هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

روانشناسی شخصیت شاخه ای از روانشناسی است که در آن ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراکی، هیجانی، بدنی و چگونه سازگار شدن فرد با محیط مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند، الگوهای خاص تفکر، احساسات، رفتارهای افراد را مورد بحث قرار می دهند. روانشناسان این رشته معمولا در محیط های پژوهشی فعالیت دارند. در این مقاله به طور کامل به جنبه‌های شخصیت‌شناسی و تست‌های مربوط به آن می‌پردازیم. برای انجام هریک از تست‌های شخصیت‌شناسی با روانشناس متخصص مشورت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی شخصیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره و روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : روانشناسی شخصیت | راهنمای علمی تست‌های روانشناختی

روانشناسی شخصیت | تعریف شخصیت

طبق تعریف متخصصان، شخصیت جنبه ی قابل رویت منش فرد است که بر دیگران تاثیر می گذارد. وقتی از واژه شخصیت استفاده می شود، ممکن است به جنبه های پایدار فرد نیز اشاره کنیم. بعضی‌ها شخصیت را مجموعه ای از رفتار و شیوه های تفکر می‌دانند که نسبتا با ثبات اند و قابلیت پیش بینی فرد را به ما می دهند. در تعریفی از شخصیت، گفته می شود که تفاوت در این ویژگی ها، باعث می‌شود که افراد مختلف با هم متفاوت باشند و بتوانیم از این طریق بین آنها تمایز قائل شویم.

 

شخصیت چیست؟

شخصیت یا  personality  از ریشه لاتین persona گرفته شده که به معنی ماسک یا نقاب است. این کلمه، به نقابی که بازیگران یونانی روی صورتشان می گذاشتند اشاره می کند. در حقیقت به این اشاره دارد که نقاب هر شخص در زندگی، با نقاب سایر افراد متفاوت است و هرکس برای ادامه زندگی خود مجبور است از این نقاب‌ها استفاده کند.

 

ویژگی های شخصیت

یکی از ویژگی های شخصیت، داشتن ثبات و پایداری است. شخصیت مجموعه ای از افکار، رفتار و احساسات فرد است که در عملکرد و رفتارش ظاهر می شود. شخصیت یک پدیده ذهنی و روانی است اما ممکن است تحت تاثیر بیولوژیک بدن هم باشد. شخصیت، یک مجموعه سازمان یافته و نظام دار است.

 

کاربرد روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت این امکان را به متخصصان می دهد تا با گرفتن آزمون های شخصیت، اطلاعات دیگری را از آزمودنی بدست بیاورند و با کنار هم گذاشتن این تست ها و مصاحبه بالینی، درک بهتری از فرد داشته باشند. این تست ها در زمینه های تشخیصی اختلالات و در زمینه زوج درمانی استفاده می شوند.

روانشناسی شخصیت : تست های روانشناسی شخصیت

تست های شخصیتی زیادی وجود دارند که برای بررسی و مطالعه افراد مورد استفاده هستند. در مطلب زیر چند مورد از آنهایی که بیشترین کاربرد دارند را توضیح می دهیم.

MBTI

این تست  مسیر شغلی مناسب افراد را با توجه به تیپ شخصیتی شان تعین می کند و کمک می کند افراد، ارتباط موثری با اطرافیانشنان داشته باشند و اهداف خودشان را به نحوی شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای ذاتی آن ها باشد. بعد از شرکت در این آزمون، نتیجه‌ بدست آمده، شامل یک کلمه چهار حرفی است و بر اساس آن تیپ شخصیتی افراد، طبق یکی از شانزده تیپ شخصیتی MBTI خواهد بود. در مطلب تیپ های شخصیتی MBTI بطور کامل به این تست پرداخته‌ایم. 

MMPI

این تست مخصوص کسانی که است که حداقل 16 سال سن دارند و یا کلاس 8 را گذرانده اند. این تست جزء تست هایی است که به صورت گروهی هم انجام می شود. در تعین مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری بیماران نقش مهمی دارد و اطلاعات گسترده ای در این طمینه به متخصص می دهد.

NEO FFI

از معتبرترین و پرکاربردترین تست ‌های شخصیت‌شناسی که بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت تنظیم شده است. تست نئو کاربرد زیادی در زمینه‌ های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست نئو، اعتبار و دقت بالای نتایج است. انجام تست نئو و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی از شما می‌گیرد اما به خاطر دقت و پایایی بالایی که دارد، مورد استفاده است و اطلاعاتی به متخصصان می‌دهد که شاید در هر تستی نمی توان به آنها دست پیدا کرد. برای اطلاعات کامل راجع به این تست به مقاله تست نئو مراجعه کنید. 

HARTMAN

تست شخصیتی هارتمن، تستی است که آدم ها را در 4 رنگ قرمز، آبی، سفید و زرد دسته بندی می کند. این آزمون، طبق پرسش های معین محورهای ارزشی شما را کشف کرده و شما را جزو یکی از رنگ ها، دسته بندی می‌کند. در این تست رنگ قرمر به معنای قدرت طلب، آبی به معنای صمیمی، سفید به معنای صلح طلب و زرد به معنای تفریح طلب است.

 

روانشناسی شخصیت | ابعاد شخصیت

شخصیت انسان ها عموما دارای دو بعد درونگرایی و برونگرایی است. در حقیقت هیچ کدام از ابعاد شخصیت، به اندازه این دو بعد مورد توجه نیستند.

درون گرا

شخصیت درونگرا کسی است که به دنیای درونی اش و افکار و احساسات خود، علاقه دارد و دوست دارد بیشتر در خودش باشد. بیشتر به گذشته فکر میکند. اهل تخیل است و قبل از تصمیم گیری تردید می کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به درون گرایی را مطالعه نمایید.

برون گرا

شخصیت برون گرا به شخصی می گویند که بیشتر دنیای بیرون را دوست دارد و تلاش می کند که روابط میان فردی اش را گسترش بدهد. فرد برون گرا به زمان حال توجه می کند و  شخص درون گرا به آینده فکر می کند. برون گرا اهل عمل است و به آسانی تصمیم می گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به برون گرایی را مطالعه نمایید.

 

اختلالات شخصیتی

تا کنون ده نوع اختلال شخصیتی مورد قبول روانشناسان قرار گرفته است. با توجه به پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده، این اختلالات زندگی شخصی و حتی اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب مختل شدن روابط میان فردی در زندگی آن ها می شود. در مقالهاختلالات شخصیت با جزئیات بیشتر به این موضوع پرداخته شده است. 

-اختلال شخصیت وابسته

-اختلال شخصیت مرزی

-اختلال شخصیت ضد اجتماعی

-اختلال شخصیت خودشیفته

-اختلال شخصیت وسواسی

-اختلال شخصیت اجتنابی

-اختلال شخصیت اسکیزوئید

-اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

-اختلال شخصیت پارانوئید

-اختلال شخصیت نمایشی

 

شخصیت فرد چگونه مورد مطالعه قرار می‌گیرد؟

چهار روش عمده برای مطالعه شخصیت وجود دارد که هر کدام به خودی خود نقاط ضعف و قوتی دارند که در پژوهش های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شخصیت شناسی می‌تواند به خودشناسی فرد کمک کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله خودشناسی را بخوانید. 

روش تجربی یا آزمایشی

علمی‌ترین روش برای مطالعه شخصیت روش تجربی یا آزمایشی است. در این روش آزمایشگر متغیر های خود را به دقت کنترل و دستکاری می کند تا به نتایج درست، عینی و قابل توجیهی برسد.

روش درون نگری

این روش خیلی ذهنی است و به همین دلیل قابل تعمیم به جامعه ای بزرگ نیست. برخلاف روش های دیگر که بنا بر گزارش آزمایشگر است، این روش مبنی بر گزارش درونی فرد است.

روش بالینی

این روش بر اساس مشاهده کردن بیماران بستری شده است و به علت ذهنی بودن، خیلی قابل اعتماد و قابل تعمیم به جامعه بزرگ تر نیست. تست‌های شخصیت شناسی را بهتر است حتماً تحت نظر روانشناس متخصص انجام دهید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی شخصیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره و روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : روانشناسی شخصیت | راهنمای علمی تست‌های روانشناختی

  • ۹۸/۰۶/۰۴
  • هنر زندگی

روانشناسی شخصیت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی