هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سوء تغذیه در کودکان یک مشکل جدی است که علت اصلی آن عدم دریافت مواد مغذی و حیاتی می‌باشد. کودکان به دلایل متعددی دچار این مشکل می‌شوند که می‌توان به مشکلات گوارشی، روانی و بیماری‌های مختلف اشاره کرد. در صورتی که سوء تغذیه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی و در خانه درمان می‌شود. در غیر این صورت نیاز به درمان در بیمارستان و استفاده از روش‌های درمانی تخصصی‌تر می‌باشد. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است که در بازه‌های زمانی مشخص، به پزشک مراجعه کرده و مطابق با راهنمایی‌های او پیش بروید. در ادامه مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه سوء تغذیه در کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : سوء تغذیه در کودکان | علل، علائم و درمان سوء تغذیه در دوران کودکی

سوء تغذیه در کودکان به چه صورت است؟

سوء تغذیه در کودکان به این معنی است که مواد مغذی به میزان کافی به بدن کودک نمی‌رسد. مواد مغذی، کالری و مواد معدنی از موارد بسیار مهم در تغذیه کودکان هستند که به رشد بدن کمک می‌کنند. همچنین مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کرده و از او در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کنند. همچنین نوع دیگری از سوء تغذیه وقتی ایجاد می‎‌شود که بدن کودک بیش از اندازه مواد مغذی دریافت کند. سوء تغذیه باعث بروز اختلالات زیادی در سلامت کودک می‌شود چرا که تغذیه بر جسم، رفتار، خلق‌وخو و سایر کارکردهای بدن تاثیر می‌گذارد.

 

دلایل سوء تغذیه در کودکان

به طور کلی، عدم وجود مواد مغذی در بدن کودک باعث سوء تغذیه می‌شود. از دلایل نرسیدن مواد مغذی به بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غدایی نامناسب باعث می‌شود که مواد مغذی به میزان کافی به بدن نرسد. در نتیجه سلامت بدن به خطر می‌افتد. مشکل در بلع نیز ممکن است که به سوء تغذیه منجر شود چرا که کودک در هضم غذا مشکل دارد و مواد مغذی به طور کامل به بدن او نمی‌رسد. 

اختلالات روانی

امکان بروز سوء تغذیه در کودکانی که سلامت روان کافی ندارند، بیشتر است. مثلا کودکان عقب مانده ذهنی و کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی نمی‌توانند یک برنامه غذایی مناسب را دنبال کنند و به سوء تغذیه دچار می‌‎‌شوند.

برای آشنایی کامل در زمینه بی‌اشتهایی عصبی کلیک کنید.

مشکلات گوارشی

اختلالات گوارشی همچون کرون یا بیماری سلیاک باعث می‌شود که بدن کودک نتواند مواد مغذی را به خوبی دریافت کند و در نتیجه با سوء تغذیه مواجه می‌شود.

بیماری دیابت

افزایش سطح قند خون باعث می‌شود که بدن کودک در جذب مواد مغذی با مشکل مواجه شود. در این بیماری، توانایی بدن برای جذب مواد لازم آسیب می‌بیند و در نتیجه کودک مبتلا دچار سوء تغذیه می‌شود.

عدم شیردهی

شیر مادر باعث می‌شود بدن نوزاد مواد مغذی را به طور کامل دریافت کند. برخی مواقع کودک به دلایل متعددی از شیر مادر محروم می‌شود. عدم شیردهی به کودک، امکان بروز سوتغذیه را افزایش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه نوزاد تا شش ماهگی کلیک کنید.

 

نشانه‌های سوء تغذیه در کودکان

سوء تغذیه نشانه‌ها و علائم متعددی دارد که برخی از شایع ترین آن‌ها عبارتند از

*کاهش وزن ناگهانی

*مشکلات تنفسی

*حساسیت و خستگی زیاد

*افسردگی

*دمای پایین و غیرعادی بدن

*ضعف در سیستم ایمنی

*تحلیل ماهیچه‌های بدن 

*حساسیت زیاد در احساس سرما

*طولانی شدن زمان بهبود زخم‌ها

*اشکال در تمرکز

*کاهش فعالیت

در موارد حاد ممکن است که سوء تغذیه در کودکان با علائم زیر همراه باشد

*پوست رنگ پریده، خشک و زبر

*موی بسیار خشک

*افزایش بیش از حد ریزش موها

*کاهش وزن شدید به طوری که گونه‌ها تحلیل بروند.

*سیاهی زیر چشم

*مشکلات قلبی، تنفسی و کبدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غذای مقوی برای کودکان کلیک کنید.

 

عوارض سوء تغذیه در کودکان

سوء تغذیه عوارض زیادی دارد و بر روی بدن تاثیرات جدی می‌گذارد که برخی از آن‌ها عبارتند از

*ضعف در سیستم ایمنی

*مشکلات رشدی

*نارسایی اندام‌های بدن

*ابتلا به بیماری‌های مختلف

*ناتوانی در یادگیری

*عدم توانایی حل مسئله

*اختلال در حافظه

*کاهش بهره هوشی

*مشکل در عملکردهای ذهنی

*مشکل در برقراری ارتباط و مهارت‌های اجتماعی

 

درمان سوء تغذیه در کودکان

درمان سوء تغذیه کودکان، با توجه به شدت و مرحله آن متفاوت است. درمان در خانه و در بیمارستان انجام می‌شود که به صورت زیر می‌باشد

درمان در خانه

زمانی که سوء تغذیه در مراحل اولیه باشد، متخصص تغذیه شرح حالی از رژیم غذایی کودک می‌گیرد و تغییرات مناسبی را در آن انجام می‌دهد. در صورت لزوم، پزشک مکمل‌های غذایی و پروتئینی تجویز می‌کند تا سوء تغذیه کودک برطرف شود. تمامی این مراحل در خانه قابل انجام است و لزومی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

درمان در بیمارستان

برخی مواقع، سوء تغذیه کودک بسیار جدی و حاد شده است و باید در بیمارستان و تحت نظر مستقیم پزشک درمان شود. متناسب با علت سوء تغذیه داروهایی تجویز می‌شود. یک روش درمانی موثر دیگر، تغذیه از طریق لوله است. در صورت سوء تغذیه شدید، پزشک این روش را پیشنهاد می‌کند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید.

 

پیشگیری از سوء تغذیه در کودکان

برای پیشگیری از بروز این مشکل نکاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از

*در فواصل زمانی مشخص به پزشک اطفال مراجعه کنید و به راهنمایی‌های او عمل کنید.

*در فواصل زمانی کوتاه و درحجم کم به کودک غذا دهید تا از این طریق اشتهای او باز شود و در عین حال نیز بیش از حد نیاز خود غذا نخورد.

*از دادن غذاهای چرب و ناسالم به کودک خودداری کنید.

*کودک را در کلاس‌های ورزش ثبت نام کنید تا از طریق ورزش کردن، بدنش فعال بماند و مواد سمی دفع شود.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه سوء تغذیه در کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : سوء تغذیه در کودکان | علل، علائم و درمان سوء تغذیه در دوران کودکی

  • ۹۸/۰۸/۱۸
  • هنر زندگی

سوء تغذیه در کودکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی