هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا نشانه های اعتیاد به حشیش را می دانید؟ آیا از عوارض اعتیاد به حشیش آگاهی دارید؟ یکی از مواد مخدری که امروزه در بین افراد مصرف آن رواج دارد حشیش است. حشیش و ماریجوانا از گیاه کانابیس یا همان شاه دانه هندی گرفته می شود. حشیش از برگ ها و ساقه و تخم کانابیس بدست می آید. در گیاه کانابیس ماده ای به نام تترا هیدرو کانابینول یا همان THC وجود دارد. THC ماده اصلی روان گردان در حشیش و ماری جوانا است که قدرت روان گردانی بالایی دارد و شاخص اصلی برای تعیین شدت روان گردانی حشیش یا ماری جوانا، میزان THC موجود در آن است. حشیش حاوی 5 الی 35 درصد THC است. قوی ترین نوع حشیش روغن حشیش است که درصد THC در آن تا 60 درصد نیز می رسد. رنگ حشیش از قهوه ای کم رنگ تا سیاه است. معمولا حشیش به صورت تکه های کوچک مکعبی است که بعضی از آنها سفت و محکم و بعضی دیگر نرم و شکننده هستند. احتمال اعتیاد و وابستگی به به حشیش 5 درصد است. طبق آمار سازمان مواد مخدر آمریکا 140 میلیون نفر در جهان اعتیاد به مصرف حشیش دارند که بیشترین مصرف حشیش در بین جوانان و نوجوانان در سنین 18 تا 30 سال است. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان های داخلی در کشور، در ایران حدود 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 6 درصد از این افراد، معتاد به حشیش هستند. از اسامی دیگر حشیش می توان به بنگ، تنب هندی و ... اشاره کرد. در این مقاله به شرح نشانه های اعتیاد به حشیش و عوارض اعتیاد به حشیش می پردازیم.

 

برای مشاوره درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

طریقه و راه های مصرف حشیش

راه های گوناگونی برای مصرف حشیش وجود دارد. که بیشتر مصرف حشیش به صورت تدخینی یا همان دود کردن صورت می گیرد. در این روش که به سیگاری معروف است، ماده مخدر حشیش را با توتون سیگار با هم مخلوط می کنند و آن را مجددا در داخل کاغذ سیگاری که توتون آن را خارج کرده اند پر می کنند و به صورت سیگاری مصرف می کنند. روش دیگر مصرف حشیش به صورت خوردنی است. در آن روش حشیش را در غذا یا شیرینی (اغلب حشیش را در داخل خیمر کیک مخلوط می کنند) یا نوشابه ریخته و آن را می خورند.

 

علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش

علائم و نشانه ها اعتیاد به حشیش | پیامد ها و عوارض اعتیاد به حشیش

اثر گزاری حشیش در بدن در 2 مرحله اتفاق می افتد. با مصرف یک سیگاری حشیش حدود 4 تا 10 میلی گرم THC وارد بدن فرد مصرف کننده می شود. پس از 30 دقیقه نئشگی ناشی از مصرف حشیش به اوج میرسد و حدود 4 ساعت آثار مصرف حشیش در فرد پایدار می ماند.

مرحله اول: در همان دقایق آغازین بعد از مصرف آثار نئشگی در فرد دیده می شود. با مصرف حشیش علائمی در فرد نمایان می شود که در ادامه به شرح چند مورد از علائم اعتیاد به حشیش در همان دقایق ابتدایی می پردازیم.

- قرمزی چشم های فرد مصرف کننده به دلیل تاثیر این ماده مخدر بر عروق خونی ملتحمه چشم

- خیره شدن بی دلیل به یک نقطه یا یک شئ

- خنده های بی دلیل و بی مورد

- افزایش ضربان قلب

- شوک های عصبی

- افزایش اشتها غیر معمول در فرد

- خشکی دهان

- احساس کند شدن گذر زمان در هنگام مصرف حشیش

مرحله دوم: نشانه های اعتیاد به حشیش در این مرحله بدین صورت است که حدودا بعد از گذشت یک ساعت از مصرف، شروع می شود. در این مرحله فعالیت مغزی فرد بیشتر می شود و به دلیل تشدید همه حواس از جمله بینایی، لامسه و بویایی، رنگ ها را بهتر و بوها را شدید تر احساس میکنند. در این حالت تمام اتفاقاتی که در اطراف فرد می افتد، آهسته تر بوده و تسلط بیشتری برای آنالیز آن ها دارد. در این مرحله که فرد به نئشگی کامل رسیده است نشانه های اعتیاد به حشیش بدین صورت است.

- احساس آرامش بیشتر

- افزایش تمایلات جنسی

- کند شدن اتفاقات اطراف فرد

- خود را شرایط اطراف خود بهتر سازگار می کنند

- قدرت خودآگاهی و تحلیل بالاتری دارند.

توجه داشته باشید که تنها با مشاهده موارد فوق نمی توان به اعتیاد فرد به صورت قطعی پی برد. برای تشخیص اعتیاد باید با یک فرد متخصص مشورت کنید. مشاوران مرکز هنر زندگی آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد تشخیص اعتیاد به حشیش و راهکارهای مناسب برای ترک اعتیاد به مصرف حشیش هستند.

 

اثرات ماده مخدر حشیش

در صورت مصرف حشیش فقط برای 6 هفته آثار سو ناشی از مصرف حشیش تا 2 سال گریبان گیر شما خواهد بود. در اثر مصرف حشیش عملکرد شناختی و ادراکی فرد دچار اختلال می شود. بعد از مصرف حشیش حس نئشگی ناشی از حالت روحی شما قبل از مصرف به شما دست می دهد. پس از مصرف شما به مدت 2 تا 3 روز حالت کندی فکر و قوه ادراکی کمتری دارید.

از عوارض اعتیاد به حشیش برای یک دوره طولانی مدت، فرد بعد از مصرف ماده مخدر احساس توانایی و موفقیت در انجام بسیاری از کارها را دارد. اما دوام این احساس توانایی تنها چند ساعت طول می کشد و پس از آن توانایی فرد حتی از حد نرمال خود نیز کمتر خواهد شد. در ابتدا بسیاری از افراد حشیش را برای افزایش بازدهی و عملکردشان در انجام کارها مصرف می کنند ولی با گذشت زمان با مصرف حشیش می توانند به حالت عادی و نرمال خود بازگردند. بسیارند کسانی که برای رسیدن به توانایی و حالتی که در دفعات اول مصرف حشیش به آنها دست داد به مصرف مداوم آن اعتیاد پیدا کرده اند و در طولانی مدت دیگر نمی توانند به آن توانایی دست پیدا کنند.

 

عوارض اعتیاد به حشیش

علائم و نشانه ها اعتیاد به حشیش | پیامد ها و عوارض اعتیاد به حشیشمصرف حشیش عوارض و پیامد های زیادی دارد. عوارض حشیش را میتوان به 2 دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد‌، که در ادامه به شرح عوارض اعتیاد به حشیش می پردازیم:

 

1- عوارض کوتاه مدت مصرف حشیش

از عوارض اعتیاد به حشیش در کوتاه مدت می توان به اختلالات فکری، تمرکز اشاره داشت، توانایی درک اتفاقات به صورت قابل ملاحظه ای در افراد کاهش می یابد به گونه ای که حتی درک بعضی از اتفاقات ساده روزمرره برای آن ها قابل فهم نیست. از جمله پیامد های اعتیاد به حشیش در کوتاه مدت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

- به وجود آمدن اختلالات جنسی

- اختلال در خواب

- اختلال در حواس بینایی، شنوایی و لامسه

 

2- عوارض بلند مدت مصرف حشیش

عوارض اعتیاد به حشیش در طولانی مدت به این گونه است که توهماتی به شخص دست می دهد. مثلا شخص یا اتفاقی را مشاهده می کند که در واقعیت اصلا وجود ندارد و یا دچار اختلالات ادراکی می شود بدین گونه که یک چیز را به گونه ای دیگر مشاهده می کنند. از جمله عوارض اعتیاد به حشیش در طولانی مدت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

- آسیب ژنتیکی و مادرزادی به فرزندان وی

- مصرف حشیش در بلند مدت سبب تشنج در در فرد می شود

- ایمنی بدن فرد مصرف کننده دچار اختلال می شود

- اختلالات روانی و ایجاد توهم در فرد

- تغییر در هورمون های جنسی (در زنان به صورت بی نظمی در قاعدگی مشهود است)

- ابتلا به سرطان ریه ناشی از دود هیدرو کربن در هنگام استعمال

- بی حوصلگی و خستگی مفرط و ناامیدی در انجام کارهای روزانه

- افرادی که ماده مخدر حشیش را مصرف میکنند امکان گرایش آن ها به مواد مخدر دیگر نیز بالا می رود

 

درمان و ترک اعیتاد به مصرف حشیش

برای درمان حشیش علاوه بر روش های درمانی سنتی، می توان از روش رفتار درمانی استفاده کرد. اعتیاد به حشیش یک بیماری ذهنی است تا جسمی و فرد می تواند با استفاده روش رفتار درمانی به راحتی بر روی ذهن خود غلبه کند. میزان وابستگی افراد به حشیش و اعتیاد زایی آن بسیار کمتر از مواد مخدر دیگر می باشد. در صورت عدم درمان به موقع معمولا افراد گرایش به مواد مخدر مانند تریاک را دارند. شما برای ترک می توانید مقاله ما در مورد ترک حشیش را مطالعه نمایید یا با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس بگیرید.

برای مشاوره درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش | پیامد ها و عوارض اعتیاد به حشیش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی