هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

علت مشاهده لکه نارنجی در پوشک نوزاد چیست و برای رفع آنچه باید کرد؟ ممکن است به تازگی متوجه لکه‌هایی نارنجی رنگ در پوشک نوزادتان شده باشید و این مسئله موجب نگرانی زیاد شما شده باشد. گاهی ممکن است ادرار نوزاد از رنگ زرد به نارنجی تغییر کند که به علت افزایش غلظت ادرار است. بروز لکه‌های نارنجی در ادرار اغلب به دلیل کاهش آب بدن نوزاد روی می‌دهد و در نوزادان امری طبیعی تلقی می‌شود که معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد. در ادامه این مقاله راهکارهایی ساده برای رفع مشکل بروز لکه‌های نارنجی در پوشک نوزاد ارائه می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خردسال می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع:لکه نارنجی در پوشک نوزاد | راهکارهای رفع آن چیست؟

دفع کریستال توسط نوزاد

گاهی در نوزادان تازه متولد شده که از شیر مادر تغذیه می‌شوند دفع کریستال رخ می‌دهد، بنابراین ممکن است در هنگام عوض کردن پوشک کودکتان، لکه نارنجی در پوشک نوزاد مشاهده کنید. ادرار در نوزادان چند روزه می‌تواند به صورت کریستال یا بلور مانند باشد که معمولا به رنگ‌های صورتی، قرمز یا نارنجی در پوشک نوزاد مشاهده می‌شوند. این کریستال‌ها از اوره و کلسیم تشکیل شده‌اند و معمولا بعد از مدت زمانی رفع می‌شوند و نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. کریستال‌ها در بین پزشکان به لکه‌های خشتی نیز معروف هستند که به دلیل کم آبی بدن نوزادتان روی می‌دهد.

سه تا پنج روز بعد از زایمان، شیرماک از بدن مادر ترشح می‌شود که ماده‌ای بسیار مغذی است ولی از آنجایی که مقدار آن کم است ممکن است بدن نوزاد به خصوص در چند روز اول دچار کم آبی شود؛ در نتیجه بروز کریستال در پوشاک طبیعی است. از عوامل موثر در بروز کریستال در ادرار نوزاد می‌توان به کاهش آب بدن نوزاد، نبود شیر کافی مادر یا عدم تمایل نوزاد برای مکیدن شیر به اندازه کافی اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه نشانه‌های سلامت نوزاد کلیک کنید.

 

علت بروز لکه نارنجی در پوشک نوزاد

در نوزادان سالم، رنگ ادرارمی‌تواند در طیفی از رنگ زرد کمرنگ تا زرد پررنگ قرار بگیرد. ادرار نارنجی نوزاد به دلیل تجزیه‌ بیلی روبین اتفاق می‌افتد و در مواقعی که آب بدن نوزاد به هر دلیلی کاهش می‌یابد، غلظت ادرار بیشتر می‌شود و در نتیجه رنگ ادرار نیز پررنگ‌تر می‌شود. از علائم کم آبی در نوزاد، می‌توان به کاهش بزاق دهان، خشک شدن لب‌ها، بی حالی و ادرار کمتر از حداقل 4 بار در شبانه روز اشاره کرد.

 

عامل محیطی موثر در بروز لکه نارنجی در پوشک نوزاد

یکی از عوامل مهم در بروز کم آبی نوزاد پوشاندن لباس زیاد به اوست. این امر باعث می‌شود که بدن نوزاد بیشتر از حد معمول دچار تعریق شود. افزایش تعریق و به دنبال آن کاهش آب بدن، نقش مهمی در بروز لکه نارنجی در پوشک نوزادتان دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جنس لباس نوزاد و کودک کلیک کنید.

 

سوالات متداول

آیا بروز لکه نارنجی در پوشک نوزاد خطرناک است؟

اغلب اوقات نارنجی شدن ادرار کودک به دلیل کم آبی رخ می‌دهد. در صورتی که به طور متوسط هر شش ساعت در شبانه روز (4 بار) پوشک کودک خیس می‌شود معمولا جای نگرانی نیست و با افزایش میزان آب بدن نوزاد این حالت رفع خواهد شد. در صورتی که دفع ادرار در نوزاد با ناراحتی همراه است یا در ادرار نوزاد خون مشاهده شود یا ادرار بدبو باشد و با وجود افزایش مایعات این حالت کماکان ادامه می‌یابد توصیه می‌شود به متخصص اطفال مراجعه کنید.

چگونه می‌توان نارنجی شدن ادرار در نوزاد را رفع کرد؟

در این شرایط تحت نظارت پزشک متخصص به نوزاد آب جوشیده دهید. همچنین با افزایش میزان و دفعات شیردهی می‌توانید کم آبی بدن نوزاد را افزایش دهید. ادرار نارنجی نوزاد می‌تواند علامت کم خوردن شیر مادر توسط نوزاد باشد و از آن جایی که شیر مادر نقش مهمی در سلامت عمومی نوزاد ایفا می‌کند، مطمئن شوید که میزان شیر تولید شده در سینه‌هایتان پاسخگوی نیازهای کودک باشد. همچنین میزان لباس نوزاد بایستی متناسب با دمای محیطی تنظیم شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خردسال می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع:لکه نارنجی در پوشک نوزاد | راهکارهای رفع آن چیست؟

  • ۹۸/۰۸/۲۳
  • هنر زندگی

لکه نارنجی در پوشک نوزاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی