هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان اعتیاد به مواد مخدر چیست؟ در مورد ترک و درمان اعتیاد باورهای غلط بسیاری وجود دارد. بسیاری از افراد درمان این مشکل را غیر ممکن می پندارند و برخی نیز از روش های نوین و آسانی که در ترک استفاده می شود آگاهی ندارند. امروزه خدمات بسیار تخصصی در زمینه ترک و درمان اعتیاد وجود دارد که به شما کمک می کند نه تنها از وابستگی جسمانی به مواد رهایی یابید بلکه از نظر روانی نیز دیگر به آن وابسته نباشید و با ریشه های گرایش به اعتیاد در خود مبارزه کنید. برای آنکه در این زمینه بیشتر بدانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنرزندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اعتیاد به مواد مخدر | روش های نوین در درمان اعتیاد

برای درمان اعتیاد به مواد مخدر چقدر زمان لازم است؟

برای درمان اعتیاد یک زمان مشخص وجود ندارد. پیشینه اعتیاد، میزان مصرف، ویژگی های شخصیتی و خانوادگی، نوع ماده مصرفی، بیماریهای همراه با اعتیاد، میزان حمایت، استفاده از درمان های داروئی و غیر داروئی و عوامل دیگری در طول مدت بهبودی و ترک اعتیاد تاثیر گذار هستند و البته گاهی حتی بیمار برای درمان روش مناسب را انتخاب نمی نماید که این موضوع نیز باعث به تاخیر افتادن درمان اعتیاد می شود. برای آگاهی از بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

روش های نوین در درمان اعتیاد به مواد مخدر 

بسیاری از افراد به دلیل ترس از روش های سخت ترک اقدام به درمان اعتیاد نمی کنند. روش هایی مانند اقدام به بستن فرد و قرنطینه کردن او که در برخی کمپ های اجباری استفاده می شود معمولا در دراز مدت تاثیری ندارد و به دلیل آثار روانی گرانباری که دارد وضعیت اعتیاد فرد را دشوار تر می کند. در ادامه به روش های نوینی که در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد اشاره خواهیم کرد:

درمان شناختی رفتاری اعتیاد به موادمخدر

درمان شناختی رفتاری یکی از موثرترین روش ها در درمان اعتیاد محسوب می شود. در این روش درمانگران معتقدند زیربنای تمام رفتارها و هیجانات مخرب ما را افکار ناسالم تشکیل می دهند. در واقع این افکار ناسالم هستند که شرایطی نظیر افسردگی، اضطراب و اعتیاد را ایجاد می کنند. به همین خاطر در این روش درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در موقعیت های مختلفی که به سمت مواد می روید افکار خود را شناسایی و ثبت کنید تا ببینید چه چیزی شما را به سمت این رفتار سوق می دهد.

زمانی که به شناخت بیشتری در این باره دست یابید روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید افکار کارآمدتری را جایگزین آن ها کنید. این روش با مقابله و کاهش وسوسه به افراد کمک می کند تا بتوانند از لغزش های مکرر پیشگیری کنند و در بلند مدت نیز موفق باشند. 

درمان اعتیاد به مواد مخدر | رفتار درمانی

در رفتاردرمانی درمانگر تلاش می کند تا الگوی مناسبی از رفتارهای سالم را به فرد نشان دهد و تقویت رفتارهای صحیح احتمال بروز آن ها را افزایش داده و از تکرار رفتارهای مخرب بکاهد.  در این راستاست که معتقدیم داشتن اوقات فراغت صحیح و بانشاط و فراهم آوردن امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت سالم و بانشاط از طریق ورزش، احتمال استعمال موادمخدر را کاهش می‌دهد.

درمان‌گران به مراجعان خود تکالیف مخصوصی را می‌دهند که در بیرون از جلسه درمانی آن فعالیت‌ها را انجام دهند، هم‌چنین مراجعان خود را تشویق می‌کنند که رفتار مناسب را تمرین و تکرار کنند و پیشرفت خود را به سوی رفتار هدف (ترک و کاهش استفاده از موادمخدر) ثبت کنند. در این مسیر علائق فرد مورد بررسی قرار می گیرد تا به عنوان پاداش در ازای رفتار مناسب ارائه شود. در طی درمان نمونه‌هایی از ادرار فرد معتاد به طور مرتب مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا اینکه بر استفاده از موادمخدر نظارت کاملی صورت گیرد.

بیزاری درمانی 

بیزاری درمانی یکی از روش‌هایی است که رفتارگرایان در درمان رفتارهای دردسرآور از جمله در درمان اعتیاد به موادمخدر از آن سود جسته‌اند. در این روش از فرد معتاد خواسته می‌شود تا رفتار دردسرآفرین را با یک محرک آزارنده به طور خیالی یا واقعی همراه کند. مثلا فرد می تواند هنگام مصرف به چیزی که او را آزار می دهد فکر کند یا اینکه همراه با مصرف داروهای تهوع آوری استفاده می شود که این امر منجر به شرطی شدن فرد و بیزار شدن او نسبت به مصرف مواد می شود. 

دارو درمانی

درمان برخی مواد مخدر نظیر هروئین، شیره، تریاک و ... با علائم جسمانی بسیار زیادی همراه است. این علائم معمولا آنقدر آزاردهنده هستند که فرد را نسبت به ادامه راه پشیمان می کنند. برای حل این مشکل از درمان های دارویی نظیر استفاده از متادون یا بوپرنورفین استفاده می شود. این داروها خاصیت شبه افیونی دارند و می توانند علائم ترک را کاهش دهند. اما ازآنجایی که خود نیز می توانند اعتیاد آور باشند، حتما باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند. هم چنین مصرف هم زمان این داروها با مواد می تواند خطر تشنج و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متادون و بوپرنورفین کلیک کنید. 

 

نکاتی ضروری برای موفقیت در درمان اعتیاد

در درمان اعتیاد به مواد مخدر پیش از هر چیزی نیاز به پذیرش مشکل توسط خود فرد است. البته روانشناسان با انجام مصاحبه های انگیزشی می توانند در عبور از این مرحله به شما کمک کنند. پس از آن، انجام ارزیابی های کامل روان پزشکی ، روان شناختی ، شخصیتی، جسمی و ... قبل از شروع ترک و درمان ضروری است.  قرار گرفتن درمان های روانشناختی در کنار درمان های پزشکی و دارویی اثر بخشی درمان را چندین برابر می کند. 

به همین خاطر توصیه می کنیم ار روش های غیر اصولی و خودسرانه در درمان اعتیاد بپرهیزید و پیش از انجام هر اقدامی با متخصصان اعتیاد مشورت کنید. استفاده از روش های سنتی و غیر اصولی می تواند در دراز مدت اعتیاد شما را تشدید کند. 
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنرزندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اعتیاد به مواد مخدر | روش های نوین در درمان اعتیاد

  • ۹۸/۰۷/۰۴
  • هنر زندگی

درمان اعتیاد به مواد مخدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی