هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

عادت های بد چیست و چگونه می‌توانیم ازاین عادات رهایی یابیم؟ ثابت شدن یک‌سری از رفتارها در انسان‌ها عادت نام دارد. انسان ها همیشه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که این رفتار‌ها الگوی برخورد او را در طول روز می‌سازند. زمانی که یک الگوی رفتاری خاص به هر دلیلی در شخصی تکرار شود واگر در هر شرایطی بخواهد که آن را انجام دهد جزوی از زندگی او می‌شود و در صورت  انجام ندادن حس می‌کند چیزی را گم کرده و احساسات بد و منفی در او شکل می‌گیرد. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که چگونه عادت های بد را از بین ببرید و رفتارهای خوب را جایگزین آن کنید.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه عادت های بد و راه‌های رهایی از آن می‌توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : عادت های بد و راه‌های رهایی از آن

عادت های بد چگونه به وجود می‌آیند؟

عادت‌ها می‌توانند به 2 شکل مختلف در افراد وجود داشته باشند. عادت‌های خوب که فرد را به مرحله‌های مناسبی از زندگی می‌رسانند و باعث می‌شوند که همه‌چیز به خوبی پیش برود و عادت های بد که همه چیز را زیر سلطه خود می‌برند و ممکن است که با بروز آن‌ها اطرافیان از شخص دوری کنند و آسیب‌های زیادی به شخص و زندگیش وارد کنند. ممکن است شخص علاقه‌ای نداشته باشد که این رفتار تداوم و تکرار پیدا کند اما به صورت ناخودآگاه و خودکار خودش را نشان می‌دهد.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه خودشناسی کلیک کنید.
 

چگونه بفهمیم عادت های بد داریم و آن‌ها راتشخیص دهیم؟

به خیلی از چیزهایی که در اطرافتان وجود دارد فکر کنید. کتاب‌هایی که در کتابخانه شما وجود دارند، مدل دکمه‌های پیرهنتان ویا حتی خیابانی که هرروز از آنجا می‌گذرید. سعی کنید همه چیز را با جزئیات توصیف کنید. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید به این دلیل که همه آن‌ها برای شما عادی شده‌اند وآنقدر حضور داشتند که دیگر به آن‌ها توجه نمی‌کنید. عادت های بد و رفتارهای اشتباه نیز درست مانند چیزهایی که هرروز آن‌ها را می‌بینید هستند و بعد از مدتی وجود آن‌ها را دیگر حس نمی‌کنید و فکر می‌کنید که هیچ عادت بدی در شما وجود ندارد.

راه هایی وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید ازعادت های بدتان آگاه شوید

متوجه شدن علت ناراحتی دیگران 

 بررسی کنید که اخیرا دلیل ناراحتی دیگران از شما چیست. مبنا را فقط یک نفر قرار ندهید ممکن است اشخاص به دلایل مختلفی از شما ناراحت شوند. به علتی توجه کنید که در چند نفر مشترک و در آن هم نظر هستند. در این صورت به راحتی می‌توانید بفهمید عادت های بدی که در شما وجود دارد چیست که باعث ناراحتی دیگران می‌شود.

برای چه چیزهایی توجیه کاذب می‌کنید 

هرکدام از ما در صورت بروز اشتباه یا چیزی که غیرقابل‌قبول اطرافیان است شروع به توجیه می‌کنیم. این توجیه‌ها در بعضی از موارد حقیقت دارد اما گاهی خودمان هم می‌دانیم فقط برای دوری از سرزنش استفاده‎ می‌کنیم. توجه کنید که این کار را برای چه چیزهایی بیشتر تکرار می‌کنید. مطمئن باشید که آن‌ها عادت های بد شما هستند.

پرسش مستقیم از دیگران

از دیگران بخواهید که بگویند عادت های بد شما از نظر آن‌ها چیست. بخواهید که به طور واضح و بدون مورد توجه قرار دادن چیزی این کار را بکنند. حرف‌های یک نفر را معیار قرار ندهید و ببینید که چه چیزی مورد تاکید بسیاری از افراد است. با این روش به خوبی رفتار‌های بدتان را تشخیص می‌دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی ترک بد دهنی کلیک کنید.

رفتارهایتان را یادداشت کنید

رفتارهای خود را در طول روز بدون این که چیزی را از قلم بیندازید بنویسید و جزئیات را فراموش نکنید. بعد از یادداشت کردن آن را مطالعه کنید و فکر کنید که این نوشته‌ها راجب شخص دیگری است. بعد از چند روز یادداشت کردن و بررسی توجه کنید که چه چیزی به نظر شما آزار دهنده و اشتباه است.

زیرنظر گرفتن عادت های بد دیگران

عادت های بد دیگران را تشخیص دهید اما آن ها را قضاوت نکنید. توجه کنید چه چیزی در رفتار آن‌ها وجود دارد که شما را آزار می‌دهد. بعد از آن به خودتان توجه کنید و ببینید که این عادات و رفتارها را خودتان هم انجام می‌دهید یا نه. اگر این رفتارها در خودتان نیزوجود داشت بدانید که عادت های بدی دارید.
 

عادت های بد را بهتر بشناسید!

دیر رسیدن: دیررسیدن رفتاری است که ممکن است تا حدودی اطرافیانتان آن‌را بفهمند و با آن کنار بیایند ولی ممکن است در مواردی موقعیت‌های خوب شما را به خطر بیندازند. این عادتی است که دیگران را به شدت آزار می‌دهد.

قضاوت دیگران: هیچ کس در جایگاهی نیست که بتواند بقیه را قضاوت کند و راجبشان نظر بدهد. هیچ کس به طور مطلق خوب نیست و قضاوت جزء عادت های بدی است که می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد. 

از امروز به فردا انداختن کارها: به تعویق انداختن کارها می‌تواند آسیب‌های زیادی برای شما و زندگیتان داشته باشد. در مواردی نیز که باید به موقع کاری را انجام دهید این کار را نمی‌کنید.

افراط و تفریط: کم‌کاری یا زیاده‌روی اتفاقی است که می‌تواند در بیشتر لحظات زندگی همه چیز را خراب کند و اجازه ندهد آن طور که می‌خواهید پیش برود و به شما ضررهایی برساند.

دروغ گفتن: عادت به دروغ گفتن شما را از زندگی حقیقیتان دور می‌کند. هیچ‌کس دیگر شما را باور ندارد و حتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که همه چیز تحت تاثیر دروغ‌ها تخریب می‌شود. 

عادات بد در روابط جنسی : روابط جنسی مسئله ای بسیار مهم است که هیچ وقت از زندگی فرد جدا نمی‌شود و تاثیراتش را در همه‌ جنبه‌ها می‌گذارد. پس عادت های بد در آن می‌تواند شریک زندگیتان را در رابطه جنسی آزار دهد و اگر او اذیت شود به طبع شما هم لذتی نمی‌برید.

درگیر دنیای دیجیتال شدن: درگیری و اعتیاد به دنیای مجازی و وسایل دیجیتال عادت بدی است که زمان زیادی را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود که ارتباط شما با واقعیت بسیار کمتر شود.

مقایسه کردن: . این عادت شما را از دیگران بیزار می‌کند و همین طور رضایتتان را از زندگی کاهش می‌دهد.

در اینجا می‌توانید با مدل های تغییر رفتار آشنایی کامل پیدا کنید.

 

ترک عادت موجب مرض است؟

شاید پیش‌آمده باشد که کسی از شما بخواهد عادت های بد را کنار بگذارید ولی در جواب گفته باشید که ترک عادت موجب مرض است یا این که حرف را از افراد بسیاری شنیده باشید. اما هیچ وقت فکر نکردید که این جمله به چه معنی است. آیا منظورش این است که واقعا ترک کردن یک عادت می‌تواند در فرد مشکل ایجاد کند؟

این جمله ریشه بسیار قدیمی دارد و برای این است که فرد بعد از ترک کردن یک سری عادت‌ها ممکن است شرایطی آزار دهنده برایش به وجود بیاید و این کار به شدت دشوار و اذیت کننده باشد. اما ادامه دادن به این عادات، تاثیرات منفی بیشتری به‌جای می‌گذارد. بهتر است فرد برای اذیت نشدن، عاداتش را جایگزین کند و به آرامی آن را از خود دور کند.
 

چگونه عادت های بد خود را ترک کنیم؟

تعیین پاداش

بعد از این که عادت های بد خود را برای چند روزی ترک‌ کردید و خبری از آن نبود به خودتان پاداش دهید که احتمال وقوع را به حداقل برسانید تا عادت های بد به کلی از بین برود. شما می‌توانید در زمان ایجاد یک رفتار و عادت خوب به خودتان پاداش دهید تا تقویت آن باعث جایگزین شدن آن به‌جای رفتار بدتان شود.

توجه روی یکی از عادت های بد

روی یک عادت بدتان توجه کنید و آن را از بین ببرید سپس به سراغ عادتی دیگر بروید. اگر بخواهید همه‌ عادت ها را را یکباره ترک کنید و از آن‌ها دوری کنید مطمئن باشید که به زودی شکست می‌خورید و هیچ کدام از آن ها را کنارنمی‌گذارید.

خستگی ناپذیری

در مبارزه با یک عادت بد خسته نشوید. هرچقدر هم طول کشید ادامه دهید و صبور باشید. خستگی‌ناپذیری و پایدار بودن در این راه باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی موفق شوید و عادت های بد خود را از بین ببرید. اگر در این راه عجله کنید هیچ نتیجه ای نمی‌بینید. 

شکست ناپذیری

شکست اتفاقی است که به احتمال زیاد در این هدف اتفاق خواهد افتاد و اگر قرار باشد بعد از بروز آن دیگر به رها شدن از عاداتتان ادامه ندهید در شما باقی می‌ماند. بعد از بارها شکست دوباره برای کنار گذاشتنشان تلاش کنید. مطمئن باشید که به نتیجه می‌رسید.

دوری از محرک‌های سازنده عادت

هر عادتی که در فرد به وجود می‌آید یک سری عوامل محرک آن‌ها هستند. مثلا در عادت سیگار کشیدن؛ دوستانی که سیگار می‌کشند و شما را تحریک می‌کنند که همراهیشان کنید همه چیز را خراب می‌کنند و هیچ وقت اجازه ترک عادت‌را به شما نمی‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه رک بودن کلیک کنید.

 

سوالات متداول

عادت های بد معمولا در چه مدت زمانی از بین می‌روند؟

از بین رفتن عادت‌ها بسته به خصوصیت و شرایط هر انسانی ممکن است زمان مختلفی  داشته باشند و نمی‌توان برای آن زمان مشخصی در نظر گرفت.

چرا همه افراد عادت های بد بقیه رو میبینن اما فکر می‌کنند خودشان هیچ عادت بدی ندارند؟

همه انسان ها به خوبی می‌توانند ایراد های دیگران را پیدا کنند و راجبش حرف بزنند اما زمانی که نوبت به خودشان می‌رسد به دلیل این که با این عادات هرروز زندگی می‌کنند به مسئله ای تبدیل شده که نمی‌توانند آن را بفهمند. و هر کسی معمولا خودش را بی عیب و نقص می‌داند.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه عادت های بد و راه رهایی از آن  می توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : عادت های بد و راه‌های رهایی از آن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی