هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

در بسیاری از افراد استرس و حالت تهوع به دنبال هم بروز پیدا می‌کنند. تهوع و استفراغ از نشانه‌های بارز اضطراب و استرس هستند که حس ناخوشایندی به فرد می‌دهند. حالت تهوع ناشی از استرس به دلیل تغییرات مختلف بدن در مواجه با شرایط بحرانی بروز می‌دهد و راه‌حل آن کاهش استرس است. استرس در زندگی روزمره و با وجود مشغله‌های فراوان امری شایع و انکارناپذیر است که حتی بسیاری از افراد را به سمت مصرف قرص سوق می‌دهد. در ادامه توضیح داده‌ایم که راه‌های مناسبی برای کاهش استرس و علائم آن وجود دارد.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش و درمان استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

 

منبع : استرس و حالت تهوع | درمان تهوع ناشی از استرس

استرس و حالت تهوع | چرا اضطراب باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شود؟

اضطراب و استرس باعث می شود بدن در حالت واکنشی و فشار روانی قرار بگیرد. استرس و حالت تهوع موجب تغییر سیستم کلی بدن از حالت آرامش به حالت جنگ و گریز می گردد. یکی از مهم ترین واکنش‌های بدن در حالت جنگ و گریز، کاهش فعالیت دستگاه گوارشی است. با این روش بدن انرژی بیشتری را ذخیره می کند تا در صورت نیاز بتواند اقدامات بهتر و سریع تری را انجام دهد.

به صورت کلی وقتی چنین واکنش‌هایی به صورت گاه و بیگاه اتفاق می‌افتند، بدن خود را از طریق چنین تغییراتی بازیابی می‌نماید. اما وقتی عوامل واکنشی و اضطراب زا به صورت مکرر و کم فاصله اتفاق می افتند، بدن فرصت بازیابی به حالت عادی را پیدا نمی‌کند و در نتیجه در نوعی وضعیت نیمه آماده قرار می‌گیرد.

حالت نیمه اضطراری یا نیمه آماده به کم کاری‌هایی می‌انجامد که فعالیت‌های طبیعی شکم و گوارش را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه مشکلات شکمی و گوارشی از جمله نفخ، اسهال، یبوست و حالت تهوع و استفراغ پدیدار می‌گردد.

 

استرس و حالت تهوع | چطور حالت تهوع ناشی از اضطراب را درمان کنیم؟

استفراغ و تهوع ناشی از از اضطراب، مشکل حادی به حساب نمی‌آید و نباید آن را به عنوان یک بیماری در نظر گرفت. بیشتر افرادی که در معرض اضطراب و نگرانی‌های زیاد قرار می‌گیرند، ممکن است با این وضعیت روبرو شوند.

این استفراغ و تهوع نوعی از نشانه‌های اضطراب زیاد است و راه حل آن به میزان زیادی به درمان و کاهش استرس بستگی دارد. استرس و اضطراب چیزی بیشتر از علائم نیستند و مشاهده می‌کنید که با درمان آن‌ها حالت تهوع و دیگر نشانه‌ها از بین می‌روند. برای اطلاع از دیگر علائم استرس و اضطراب کلیک کنید.

 

استرس و حالت تهوع | راه‌کارهای درمان

راهکارهای زیادی برای کاهش حالت تهوع در هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا وجود دارد؛ اما همانطور که گفتیم راه‌حل مؤثر و طولانی مدت درمان استرس و یا کاهش شرایط استرس‌زا است. در ادامه راه‌کارهایی را برای درمان خالت تهوع ناشی از استرس توضیح داده‌ایم.

1. حفظ آرامش و ذهن آگاهی

در صورتی که بتوانید در شرایط بحرانی آرامش خود را حفظ کنید، عوامل واکنشی اضطراب نیز غیر فعال می‌شوند. در نتیجه فعالیت گوارشی و شکمتان به حالت عادی برمی‌گردد. بنابر این سعی کنید خودتان را آرام کنید؛ گذر زمان و آرامش باعث کاهش حالت تهوع در شما شده و به تدریج نیازی برای استفراغ در خود احساس نمی‌کنید. برای این منظور می‌توانید از تمرینات ذهن‌آگاهی و ریلکسیشن استفاده کنید.

2. استرس و حالت تهوع | بالا آوردن

در چنین وضعیت‌هایی که شکم و دستگاه گوارشی در خارج کردن محتویات از بدن با مشکل روبرو شده است، بجای استفاده از روش طبیعی و مقعد، از راه دهان به این کار اقدام می کند. اگر شما نتوانید با استفاده از روش اول و آرام کردن خود، مشکل را حل کنید، سریع ترین راه برای کم کردن فشار لحظه، استفراغ کردن است. اما اگر تمایل به بالا آوردن ندارید، مجبور به این کار نیستید و فقط لازم است سعی کنید بدن آرام شود تا به حالت عادی بازگردد.

3. ذهن‌تان را به موضوع دیگری معطوف کنید

اگر می‌خواهید بدن برای رهایی از محتویات شکم به شکل طبیعی، راهی پیدا کند، فقط لازم است نسبت به حس حالت تهوع واکنش نشان ندهید. با پرت کردن حواس‌تان، بی توجهی به آن و منحرف کردن ذهنتان به موضوعات دیگر، وضعیت تسکین می یابد. این درحالی است که تمرکز بر آنچه احساس می کنید، حالت تهوع را شدید تر می‌نماید و به استفراغ می‌انجامد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله درمان اضطراب را مطالعه کنید.

4. استرس و حالت تهوع | پیاده روی

شما می‌توانید در این وضعیت برای دستگاه گوارش و شکمتان نیروی کمکی بفرستید. راه رفتن مانند یک نیروی کمکی در فرایند گوارشی عمل می‌کند و دستگاه گوارش را آرام می‌سازد. از این طریق بدن می‌تواند فرایند طبیعی گوارش را انجام داده و محتوا را از روش طبیعی خارج نماید.

5. تمرین بر روی تنفس

سعی کنید بر روی تنفس خود تمرکز کنید. نفس خود را با آرامش از طریق بینی به داخل ریه‌ها بفرستید و با چند شماره آن را از راه دهان خارج کنید. نفس‌های آرامش بخش در آرام سازی و فعال سازی بخش‌های طبیعی بدن تاثیر بالقوه‌ای ایفا می‌کنند. تنفس صحیح می‌تواند در کنترل وضعیت به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از تکنیک‌ تنفسی برای کاهش استرس استفاده کنید.

6. استرس و حالت تهوع | کاهش مصرف مایعات

در شرایط استرس و اضطراب اوضاع خوبی در دستگاه گوارشی برقرار نیست، یکی از بدترین ضربه‌هایی که می‌توانید به روند کار وارد کنید، اضافه کردن مایعات است. زیرا با این کار به پیچیده‌تر شدن وضعیت و مشکل کمک خواهید کرد. بدن شاید بتواند به خودی خود و بدون اضافه کردن ماده‌ای به آن، به روند طبیعی‌اش بازگردد اما بعد از نوشیدن آب، به احتمال زیاد برای دستیابی به استفراغ تلاش کرده‌اید.

7. استفاده از دارو

استفاده از دارو در مورد استرس و اضطراب حاد و یا حالت تهوع و استفراغ مکرر می‌تواند مفید باشد. توجه داشته‌باشید که هیچ‌گاه داروها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید؛ در مواقع بسیاری مصرف خودسرانه داروهای ضد استرس موجب بروز عوارض جبران ناپذیر می‌شود. بسیاری با وجود نکات ذکر شده موفق به کاهش استرس و علائم آن نمی‌شوند. در این شرایط به جای مصرف داروهای کوتاه اثر و عوارض دار توصیه می‌کنیم از مشاوره کنترل استرس استفاده کنید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش و درمان استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : استرس و حالت تهوع | درمان تهوع ناشی از استرس

  • ۹۸/۱۲/۲۴
  • هنر زندگی

استرس و حالت تهوع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی