هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

روانشناسی جنایی شاخه ای از علم روانشناسی است که بیشتر با بزهکاران، تبهکاران و مجرمان سر و کار دارد و به بررسی عوامل موثر در شکل گیری شخصیت این افراد می‌پردازد. همچنین به مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرند، توجه می‌کنند. درادامه به توضیحات کاملی درباره این علم خواهیم پرداخت.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی جنایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : روانشناسی جنایی | آشنایی با روانشناسی جنایی

روانشناسی جنایی

روانشناسی علمی است که به ابعاد مختلف شخصیت، تحولات اجتماعی و خانودگی افراد نگرش دقیق تری دارد. یکی از شاخه های روانشناسی، روانشناسی جنایی است که در آن به مطالعه ی شخصیت، دلایل و انگیزه های فرد تبهکار می‌پردازند و سعی دارند که رابطه بین دلایل و انگیزه های فرد را به جامعه پذیری، تجربه های دوران کودکی، جریان اجتماعی شدن، محیط زندگی و ژنتیک مرتبط سازند وبتوانند شخصیت او را درک کنند. به عبارت دیگر روانشناسی جنایی به  مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرهستند توجه می‌کند.

توپی نارد فرانسوی اولین دانشمندی بود که واژه جرم را در مطالعات و تحقیقات روان شناختی خودش استفاده کرد و بعد از او دانشمندان زیادی در این باره پژوهش‌های خود را ادامه دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته روانشناسی کلیک کنید.

رفتار جنایی

همه رفتارهای مخالف قوانین جامعه را رفتار جنایی می‌گویند. به طور کلی رفتار جنایی را می٬توان یک نوع رفتار اجتماعی دانست و از این نظر که در بافت اجتماع و در ارتباط با جامعه رخ می‌دهد، می توانیم آن را جزء رفتارهای اجتماعی دسته بندی کنیم.
 

دستاوردهای روانشناسی جنایی

بیشتر روانشناسان و روانکاوان اعتقاد دارند که ریشه ارتکاب جرم را می‌توان در کودکی پیدا کرد و علت رفتارهای جنایی را برحسب نقص شخصیتی می‌دانند. آن ها معتقدند که افراد مجرم بیشتر از افراد معمولی دارای اختلالات شخصیتی و تعارضات درونی هستند و گونه ای از شخصیت های شکل گرفته تمایل بیشتری برای ارتکاب جرم دارند. یعنی شخصیت افراد تحت تاثیر رفتارها و تحولات اجتماعی، رخدادهای محیطی  و ژن قرار دارد و تا حدودی از کنترل خود فرد خارج است و به همین دلیل مرتکب جرم می‌شوند.
 

فروید و روانشناسی جنایی

فروید، پایه گذار مکتب روانکاوی معتقد است اساس همه رفتارهای بزرگسالی را می‌توان در کودکی و نحوه ارتباط کودک با مادر دانست. به عبارت دیگر نحوه تعامل مادر با کودک، شخصیت فرد را می‌سازد. بنا به این عقیده، رفتار جنایی در درون انسان ها قرار دارد و اگر چنین رفتاری از کسی سر می‌زند و مرتکب جرم می‌شود، ریشه در کودکی او و در ناخودآگاهش دارد.

بعضی از روانکاوها اعتقاد دارند که ارتکاب جرم، نوعی بیماری روانی است که به دلیل اختلال در سه لایه شخصیتی (نهاد، من ، فرامن) و نقص ارتباطی آن‌ها باهم، فرد را به آن مبتلا می‌سازد. به نظر فروید و پیروان او، از آنجایی که خانواده محل رشد و شکل گیری شخصیت افراد در سنین حساس کودکی می‌باشد، ریشه همه رفتارهای جنایی و اجتماعی فرد را باید در خانواده و محل زندگی او جست و جو کرد.

برای آشنایی کامل با نظریه روانکاوی کلیک کنید.
 

بررسی عوامل مختلف در روانشناسی جنایی

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در شکل گرفتن جرم تأثیرگذار باشند

فشارهای ساختاری

جامعه پذیری به صورت ناقص

یاد گرفتن رفتار انحرافی
 

تاثیر روانشناسی جنایی در ارتکاب جرم

امروزه برای پیشگیری کردن از رخ دادن هر گونه جرم، دیدگاه روانشناسی راهکارهایی سازنده و مثبت ارائه می‌دهد.

روان درمانی

با هدف سازگار شدن به لحاظ عاطفی برای برخورداری از ارتباط صحیح، رتباط درمانگر با مراجعه کننده بر اساس همدلی صورت می‌گیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

روانکاوی

با هدف تجزیه و تحلیل محتویات ضمیر ناخودآگاه شخص می‌باشد.

روان درمانی حمایتی

با هدف کسب تعادل روانی بر طبق اطمینان بخشی، تعدیل محیط و خانواده درمانی به صورت گروهی است.

خانواده درمانی

به منظور مشاوره با همه افراد خانواده با هدف برطرف شدن تعارضات خانوادگی و بهبود روابط درونی خانواده ها انجام می‌شود.

معالجه با کار

معالجه با کار یا کاردرمانی که موجب به وجود آمدن شغل برای بیکاران می‌شود.
 

خانواده و روانشناسی جنایی

- زمانی که خانواده های رشد یافته وجود نداشته باشند، فرزندان تربیت یافته هم وجود نخواهد داشت.

- فضای خانواده یکی از دلایل مهم و کلیدی در نحوه برخورد با کودک مجرم در زندگی اجتماعی محسوب می‌شود.

- حیطه کاری روانشناسان درباره مطالعه روی شخصیت و شیوه تربیت باعث شد که روانپزشکان با استفاده  از پرسشنامه های مخصوص بتوانند شخصیت مجرم را چه در دوران اولیه زندگی و چه در سال های آینده، آن را شناسایی کنند.
 

عوامل ژنتیکی و روانشناسی جنایی

بعضی روانشناسان به این اعتقاد دارند که مجرمان افراد طرد شده ای هستند اما علم زیست‌شناختی در سال های اخیر به این نتیجه رسیده است که عوامل ژنتیکی  از عوامل مهم در جرم است. اما همچنان این شک  وجود دارد که قبول کردن وراثت به عنوان یک دلیل در برخورد جنایی درست است یا نه.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی جنایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : روانشناسی جنایی | آشنایی با روانشناسی جنایی

  • ۹۸/۰۷/۳۰
  • هنر زندگی

روانشناسی جنایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی