هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تامپون وسیله‌ای جهت استفاده بانوان در زمان قاعدگی است و باعث جذبخون‌های از دست رفته می‌شود. همچنین به حفظ بهداشت و آلوده نشدن لباس‌ها کمک می‌کند. تامپون به علت صدمات احتمالی به پرده بکارت، بیشترتوسط زنان استفاده می‌شود. در ادامه به توضیحاتی درباره این وسیله کاربردی و مزایا و معایبی که دارد‌، خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تامپون می‌توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : تامپون | نحوه استفاده، معایب و مزایای تامپون

تامپون چیست؟

تامپون ابزار استوانه‌ای شکل که در زمان قاعدگی بانوان استفاده می‌شود وجنس پنبه‌ای دارد که با وسیله‌ای به اسم اپلیکاتور درون واژن قرار می‌گیرد و از بیرون ریختن خون جلوگیری می‌کند. نوع دیگری نیز وجود دارد که با انگشت به داخل واژن فرو می‌رود. ابتدای تامپون شکلی نازک دارد که درون یک لوله بزرگ‎تر قرار گرفته ودر انتهای آن یک نخ قرار دارد.
 

روش استفاده از تامپون

قرار دادن تامپون

برای قراردادن تامپون ابتدا دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون شسته و خشک کنید وبسته بندی پلاستیکی تامپون را باز کنید .

بررسی کنید که در کدام حالت نشسته، خوابیده یا ایستاده برای گذاشتن تامپون احساس بهتری دارید. وضعیت مناسب را انتخاب کنید و در آن قرار بگیرید.

وسط قسمت نازک را در دستتان بگیرید سپس مطمئن شوید که نخ تامپون در ادامه آن وجود داشته باشد. با دست مخالف لبه‌های واژن را باز کنید و تامپون را با انگشت یا اپلیکاتور(وسیله ای برای داخل کردن تامپون) در سوراخ دهانه واژن قراردهید.(عکس مرتبط )

آهسته تامپون را فشاردهید تا از سوراخ بکارت وارد واژن شود. زمانی که انگشت یا اپلیکاتوری که با آن تامپون را وارد می‌کنید به بدنتان رسید یا لوله بزرگتر وارد واژن شد دیگر به فشار دادن ادامه ندهید.

وقتی که تامپون به محل مناسبش رسید با انگشت اشاره لوله داخلی را به لوله خارجی فشار دهید. (عکس مرتبط)

اگر از اپلیکاتور استفاده کردید با انگشت وسط و شست خارجش کنید.

نباید بعد از قراردادن  آن را حس کنید. اگر وجودش را احساس می‌کنید آن را اشتباه گذاشتید.

‌خارج کردن تامپون

در حالت ریلکس قرار بگیرید و آرام باشید. داشتن اضطراب و قرار نگرفتن در شرایط راحت باعث انقباض ماهیچه ها می‌شود که اجازه خارج شدن به آن را نمی‌دهد. درحالتی که آن را گذاشتید قرار بگیرید. بهتر است روی توالت بنشینید، دستتان را بین پاها ببرید و آن را به آرامی از همان زاویه‌ای که گذاشتید بیرون بکشید. اصرار به خارج کردن آن زمانی که بیرون نمی‌آید فقط باعث پاره‌شدن نخ آن می‌شود. کشیدن زیاد و با شدت در زمان خارج نشدن آن به دلیل خشکی واژن باعث آسیب و ایجاد درد می‌شود.

اگر تامپون به هیچ روشی خارج نمی‌شد و نخ آن را نمی‌دید سعی کنید که در حالت اجابت مزاج قرار بگیرید تا به سوراخ واژن برسد و بتوانید به راحتی آن را با دست بگیرید و بیرون بکشید. اگر نخ آن پاره شده باشد از دوش واژینال استفاده کنید؛ در این صورت باعث می‌شود تامپون نرم و مرطوب شود و خروج آن را راحت‌تر می‌کند. اگر به هیچ وجه خارج نشد پیش پزشک بروید و اصلا خجالت نکشید. بعد از خارج کردن به هیچ وجه آن را در توالت نیندازید که قابلیت تجزیه شدن را ندارد.

 

چند وقت به چند وقت تامپون را عوض کنیم؟

حداقل زمان تعویض چهار تا هشت ساعت یکبار است و بیشتر از این نباید در واژن بماند. اما عموما تعویض تامپون به میزان خونریزی شما و جذب آن بستگی دارد. اگر لازم باشد در بازه زمانی کمی آن را تعویض کنید و یک نوع دیگری از تامپون را خریداری کنید که  توانایی جذب بالاتری را دارد. تعویض زود به زود تامپون از طرفی به واژن آسیب می‌رساند از طرفی دیگر عملکرد آن را کاهش می‌دهد به دلیل این که برای جذب خون به مقداری رطوبت نیاز دارد و اگر آن را زود عوض کنید مرطوب نخواهد شد. هرچه از میزان خون ریزی بیشتر آگاه باشید زمان تعویض آن را بهتر متوجه می‌شوید.

برای کسب آگاهی درباره عفونت واژن کلیک کنید.
 

علت جذب نکردن تامپون

فرم واژن : در بعضی از بانوان فرم واژن به گونه‎ای است که تامپون به خوبی در آن قرار نمی‌گیرد و باعث نشتی می‌شود.

اندام درشت: اگر اندام فرد درشت باشد هرچقدر هم که از سایزهای بزرگ تامپون استفاده کند  احتمال عدم جذب وجود دارد پس استفاده از یک پد نیزلازم است.

تکمیل ظرفیت: اگر تامپون دیگر ظرفیتی برای جذب نداشته باشد شروع به نشتی کردن می‌کند.

جایگذاری اشتباه: اگر به نحوه صحیحی آن را داخل واژن قرار ندهید مطمئن باشید که جذب اتفاق نمی‌افتد.

انتخاب نامناسب : انتخاب نامناسب  با در نظر نگرفتن میزان خونریزی و آناتومی بدن شما باعث عدم جذب آن می‌شود.
 

حمله سمی در استفاده از تامپون

وقتی که طولانی مدت از تامپون استفاده کنید ممکن است دچار حمله سمی شوید. وقتی که تامپون زمان زیادی در واژن باشد باعث تجمع باکتری‌هایی که قبلا هیچ اثری نداشته اند می‌‌شوند و به سیستم بدن حمله می‌کنند که عموما با عفونت باکتریایی همراه است و به آن شوک سمی می‎گویند.

علائم شوک سمی 

تب شدید

کاهش فشار خون

اسهال و استفراغ

قرمز شدن پوست مثل آفتاب سوختگی

دردهای عضلانی

سرخ شدن چشم، دهان و گلو

سردرد

حملاتی شبیه به صرع

راه‌های پیشگیری از حمله سمی

قبل از باز کردن روکش حتما دست هایتان را بشویید.

به موقع آن را عوض کنید.

حتما اگر حجم خونریزی کم است از تامپون کوچک‌تر استفاده کنید.

از نوع فوق جاذب استفاده نکنید و تامپون های نخی را جایگزین کنید.

اگر در نزدیکی دستگاه تناسلی عفونت دارید استفاده نکنید.

اگر دچار زخم عفونی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز شوک سمی استفاده را متوقف کنید.
 

مزایای استفاده از تامپون

بهداشتی بودن

نسبت به بقیه ابزارهای مورد استفاده در زمان قاعدگی بهداشتی‌تر است. وقتی که آن را در واژن قرار می‌دهید تمام خون ترشح شده را جذب می‌کند و اجازه خارج شدن را به آن نمی‌دهد. در نتیجه لباس‌هایتان کثیف نمی‌شود. همانطور که نمی‌گذارد خون خارج شود همان‌اندازه هم اجازه ورود باکتری‌ها را نمی‌دهد.

جا به جایی راحت

به دلیل سایز کوچکی که دارند می‌توانید به راحتی جا به جایشان کنید و در هنگام دورانداختن به راحتی لای یک دستمال یا پلاستیک بپیچید و دور بیندازید.

احساس بهتر

عموما وقتی که در واژن قرار می‌گیرد وجود آن را حس نمی‌کنید و روزهای قاعدگی را شبیه به روزهای عادی می‌کند. همه خون‌ها را به خود جذب ‌می‌کند و احساسات بدی که از جذب نشدن بعضی مدل خون‌ها توسط ابزار دیگر در شما ایجاد می‌شود را ندارد.

راحتی در زمان ورزش

اگر در زمان قاعدگی می‌خواهید ورزش کنید این وسیله گزینه مناسبی است که به شما اجازه می‌دهد به راحتی این کار را انجام دهید. حتی  می‌توانید در استخر و هنگام شنا نیز استفاده کنید.
 

زمان مناسب برای استفاده از تامپون

وقتی می‌خواهید در موقعیت های عمومی حضور پیدا کنید از آن استفاده نکنید به دلیل این که ممکن است شما را معذب یا اذیت کند. زمانی آن را در واژن قرار دهید که مطمئن هستید موقعیت تعویض آن را در کمتر از 8 ساعت دارید.  بیشتر در زمانی از آن استفاده کنید که می‌خواهید ورزش کنید یا به مهمانی بروید . استفاده مداوم از آن ممکن است برای سلامتیتان ضرر داشته باشد.
 

تامپون یا پد بهداشتی؟

پاسخ این سوال که پد بهداشتی بهتر است یا تامپون کاملا به شما بستگی دارد که با کدام یکی راحت‌تر هستید و می‌خواهید به استفاده آن ادامه دهید. بعضی‌ها ممکن است که اول پدها را امتحان کنند سپس به سراغ تامپون بروند یا این که از همان ابتدا ازآن استفاده کنند. انتخاب شما کاملا به این بستگی دارد که با کدام ابزار احساس حفاظت بیشتری می‌کنید. اگر هنوز هم راجب این موضوع مردد هستید از یک متخصص کمک بگیرید.

مزایای استفاده از تامپون نسبت به پد

اندازه : اندازه آن نسبت به پد بهداشتی خیلی کوچک‌تر است که به راحتی می‌توانید آن را حمل کنید.

نداشتن احساس خیسی: وقتی که از پد استفاده می‌کنید احساس خیسی ناخوشایندی دارید. این احساس ناخوشایند در صورت استفاده از تامپون وجود ندارد.

حرکت آسان : به راحتی می‌توانید حرکت کنید و فعالیت داشته باشید بدون این که نگران باشید تکان بخورد و خون روی لباس‌تان بریزد.

احساس نمی‌شود: آن را در بدن خود احساس نمی‌کنید و راحتی فوق العاده‌ای را برای شما ایجاد می‌کند.

مزایای استفاده از پد نسبت به تامپون

نداشتن نشتی: وقتی که روی سطح بیرونی واژن قرار می‌گیرد احتمال این که خون نشتی کند وجود ندارد البته درصورتی که تکان نخورد.

بیرون بدن قرار می‌گیرد: چیزی را وارد بدنتان نمی‌کنید که احساسات بدی نسبت به وجود آن داشته باشید. در صورتی که ممکن نیست تامپون وارد شکمتان شود اما این نگرانی را در شما از بین می‌برد.

ایجاد نکردن شوک سمی: وقتی از پد استفاده کنید باکتری‌ها مثل همیشه و حالت طبیعی خارج می‌شوند و خطرناک نیستند پس حمله سمی به وجود نمی‌آید.

استفاده در طول شب : استفاده از آن در طول شب هیچ اشکالی ندارد حتی اگر بیشتر از 8 ساعت می‌خوابید.

 

خرید تامپون مناسب

توجه به اندازه

در زمانی که قصد خرید دارید حتما به اندازه آن توجه کنید. با توجه به آناتومی بدن و مقدار خونریزی خودتان سایز مناسب را انتخاب کنید و به هیچ وجه نباید نسبت به نیاز شما کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد.

خرید مارک‌های متفاوت

مارک‌های متفاوتی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک مناسب‌تر هستند و برای شما هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. هیچ وقت از کسی برای این که از چه مارکی استفاده کرده نظر نخواهید چون ممکن است برای شما مناسب نباشد.

تامپون عطردار ممنوع

هیچ وقت برای خنثی کردن بوی خون تامپون معطر نخرید زیرا می‌تواند زمینه‌های عفونت واژن را در شما افزایش دهد.
 

درجات جذب تامپون

ضعیف : 6 گرم و کمتر

متوسط: 6 تا 9 گرم

خوب:9 تا 12 گرم

خیلی خوب:12 تا 15 گرم

فوق العاده :15 تا 18 گرم

 

سوالات متداول

تامپون رو فقط خانوما می تونن استفاده کنن ؟یا مجرد هام می تونن؟؟

بعضی از پرده های بکارت دارای سوراخ بزرگی است و تامپون از آن رد میشود و بعضی از آن ها دارای سوراخ های کوچکی است که آن رد نمی‌شود. در جامعه‌ای شبیه به ایران که داشتن پرده بکارت یک ارزش اخلاقی است برای محافظت از آن بهتر است از این وسیله  استفاده نکنید. اما باز می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع پرده بکارت کلیک کنید.

بعد از زایمان میشه از تامپون استفاده کرد؟

بهتر است بعد از زایمان مخصوصا زایمان طبیعی تا زمان خوب شدن زخم‌ها استفاده نکنید.

احتمالش هست تامپون توی بدن گم بشه ؟

خیر، امکان جابه‌جایی وجود ندارد و ممکن نیست که در بدن گم شود.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تامپون می‌توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : تامپون | نحوه استفاده، معایب و مزایای تامپون

  • ۹۸/۰۷/۲۴
  • هنر زندگی

تامپون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی