هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

جلسه خواستگاری در هر خانواده‌ای ممکن است به شکلی خاص برگزار شود. اما رعایت برخی نکات کلی در این جلسات ضرورت دارد. شاید خانواده‌هایتان به دلیل آشنایی قبلی که از یکدیگر دارند، نکات مربوط به جلسات خواستگاری را به طور کامل انجام ندهند. یا ضرورتی برای انجام آن‌ها نداشته باشند. در هر حال ازدواج به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین اتفاقات زندگی، نیاز به آموزش، مطالعه و مشورت دارد. این مسئله آنقدر مهم است که حتماً باید برای هر مرحله، اطلاعات و ریزه کاری‌های متناسب با آن را یاد بگیریم. از سوی دیگر باید توجه داشت که همیشه یک پسر یا دختر خوب، الزاماً نمی‌توانند همسر خوبی باشند. پس باید از مشورت‌های متخصصان نیز کمک گرفت. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع: خواستگاری | نکات خواندنی درباره جلسه خواستگاری

 

آداب خواستگاری

بعد از آشنایی اولیه دختر و پسر، زمان برگزاری جلسه خواستگاری است. خانواده‌ها بر اساس آداب و رسوم خانوادگی این مراسم را برگزار می‌کنند ولی در مجموع نکاتی برای برگزاری هرچه بهتر آشنایی خانواده‌ها در این مجلس پیشنهاد می‌شود. برای اطلاع بیشتر درباره آداب خواستگاری کلیک کنید.

آداب گل و شیرینی خواستگاری

بهتر است خانواده پسر با توجه به شناختی که از شرایط فرهنگی و اجتماعی خانواده دختر دارند در جلسه اول خواستگاری با خود گل ببرند. این کار به دو جهت اهمیت دارد، اول این که اگر خانواده دختر انتظار آوردن گل را داشته باشند، ولی چنین کاری انجام نشود احتمالا آن را به حساب بی احترامی یا دست کم گرفتن خود می‌گذارند. دوم این که از نظر فرهنگی و اجتماعی گل بردن در اولین جلسه اثر روانی خوبی بر روی خانواده دختر خواهد داشت.

آداب پذیرایی در خواستگاری

پذیرایی در مراسم خواستگاری توسط خانواده عروس نشان دهنده رفتار و فرهنگ آنان است. به همین خاطر لوازم پذیرایی اعم از چای، شیرینی، میوه و... باید مناسب و در حد اعتدال باشد. تعارف زیاد یا کم، زمان پذیرایی، آغاز پذیرایی از مهمانان و... از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین درباره حرف‌ها و مسائل مهمی مثل حد و حدود دوره نامزدی فکر شده باشد. برای اطلاع از بهترین مدت زمان خواستگاری تا عقد کلیک کنید.

 

بایدها و نبایدهای جلسه خواستگاری

برخورد عروس و داماد

دختر و پسر باید کاملاً مراقب رفتار خود در جلسه خواستگاری باشند و رفتاری متعادل داشته باشند. هر گونه افراط و تفریط در رفتار نادرست است. ترش رویی و سکوت مطلق دختر و پسر یا خنده رویی و زیاده گویی آنان خوب نیست. در این گونه مجالس، باید از شوخی‌های بی‌جا و گفتن لطیفه‌هایی که بیشتر مفهوم جوک دارند، خودداری کرد.

ارزیابی جامعی از معیارهای خود داشته باشید

بهتر است علاوه بر شناخت بیشتر از شرایط فعلی تان، آرزوها و انتظاراتتان راجع به زندگی زناشویی را مشخص کنید. نگاه واقع بینانه به شرایط موجود و خواسته‌های آینده بسیار مهم است. وقتی به یک ارزیابی صحیح رسیدید، دست به کار شوید. لیستی برای خود تعیین کنید و البته باید بدانید سوالات استاندارد، با جواب‌های مشخص وجود ندارد. خیلی از پاسخ‌ها خود باعث سوال دیگری می‌شوند و مهم این است که شما در آن زمان بتوانید به خوبی و البته صادقانه گفتگو کنید.

به چشم خریدار نگاه کنید

جلسه اول خواستگاری را به بررسی مسائل ظاهری سپری کنید. آیا ظاهر پسری که به خواستگاری شما آمده یا دختری که به خواستگاری او رفته اید، را می‌پسندید؟ اندام کلی، کوتاهی یا بلندی قد، رنگ پوست و نوع لهجه و گویش او را چطور؟ اگر این موارد از نظر شما غیر قابل تحمل است، دیگر نیازی به ادامه صحبت و قرار جلسات بعدی نیست. همچنین توجه به سر و وضع و نوع پوشش، رعایت آداب نشستن، راه رفتن، خوردن، نوع خنده، خجالتی بودن یا نبودن، اضطراب داشتن یا نداشتن، سنگینی و وقار نیز مهم است.

 

نکاتی درباره اولین گفتگو در جلسه خواستگاری

مهم‌ترین بخش خواستگاری گفتگوی دختر و پسر است. در این جلسه لازم نیست به جزئیات زندگی خود و روحیات و شخصیت خود بپردازید. وقتی هنوز معلوم نیست که چقدر باهم به تفاهم برسید پس نیازی نیست که یک جا از همه اسرار زندگی خود پرده بردارید. شاید شما برای شناخت همسر آینده خود با او آشنایی و دوستی داشته‌اید. حتی در آشنایی و دوستی قبل از ازدواج نیز باید برای شناخت بهتر نکاتی را رعایت نمایید. نظر مثبت خانواده‌ها نیز در ازدواج اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوستی قبل از ازدواج را مطالعه کنید.

1. حواس‌تان به اولین سوال طرف مقابل باشد

معمولا اولین سوالات فرد مقابل مهم‌ترین دغدغه‌ها و حساسیت‌های فردی او را را نشان می‌دهد. پس اگر شما شروع کننده صحبت هستید، از قبل درباره موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید، فکر کنید.

2. سوالات کلی نپرسید

سوالات کلی برای شروع خوب است اما خیلی تعیین کننده نیست؛ زیرا سوال کلی جواب کلی هم دارد و به شناخت بیشتر کمک نمی‌کند. حتما راجع به خط مشی سیاسی و اعتقادات خود صراحتا صحبت کنید و از او سوالات کاملی بپرسید. برخی خانواده‌ها نیز جلسه اول را بدون حضور داماد برگزار می‌کنند. برای اطلاع از معایب و مزایای خواستگاری بدون حضور پسر کلیک کنید.

3. هر سوالی نپرسید

بهتر است از پرسیدن سوالات بی ارزش و بی اهمیتی چون رنگ و غذای مورد علاقه و... خودداری کنید. چون در بیشتر این موارد افراد سعی می‌کنند سلایق‌شان را شبیه به فرد مقابل نشان دهند.

4. سوال‌های معکوس بپرسید

همه سوال‌هایتان را مستقیم نپرسید، زیرا پاسخ‌های آن قابل اعتماد نیستند. به عنوان مثال اگر بگویید من خیلی اهل تفریحم نظر شما درباره تفریح وگردش چیست؟ او نیز در پاسخ به شما می‌گوید: من هم همینطور. در این گونه مواقع باید به صورت معکوس سوال بپرسید. مثلا نظرتان راجع به افرادی که زیاد مسافرت می‌روند، چیست؟ در این صورت فرد مقابل نمی‌تواند نظر واقعی شما را تشخیص و طبق آن پاسخ دهد. جوابی که در پاسخ به این سوالات داده می‌شود، تقریبا نظر حقیقی فرد مقابل است.

 

مهمترین سوالات جلسه خواستگاری 

در جلسه خواستگاری بهتر است درباره موضوعاتی که اهمیت دارد صحبت کنید. ترجیحا یک لیستی از سوالات مهم قبل از ازدواج برای خود مشخص کنید. برای رسیدن به یک شناخت واقعی مشاوره پیش از ازدواج پیشنهاد می شود. در ادامه به چندی از سوالات جلسه خواستگاری در 7 دسته کلی اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع از بهترین سوالات آشنایی قبل از ازدواج کلیک کنید.

1. مسائل خانوادگی در خواستگاری

_ خانواده برای تو چقدر اهمیت دارد؟

_ علت اینکه تصمیم به ازدواج گرفتید چیست؟

_ بعد از ازدواج چقدر به ارتباط با خانواده همسرتان تمایل دارید؟

_ دوست دارید همسرتان با خانواده شما تا چه حد صمیمی باشد؟

_ اگر اختلاف نظری بین همسر و خانواده تان ایجاد شد، چگونه آنرا رفع می‌کنید؟

_ رسم و رسوم خاصی هست که خانواده تان برایشان خیلی مهم باشد؟

_ اگر همسرت کار اشتباهی انجام دهد، چه عکس العملی نشان می‌دهی؟

2. اهداف فردی و نگرش به زندگی در خواستگاری

_ در زندگی چه اهدافی دارید؟

_ چه ملاک‌هایی برای خوشبختی دارید؟

_ چقدر در تصمیم گیری اهل مشورت هستید؟

_ نظرتان راجع به مرد سالاری و زن سالاری چیست؟

_ خط قرمزهای زندگی شما کدامند؟

_ اهل مطالعه هستید؟

_ سرگرمی‌های و تفریحات مورد علاقه تو کدام هستند؟

_ چه چیز باعث می‌شود احساس امنیت و آرامش کنی؟

_ فکر می‌کنی بزرگترین عیب تو چیست؟

_ در زمان عصبانیت چه می‌کنید؟

3. مسائل مالی در خواستگاری

_ تعریفتان از صرفه جویی چیست؟

_ آیا به پس انداز اهمیت می‌دهی؟

_ آیا من می‌توانم از موجودی تمام حساب‌های تو خبر داشته باشم؟

_ با جشن عروسی موافقید؟ تا چه حد موافق خرج کردن برای مراسم هستید؟

_ آیا درباره مهریه نظر خاصی دارید؟

4. مسائل مربوط به فرزندان در خواستگاری

_ چقدر دوست دارید صاحب فرزند شوید؟

_ تربیت فرزندان به عهده چه کسی است؟

_ دوست دارید چگونه فرزندانی داشته باشید؟

_ اگر نتوانید بچه دار شوید چه می‌کنید؟

5. اعتقادات مذهبی در خواستگاری

_ تا چه حد به اعتقادات مذهبی پایبند هستید؟

_ در محل کار و خانواده، با نامحرم چگونه رفتار می کنید؟ از همسرتان توقع دارید چگونه رفتار کند؟

_ اعتقادات دینی شما چه میزان تعیین کننده مسیر زندگی شماست؟

6. روابط با دیگران

_ آیا همسرتان باید برای هر کاری از شما اجازه بگیرد؟

_ در کار و زندگی شخصی چه مرزی برای رعایت اخلاقیات قائل هستید؟

_ بعد از ازدواج با دوستانتان تا چه حد رفت و آمد می‌کنید؟

_ در ابراز احساسات راحت هستید؟

7. مسائل جنسی

_ تا حالا شده حس کنی به حمایت عاطفی نیاز داری؟ چه زمانی؟

_ رابطه جنسی در ازدواج چقدر برای شما اهمیت دارد؟

_ نظرتان نسبت به روابط فرازناشویی چیست؟

_ انتظاراتتان در رابطه جنسی چقدر است؟

_ نظرتان درباره خود ارضایی چیست؟

_ رضایت از رابطه جنسی چه قدر در زندگی مشترک اهمیت دارد؟ اگر از رابطه جنسی رضایت نداشتید چه می‌کنید؟
 

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع: خواستگاری | نکات خواندنی درباره جلسه خواستگاری

  • ۹۸/۰۸/۲۳
  • هنر زندگی

خواستگاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی