هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

پرومتازین (Promethazine) علاوه بر خاصیت آرام بخش بودن، جهت درمان اضطراب، آلرژی و ... کاربرد دارد. این دارو ممکن است عوارضی داشته باشد به همین دلیل از مصرف خود سرانه‌ی آن اجتناب کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید تا گرفتار عوارض جبران نا پذیر آن نشوید. داروی پرومتازین به صورت شربت و آمپول می‌باشد، این دارو به خوبی از راه خوراکی و محل تزریق جذب می‌شود. مدت زمان جذب این دارو از راه خوراکی ۱۵ الی ۶۰ دقیقه است و از راه تزریق عضلانی تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در ادامه به کاربرد، نحوه‌ی مصرف و عوارض این دارو اشاره می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه داروی پرومتازین می توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : پرومتازین | موارد مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

موارد مصرف پرومتازین

داروی پرومتازین کاربردهای مختلفی دارد و اغلب برای درمان اضطراب، آلرژی، آبریزش بینی فصلی،  تب یونجه، کهیر، اختلالات لابیرنت، سرگیجه، بیماری مسافرت، کنترل حالت تهوع در خانم‌های باردار و داروی آرام بخش قبل از بیهوشی استفاده می‌شود. مشاوره‌ی روانی در کنار مصرف این دارو به درمان اضطراب کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید به جای مصرف داروهای عوارض دار و کوتاه اثر از راه‌کارهای ساده‌ای که در مقاله‌ی درمان اضطراب گفته شده استفاده کنید.

 

دستور العمل‌های مصرف پرومتازین

پرومتازین در سه نوبت در روز به فاصله‌ی هر ۸ ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداکثر دوز مصرفی برای بزرگسالان روزانه ۱۵۰ میلی گرم می‌باشد ولی افراد مسن ممکن است نسبت به این دوز واکنش نشان دهند، به همین دلیل لازم است آن‌ها دوز کمتری را استفاده کنند. مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیز نباید مقدار مصرف از نصف دوز مصرفی بزرگسالان تجاوز کند. استفاده از این دارو برای هر بیماری دوز مخصوص به خودش را دارد به همین دلیل نباید خودسرانه مصرف شود و حتما باید براساس تجویز پزشک استفاده گردد. 

 

موارد منع مصرف پرومتازین

در طول درمان از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا این دارو ممکن است باعث بروز واکنش‌های پوستی به دلیل حساسیت به نور خورشید شود. همچنین استفاده از پرومتازین به دلیل بروز دپرسیون تنفسی خطرناک می‌باشد و  برای کودکان زیر دو سال ممنوع است و نباید استفاده شود، حتی برای استفاده‌ی کودکان بالای ۲ سال نیز از کمترین دوز موجود باید استفاده شود.

مصرف طولانی مدت این دارو باعث کاهش یا قطع بزاق می‌شود، به همین دلیل در صورت مصرف طولانی بیمار باید از نظر سالم بودن دندان‌ها معاینه شوید. همچنین اگر فردی مشکلاتی مانند بیماری کلیوی مثل انسداد گردن مثانه، احتباس ادرار، دپرسیون مغز استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سندروم ری، صرع یا تشنج، نقص عملکرد کبدی، زردی یا یرقان داشت در مصرف داروی پرومتازین باید احتیاط کند و حتما با پزشک خود مشورت کند تا با عوارض مخرب آن مواجه نشود. برای اطلاع از علائم و نشانه‌های بیماری صرع کلیک کنید.

 

عوارض جانبی پرومتازین

داروی پرومتازین ممکن است برای برخی از افراد عوارضی داشته باشد، به همین علت اگر مواردی که در ادامه گفته خواهد شد را در خود یا دیگران مشاهده کردید فورا پزشک خود را در جریان بگذارید. همچنین در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف گردد و در دوران شیردهی مصرف آن ممنوع است. در این زمینه توصیه می‌کنیم مقاله‌ی بایدها و نبایدهای دوران بارداری را مطالعه کنید.

برخی از عوارض شایع این دارو عبارت است از:

_خواب آلودگی

_سرگیجه

_وزوز گوش

_حساسیت به نور

_هیجان

_رعشه و تکان دادن دست‌ها

_کاهش هوشیاری به ویژه در کودکان

_تحریک پذیری

_بی‌قراری از عوارض پرومتازین

_عصبانیت

_از دست دادن مهارت در انجام کار و بی‌ثباتی

_خستگی مفرط

_خشکی دهان

_تاری دید

 

تداخلات دارویی پرومتازین

این دارو با برخی از داروهایی که در ادامه گفته می‌شود تداخل دارد و در صورتی که از داروهای زیر استفاده می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

_داروهای مضعف CNS

_داروهای مهار کننده مونوآمینواکسیداز با پرومتازین تداخل دارد.

_ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای ( برای اطلاع از انواع داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کلیک کنید.)

_داروهایی که باعث ایجاد واکنش‌های اکستراپیرامیدال می‌شوند

_داروی لوودوپا

_داروی بروموکریپتین

_داروهای ضد تیروئید

_آلفا آدرنرژیک اپی‌نفرین

 

توصیه‌های دارویی

برای اینکه بتوانید تحریکات گوارشی را به حداقل برسانید بهتر است این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا، آب یا شیر مصرف کنید. برای استفاده از این دارو جهت بیماری مسافرت ترجیحا ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع حرکت استفاده شود. مصرف پرومتازین باید ۱ تا ۲ هفته قبل از زایمان قطع شود تا از بروز یرقان و علائم اکستراپپرامیدال در نوزاد جلوگیری شود.

نباید بیشتر از دوز و مقدار تجویز شده، استفاده شود و از مصرف خودسرانه‌ی آن جلوگیری شود. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری باید مصرف شود اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی پرومتازین رسیده باشد، از نوبت فراموش شده خودداری شود و نباید مصرف بعدی دوبرابر شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی پرومتازین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : پرومتازین | موارد مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

  • ۹۸/۰۷/۰۹
  • هنر زندگی

پرومتازین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی