هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا شما هم به دنبال راهی برای درمان استرس می‌گردید؟ گاه استرس در زندگی آنقدر شدید می شود که احساس می کنید هیچ ساعتی از روز آرامش نداشته و باید برای غلبه بر آن از دارو یا کسی کمک بگیرید. اما باید بدانید استرس یک احساس طبیعی است که در زندگی هر کسی وجود دارد و نمی توان آن را به طور کامل حذف کرد. در عوض می توان برای کنترل استرس از تکنیک های مختلفی استفاده کرد. برای اطلاع از روش های کنترل استرس کلیک کنید. در صورتی که  شدت استرس به حدی باشد که عملکردتان را مختل کند، باید به دنبال راهی برای درمان استرس باشید. مشاوره کنترل استرس به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین روش درمانی را برگزینید. 
 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

 

منبع : درمان استرس در کمتر از یک ساعت

قدم اول برای درمان استرس | شناخت عوامل استرس زا

اولین قدم برای درمان استرس در کمتر از یک ساعت شناخت عواملی است که موجب بروز استرس کوتاه مدت و ناگهانی در شما می شود. از جمله عوامل استرس زا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی در زندگی ( شکست عشقی، مرگ عزیزان و دوستان، تغییر محل زندگی، اخراج شدن، برشکسته شدن و... )
2- مشکلات خانوادگی (دعوای والدین، مشکلات زناشویی، خیانت همسر، طلاق عاطفی و... )
3- بیماری های جسمی (ایدز، هپاتیت، ام اس، سرطان، سرطان سینه و... )
4- اختلالات روانی (افسردگی، فوبیا، وسواس فکری، اختلالات شخصیت و... )

5- تصمیم های مهم زندگی (انتخاب رشته کنکور، انتخاب شغل مناسب، انتخاب همسر مناسب، انتخاب محل زندگی، خرید خانه و... )
6- اعتیاد به مواد اعتیاد آور ( مواد مخدر ، مواد محرک ، مواد توهم زا )
7- اعتماد به نفس پایین
8- مشکلات و اختلالات جنسی ( خود ارضایی، زود انزالی، اختلال نعوظ، واژینیسم و ... )
9- ترس از تنهایی
10- وقایع ناگوار زندگی
 

برای درمان استرس در کوتاه مدت چه کار کنیم؟

اگر بتوانید استرس خود را از همان ابتدای بروز کنترل کنید، در بلند مدت کمتر با مشکل مواجه خواهید شد و مدیریت استرس برای‌تان آسان‌تر می‌شود. هر کسی در شرایط مختلف در طول روز با استرس مواجه می شود. زمانی که ندانید با این استرس چه باید بکنید، وضعیت بدتر شده و به احتمال زیاد اوضاع از کنترل‌تان خارج می شود. در ادامه روش هایی برای کاهش استرس در کوتاه مدت اشاره کرده ایم. این روش ها درمان محسوب نمی شوند به همین دلیل در ادامه روش های درمان را نیز شرح داده ایم.

1- برای درمان استرس به دنبال راه حل باشید

در بسیاری از مواقع اضطراب های مبهمی در زندگی وجود دارد که هرگز به آن ها توجه نمی‌شود؛ در نتیجه هیچ وقت حل و فصل هم نمی شوند. قدم اول برای کنترل استرس این است که بتوانید مشکلات اصلی و استرس‌زاهای اساسی زندگی خود را شناسایی کنید و به دنبال راه حلی برای آن‌ها باشید.

این موضوع طبیعی است که بخواهید از رو به رو شدن با عوامل استرس‌زای زندگی خود اجتناب کنید اما باید این را بدانید که مواجهه با هر آن چه که باعث ایجاد تنش در شما می شود و تلاش برای رفع آن ها مهم‌ترین گامی است که می توانید در جهت رفع استرس‌های خود بردارید. مدیتیشن یکی از روش های ساده برای مقابله با استرس می‌باشد.

2- از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده کنید

ذهن آگاهی یکی از روش های موثر در کنترل هیجانات منفی در زندگی است. در این روش شما باید یاد بگیرید که به جای آنکه دائما در افکار خود غرق باشید، در لحظه زندگی کنید. در هر موقعیتی که قرار دارید سعی کنید حواس پنجگانه تان را بیشتر تقویت کنید و در تماس عمیق تری با محیط خود قرار بگیرید. تمرینات تمرکز انجام دهید و نگذارید ذهنتان به جای تمرکز بر محیط پیرامون بر افکار منفی متمرکز شود. برای یادگیری کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

3- از تکنیک های تنفسی استفاده کنید

گاهی اوقات یک مکث کوتاه و کشیدن چند نفس طولانی و عمیق آنقدر در کنترل استرس موثر است که شاید خودتان نیز تعجب کنید. هنگامی که استرس زیادی دارید، لحظه‌ای توقف کنید و با گرفتن دم عمیق، اکسیژن بیشتری را وارد ریه‌های خود کنید این کار در رفع تنش و اضطراب شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. برای به کارگیری تکنیک تنفس برای کاهش استرس کلیک کنید.

4- هیجانات‌تان را سرکوب نکنید

بسیاری از افراد فکر می کنند بهترین راه برای رفع استرس سرکوب کردن آن است. چرا که به اشتباه سرکوب احساس را به معنی تحمل کردن و صبوری می دانند. در حالی که شما باید بتوانید اضطراب خود را مدیریت کنید نه اینکه به طور کل آن را نادیده بگیرید و سرکوبش کنید.

ابراز هیجانی اگر به شیوه درستی انجام شود می تواند به میزان بسیاری به شما کمک کند. برای مثال اگر مشکلات ارتباطی شما را می آزارند سعی کنید در فضایی صمیمانه در مورد احساساتی که در این موقعیت دارید گفت و گو کنید. گفت وگو اگر به دور از خشم و بیانات هیجانی افراطی انجام شود می تواند بهترین گزینه برای رفع تنش های شما باشد. نوشتن برای کاهش استرس نیز بسیار موثر است.
 

انواع روش‌های درمان استرس

استرس همیشه توسط خود فرد قابل درمان نیست. گاهی فشارهای زندگی آن قدر زیاد می‌شوند که فرد احساس می کند قادر به کنترل آن‌ها نیست و در نتیجه نمی تواند عملکرد مناسبی در زندگی داشته باشد. در این شرایط مراجعه به متخصص برای درمان ضروری است. برای درمان استرس یا در واقع درمان علائم اختلالات اضطرابی ناشی از استرس روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط محیطی و روانی فرد متخصص تشخیص می‌دهد که از کدام یک از این روش‌ها استفاده شود. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های درمانی در درمان استرس اشاره خواهیم کرد:

1- درمان دارویی

اگر استرس و اضطراب فرد بسیار شدید باشد، به طوری که او قدرت کنترل علائم جسمی و روانی خود را از دست بدهد، درمان دارویی می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. تجویز انواع آرام‌بخش‌ها به فرد در کاهش استرس کمک می‌کنند.

اما توجه داشته باشید که بهتر است داروهای ضد اضطراب به مدت کوتاه و تنها برای افزایش آمادگی فرد جهت شرکت در جلسات روان درمانی با روانشناس مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که استفاده طولانی مدت از داروهای آرام بخش منجر به وابستگی جسمانی در فرد خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که درمان دارویی اگر در کنار روان درمانی قرار بگیرد بیشترین میزان بازدهی را در درمان استرس خواهد داشت.

2- روان‌درمانی با استفاده از درمان شناختی- رفتاری

در درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می‌شود تا بتواند عقاید خود را در مورد رویدادهای روزمره زندگی مورد بازنگری قرار دهد. چرا که درمانگران در این درمان معتقدند هسته اصلی مشکلات فرد را افکار تحریف شده و آسیب‌زا تشکیل می‌دهند. بررسی برداشت فرد از استرس‌های پیرامونی به فرد اجازه می‌دهد تا ببیند تا چه حد ادراک او با واقعیت تطابق دارد. در صورتی که وقایع پیرامونی واقعاً استرس‌زا باشند درمانگر با آموزش مهارت‌های سازگاری مناسب به فرد کمک می‌کند تا بتواند از پس مشکلات زندگی خود بربیاید.

3- خانواده درمانی

بسیاری از استرس‌های روزمره افراد ناشی از مشکلات زناشویی و مسائل خانوادگی است. داشتن روابط عاطفی سطحی، مهارت‌های ارتباطی کم و وجود رفتارهای پرخاشگرانه در محیط خانواده استرس زیادی را به فرد تحمیل می‌کنند. خانواده درمانی با گردآوری کل اعضای خانواده در جلسات درمان و کمک به حل مشکلات ذکرشده در کاهش میزان استرس فرد تأثیر بسیاری خواهد داشت.
 

چه خوراکی هایی برای درمان استرس مفید است؟

رژیم غذایی یکی دیگر از مواردی است که می تواند به درمان استرس کمک کند. حتی اگر دقت کرده باشید در زمان گرسنگی تحریک پذیرتر می شوید. پس داشتن نظم در وعده های غذایی تاثیر مستقیم بر استرس دارد. از طرفی برخی خوراکی ها خاصیت آرامبخش دارند؛ که به شرح زیر می باشند. شما با پس از مشاهده علائم استرس از این نوشیدنی و گیاهان استفاده کنید تا از تشدید علائم جلوگیری کنید.

- چای سبز

- رازک

- چای بابونه

- چای نعنا

- اسطوخودوس

- سنبل کوهی

سوالات متداول درمورد درمان استرس 

- بهترین روش برای درمان استرس و اضطراب چیست؟

اختلالات اضطرابی انواع مختلفی دارد. روانشناس با انجام ارزیابی کامل در مورد علل و علائم مشکل شما بهترین روش را انتخاب خواهد کرد. امروزه روش درمانی بسیار رایجی که در درمان اضطراب به کار می رود درمان شناختی رفتاری است. در این روش تمرکز روی شناسایی افکار آسیب رسان شما و مواجه شدن تدریجی با عوامل ایجاد کننده استرس و اضطراب خواهد بود.

-  آیا درمان های دارویی در کنترل استرس تاثیر بیشتری دارند؟

درمان های دارویی معمولا زمانی توصیه می شوند که عملکرد زندگی شما تا حد زیادی مختل شده باشد و آمادگی شرکت در جلسات روان درمانی را نداشته باشید. در غیر این صورت روش های روانشناختی برای کنترل استرس در اولویت قرار دارند و شما را با عوارضی نظیر عوارض جانبی داروها نیز مواجه نخواهند کرد. 

- چه زمانی دچار شدن به استرس اختلال محسوب می شود؟

عوامل ایجاد کننده استرس و اضطراب در زندگی همه افراد وجود دارد و همه تا حدی این مشکل را در زندگی خود تجربه می کنند. اینکه چه زمانی استرس به اختلال منجر می شود بستگی به شدت آن و اینکه تا چه حد عملکرد شما را در زندگی مختل کرده است دارد. برای ارزیابی این مسائل باید به روانشناس مراجعه کنید.

- آیا روش های غیر دارویی به اندازه درمان های دارویی در درمان استرس موثرند؟

درمان های روانشناختی می توانند در بسیاری از موارد به شما کمک کنند تا به طور کامل مشکل خود را برطرف کنید. حتی اگر نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد قرار گرفتن روان درمانی در کنار آن روند بهبودی را تسریع خواهد کرد.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان استرس در کمتر از یک ساعت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی