌دهد. در واقع ایدز آخرین مرحله از عملکرد ویروس HIV است و همه کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، ایدز ندارند.

مصرف مواد یا الکل علائم مرتبط با ویروس HIV را تشدید می‌کند؛ چرا که مصرف مواد مخدر سیستم ایمنی که خود توسط ویروس HIV هدف گرفته شده است را  بیش از پیش تضعیف می‌کند. در نتیجه روند بیماری سرعت بیشتری می‌گیرد و آسیب‌های سلولی و شناختی گسترده‌تری در فرد بروز می‌یابد.

 

علائم ابتلا به ویروس HIV و ایدز

علائم مربوط به ایدز تا حد زیادی به شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد. هم‌چنین علائم و نشانه‌ها با پیشرفت بیماری تغییر می‌کنند. اگر به بروز این بیماری در خود یا اطرافیانتان مشکوک هستید، تنها راه برای تشخیص قطعی این است که آزمایش خون انجام دهید.

همه افرادی که به ایدز دچار می‌شوند، علائم یکسانی ندارند. برخی افراد 2 تا 4 هفته پس از ابتلا به ویروس HIV علائم مشابه با سرماخوردگی از خود نشان می‌دهند. برخی نیز تا مدت‌ها هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند و به این ترتیب بیماری به صورت پنهان در آن‌ها رشد می‌کند.

برخی از علائم ابتلا به HIV یا ایدز موارد زیر را شامل می‌شود:

- تب و لرز

- تعریق شبانه و هنگام خواب

- درد عضلانی

- گلودرد

- خستگی

- تورم غدد لنفاوی

- زخم‌های دهانی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه  ارتباط ایدز با مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ارتباط ایدز با مواد مخدر (راهنمای مختصر و مفید)

  • ۹۸/۰۵/۳۰
  • هنر زندگی

ارتباط ایدز با مواد مخدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی