هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

پاروکستین دارویی مؤثر از خانوادۀ SSRI هاست و عمدتا برای بهبود علائم افسردگی و وسواس تجویز می‌شود. این دارو به دلیل تاثیرات قدرتمند و مثبتی که دارد ممکن است باعث ایجاد وابستگی، اعتیاد و مصرف بیش از حد شود. پاروکستین معمولا دارای پیامدهای مثبت و زود بازدهی است؛ به دلیل حساسیت‌های داروهای اعصاب و روان، توصیه می‌کنیم هرگز آن‌ها را سر خود مصرف و یا به صورت ناگهانی ترک نکنید. در این مقاله به طور مفصل درباره تمام ابعاد داروی پاروکستین صحبت شده است. به جهت عوارض داروهای شیمیایی و اثرات کوتاه‌مدت آن‌ها توصیه می‌کنیم از دیگر روش‌های درمان افسردگی بهره‌مند شوید. برای این منظور می‌توانید به مقاله درمان افسردگی مراجعه کنید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی پاروکستین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
 

 

منبع : پاروکستین | عوارض و نحوه مصرف داروی پاروکستین

 

داروی پاروکستین چیست؟

پاروکستین با نام‌های تجاری paxil و Pexeva در بازار عرضه می‌شود. این دارو جزء مهار کننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) می‌باشد و با افزایش سطح سروتونین در مغز، آرامش و بهبود خلق را به ارمغان می‌آورد. سروتونین ماده‌ایست که در صورت کاهش میزان آن در مغز، علائم افسردگی بروز می‌کند. این دارو پنجمین داروی ضد افسردگی پر مصرف در آمریکا محسوب می‌شود. برای آشنایی با انواع داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

نکته بسیار مهم: متاسفانه در بازار، بسیاری از داروهایی که به عنوان داروی تاخیری، درمان زود انزالی و یا لاغری توصیه و تجویز می‌شوند، داروهایی برای درمان اختلالات اعصاب و روان هستند و باید پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص در مورد عوارض و موارد مصرف مشورت کنید.
 

موارد مصرف Paroxetine

داروی پاروکستین به طور عمده برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. برخی دیگر از موارد مصرف این دارو شامل موارد زیر است:

-اختلالات وسواس – اجبار

-اختلال هراس

-فوبیای اجتماعی

-اختلال ملال پیش از قاعدگی

-اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

-اختلال اضطراب منتشر و عمومی

-زودانزالی (برای اطلاع از روش‌های درمان زود انزالی کلیک کنید.)

در برخی از موارد نادر نیز تاثیرات مثبتی از این دارو برای درمان سردرد‌های مزمن، دردهای عصبی دیابتی و زود انزالی مشاهده شده است. تاثیرات پاروکستین در برخی از موارد افسردگی متوسط تا شدید، نسبت به فلوکستین سریع‌تر بوده است. برای کسب اطلاعات دارویی در زمینه قرص فلوکستین کلیک کنید.
 

عوارض شایع داروی پاروکستین

عوارض داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین عموما مشابه است، ولی در برخی از موارد ممکن است متفاوت باشد. برخی از عوارض عمومی پاروکستین که معمولا اتفاق می‌افتد شامل موارد زیر است. اگر این عوارض تشدید شد یا ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید:

-تهوع

-خواب آلودگی

-سرگیجه

-مشکلات خواب

-از دست دادن اشتها

-ضعف

-خشکی دهان

-عرق کردن

-تاری چشم

-خمیازه

در چه صورت لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از عوارض جدی‌تر پاروکستین که در صورت مشاهده، سریعا باید به پزشک و اورژانس مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

-لرزش و رعشه در بدن

-ناتوانی

-بی قراری ذهنی

-ناتوانی در یکجا نشستن و سکون (نیاز دائمی به حرکت)

-کاهش میل جنسی

-تغییر در توانایی جنسی

-نعوظ دردناک در مردان

-بی حسی

-کبودی

-سوزش

-ضعف عضلانی

-تپش قلب
 

عوارض خطرناک ناشی از مصرف پاروکستین

-مدفوع سیاه

-استفراغ شبیه به قهوه

-درد، تورم و قرمزی چشم

-گشاد شدن مردمک چشم

-تغییرات در بینایی و تاری دید (مثل دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ‌ها در شب)
 

سندروم مسمومیت با سروتونین

داروی پاروکستین با افزایش سروتونین، ممکن است باعث افزایش بیش از حد سروتونین خون شود و سندروم خطرناک مسمومیت سروتنین را ایجاد کند. مخصوصا وقتی با داروهای دیگری که این اثر را دارند مصرف شود. برخی از نشانه‌های سندروم مسمومیت سروتونین شامل:

-افزایش شدید ضربان قلب

-توهم و از دست دادن هماهنگی عضلات

-سرگیجه شدید

-تهوع، اسهال و استفراغ

-تکان دادن ناگهانی ماهیچه‌ها و عضلات

-تب نامعمول

-آشفتگی، پریشان و بی حوصلگی غیر معمول (برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم سروتونین کلیک کنید).
 

تداخلات دارویی پاروکستین

داروی پاروکستین تداخل دارویی شدید با مهارکننده‌های MAO دارد. 14 روز قبل و 14 روز بعد از مصرف پاروکستین، از دارو‌های این دسته استفاده نکنید. این دارو ها شامل؛ ایسوکاربوکازید، لینزولید، فنلزین، رزاگیلین، سلگینین و ترانیلسیپرومین می‌باشد. برخی دیگر از دارو‌هایی که تداخل دارویی با پاروکستین ایجاد می‌کنند شامل؛ آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین، ایندومتاسین، وارفاین، سایمیتیدین، ریوتونویز، تاموکسین، ترامادول، تریپتوفان و داروی‌های قلب می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر مقاله ترامادول را مطالعه کنید.
 

احتیاط‌ها و نکات مهم در مصرف پاروکستین

1- به دلیل حساسیت‌های این دارو، هرگز آن را به افراد دیگر پیشنهاد ندهید.

2- به دلیل امکان سوء استفاده، دارو را از دسترس افرادی که سابقه یا افکار خودکشی دارند دور نگه دارید. این دارو در صورت مصرف بالا، می‌تواند فرد را به اغما یا حتی مرگ بکشاند. بنابراین مراقب تغییرات خلق و خوی مصرف کننده باشید.

3- سابقه داشتن بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سابقه سکته مغزی، بیماری کبد یا کلیه، خونریزی، تشنج و صرع، اختلال دو قطبی یا سابقه اعتیاد، گلوکوم زاویه دار و سطح پایین سدیم در خون را به پزشک خود اطلاع دهید.

4- در دوران بارداری استفاده نشود. اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید با پزشک خود مشورت کنید. مصرف در دوران بارداری می‌تواند باعث نقص ریه، نقص قلب و عوارض شدیدی در جنین شود.

5- این دارو قابل انتقال به شیر مادر می‌باشد.

6- در سنین زیر 18 سال استفاده نشود.

7- در صورت نیاز به هوشیاری کامل، از این دارو استفاده نشود؛ برای مثال در هنگام رانندگی.

8- همزمان با الکل و ماری جوانا مصرف نشود.

9- در سالمندان، به دلیل امکان زمین خوردن، با احتیاط مصرف شود.

10- هرگز سر خود مصرف نکنید. همچنین قطع ناگهانی دارو می‌تواند عوارض شدیدی را در بر داشته‌باشد.
 

لزوم مصرف پاروکستین علی‌رغم عوارض دارویی آن

زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، شرایط و شدت بیماری را ارزیابی می‌کند؛ سپس داروها در صورتی تجویز می‌شوند که شدت علائم بیماری، خطرات آن و میزان ناراحتی که برای فرد به وجود می‌آورد بیشتر از عوارض مصرف دارو باشد.

در واقع فرد عوارض را بر تجربه‌ی علائم بیماری ترجیح می‌دهد. در بسیاری موارد می‌توان بدون مصرف داروهای ضد افسردگی و با متدهای مؤثری از جمله روان‌درمانی و رفتار درمانی شناختی به بهبود و درمان افسردگی کمک کرد. برای استفاده از این روش‌ها و جهت کاهش هزینه‌های داروهای کوتاه‌اثر لازم است به مشاوره افسردگی مراجعه کنید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی پاروکستین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : پاروکستین | عوارض و نحوه مصرف داروی پاروکستین

  • ۹۸/۰۸/۱۸
  • هنر زندگی

پاروکستین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی