هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مسئله جلب توجه در کودکان وجود دارد. در صورتی که این کار به یک عادت و کار همیشگی تبدیل شود، بیانگر یک مشکل است که باید جدی گرفته شود. از طرف دیگر بسیاری از والدین نمی‌دانند که با اینگونه رفتارها چگونه برخورد کنند و پاسخ های اشتباهی می‌دهند. برخورد اشتباه والدین، این رفتار را در کودکان  تقویت می‌کند. کودکان به دلایل مختلفی جلب توجه می‌کنند. این دلایل باید شناسایی شوند تا با حل مشکل، رفتار را نیز از بین برد. برای مقابله با توجه طلبی کودکان، رهکار ها و اصولی وجود دارد که با رعایت آن ها، مشکل برطرف می‌گردد. در ادامه مقاله به بررسی کامل جلب توجه در کودکان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه جلب توجه در کودکان می‌توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : جلب توجه در کودکان | دلایل و نحوه‌ی برخورد با توجه طبی کودک

کودکان بد رفتار و نیاز به جلب توجه

به طور معمول کودکان از بد رفتاری های خود هدفی دارند. شایع ترین هدف کودکان از بد رفتاری، جلب توجه کردن است. موقعیت فرزند در خانواده، سبک های فرزند پروری، رفتار والدین و غیره از مواردی هستند که باعث ایجاد حس نامرئی شدن و نیاز به دیده شدن را در کودکان به وجود می‌آورد. والدین باید این رفتار های را بشناسند و از اهداف کودک آگاه شوند تا بتوانند متناسب با آن رفتار کنند و مشکلات کودک را از بین ببرند.

 

دلایل جلب توجه در کودکان

کمبود اعتماد به نفس و نیاز به دیده شدن از مهم ترین دلایل توجه طلبی در کودکان است. رفتار های شما نیز به عنوان والدین، این مشکلات را در کودک تقویت می‌کند و کودک دست به جلب توجه می‌زند. برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان کلیک کنید. برخی از اشتباهات والدین که موجب توجه طلبی کودکان می‌شود عبارتند از:

دست کم گرفتن کودک

برخی از والدین تصور می‌کنند که کودک شان هیچ توانایی ندارد و علارغم توانایی های او، هیچ مسئولیتی را به کودک واگذار نمی‌کنند. این رفتار باعث کمبود اعتماد به نفس در کودک می‌شود.

توجه نکردن به کودک

نادیده گرفتن و بی توجهی باعث احساس نامرئی بودن در کودک می‌شود. زمانی که شما به حرف های کودک گوش نمی‌دهید و به بهانه های مختلف او را از خود می‌رانید، کودک احساس بی توجهی می‌کند و برای جلب توجه شما، رفتار های غیر عادی از خود نشان می‌دهد.

 

نحوه برخورد با جلب توجه در کودکان

برای برخورد با جلب توجه های کودک راه حل هایی وجود دارد که عبارتند از:

کاهش توجه به رفتارهای منفی

هر قدر که به کارهای کودک، حساسیت بیشتری نشان بدهید، او را بیشتر به انجام آن کار تشویق می‌کنید. توجهات منفی همچون عصبانی شدن، فریاد زدن و ناراحتی باعث افزایش شدت کار نامطلوب کودک می‌شود. کودکان دوست دارند رفتار هایی را انجام دهند که توجه والدین را به خود جلب می‌کند. در مقابل رفتارهای منفی کودک صبور باشید و بی توجهی کنید. در عوض به رفتار های مثبت او توجه بیشتری نشان دهید تا کودک متوجه شود چه رفتارهایی مفید هستند. گاهی والدین نمی‌دانند در مواجهه با اشتباهات کودکان چگونه واکنش نشان دهند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی برخورد با اشتباهات کودک را مطالعه کنید.

ارضا حس جلب توجه کودک

علت جلب توجه کودک را شناسایی و مشکل را بر طرف کنید. به حرف های کودک توجه کنید و او را جدی بگیرید. مسئولیت هایی متناسب با سن و توانایی اش به او واگذار کنید تا احساس مفید بودن داشته باشد.

ایجاد حس تعلق در کودک

از عبارت های همچون من تو را خیلی دوست دارم، من به تو افتخار میکنم، من از تو خیلی راضیم و کلمات محبت آمیز دیگر استفاده کنید تا احساس تعلق خود را به کودک القا کنید.

محبت بی قید و شرط

برای محبت کردن به فرزندتان، شرط نگذارید یا به دنبال بهانه نباشید. او را هر لحظه در آغوش بگیرید و ببوسید و از عبارت های محبت آمیز استفاده کنید. به این صورت کودک متوجه می‌شود که در هر حالی برای شما ارزشمند و دوست داشتنی است و نیازی به رفتارهای خاص برای جلب توجه ندارد. انواع راه‌های مناسب برای تشویق کودکان را مطالعه کنید.

 

چه زمانی باید جلب توجه در کودکان را نادیده گرفت؟

همان طور که گفته شد، توجهی طلبی ریشه در یک مشکل دارد. نادیده گرفتن توجه طلبی به معنی نادیده گرفتن مشکل نیست. منظور این است که رفتارهای منفی کودک را نادیده گرفته و توجهی نشان ندهید. برای این که متوجه رفتار های جلب توجه کننده کودک شوید، قاعده مشخصی وجود ندارد اما می‌توانید به درون خودتان رجوع کنید. اگر از انجام کار منفی او احساس خشم و عصبانیت کردید، بدانید که هدف کودک جلب توجه است.

برای مقابله با این رفتار ها می‌توانید با آرامش بگویید "من به این رفتار تو توجهی نمی‌کنم. زمانی که این کار را تمام کردی با هم صحبت می‌کنیم" توجه داشته باشید که حفظ آرامش مهم ترین اصل مقابله با توجه طلبی کودک است. بسیاری از افراد با وجود رعایت نکات ذکر شده نمی‌توانند ارتباط مؤثری با کودک خود برقرار کنند. به همین  دلیل لازم است تا در چنین شرایطی از مشاوره کودک کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب توجه در کودکان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : جلب توجه در کودکان | دلایل و نحوه‌ی برخورد با توجه طبی کودک

  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • هنر زندگی

جلب توجه در کودکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی