هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید علائم افسردگی شدید چیست؟ می دانید علائم و نشانه های افسردگی شدید چه چیز هایی هستند و چگونه درمان می شود؟ افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در زندگی امروزه می باشد که به احساس غم و تجربه ی مشکلات و بحران های زندگی محدود نمی شود و به تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی نیاز دارد. چناچه این بیماری در مراحل اولیه اش تشخیص داده شود، شخص می تواند با تجویز دارو به تشخیص پزشک، شرکت در جلسه های روان درمانی و یا حتی با تغییر سبک زندگی اش به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند. اما اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده نشود. می تواند پیامد های جبران ناپذیر و فاجعه باری را نه تنها بر روی زندگی خود شخص بلکه بر روی زندگی همه اطراف وی از جمله اعضای خانواده و دوستان و آشنایانش داشته باشد. در ادامه این مقاله به توضیح کامل علائم و نشانه های افسردگی شدید و روش های تشخیص و درمان افسردگی می پردازیم. تصویه می کنیم که مقاله درمان افسردگی و دارو های ضد افسردگی کلیک نمایید.

 

برای مشاوره و درمان افسردگی می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

آمار علائم و نشانه های افسردگی شدید در ایران

آمار و ارقام در ایران حاکی از شیوع روز افزون افسردگی در کشور است. به گفته وزیر بهداشت به نقل قول از روزنامه همشهری، بیش از 12 درصد مردم ایران دچار افسردگی شدید هستند. بسیاری از افراد شاید تنها یک بار به این وضعیت در زندگیشان دچار شوند، در حالی که افسردگی برای بسیاری از افراد جامعه یک حالت تکرار شونده دارد. هر دوره این بیماری ممکن است چند ماه و در صورت عدم درمان تا چند سال ادامه پیدا کند. افراد متبلا به افسردگی حتی ممکن است به درجه از نا امیدی در زندگی برسند که دست به خودکشی بزنند. این در حالی است که که شناخت علائم و نشانه های افسردگی نقش به سزایی در پیشگری و جلوگیری از وخامت این بیماری دارد.

 

1 - نشانه ها و علائم افسردگی شدید

افسردگی مانند سایر اختلالات روانی دارای نشانه ها و علائمی است که روند عادی زندگی را مختل می کند. با شناخت علائم افسردگی شدید همانطوری که درقبل نیز ذکر کردیم می توانیم تا حد زیادی از بروز مشکلات و وخامت بیماری جلوگیری کنیم. افسردگی با 9 معیار دقیق تعریف می شود. این معیارها براساس محورهای چهارگانه DSM هستند که مشخصه هایی جهانی و تعریف شده اند که عبارتند از:

 

2 - خلق و خوی افسرده

افراد افسرده معمولا احساس خستگی شدید دارند، در فکر کردن بسیار کند می شوند و قادر به انجام کار های روزمره خود نیز نیستند. بسیار زود عصبانی می شوند و کوچکترین حرکات اطرافیانشان سبب ناراحت شدن این افراد می گردد.

 

3 - بی علاقگی یا لذت نبردن از فعالیت هایی که معمولاً لذت بخش و جالب اند

فراد مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه ای به انجام فعالیت های عادی روزمره خود نداشته باشند و یا تجربه خوشی یا لذت را نداشته باشند. این افراد حتی احتمال دارد به بی اشتهایی و عدم تمایل جنسی نیز دچار شوند

 

4 - حس خودکم بینی یا احساس گناه بیش از حد و نامتناسب

 علائم و نشانه های افسردگی شدید تا دلایل و درمان افسردگیمبتلایان به بیماری افسردگی همواره در فکر کمبود ها و ناکامی هایشان در زندگی هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می کنند. افکاری مانند (من به هیج دردی نمی خورم) یا (دنیا خیلی جای بدیه) بر افکار و ذهن این افراد چیره می گردد.

 

5 - داشتن ایدۀ خودکشی به طور مکرر، خواه با نقشه یا بدون نقشۀ دقیق یا با اقدام به خودکشی.

افسردگی در این افراد سبب می گردد که دیگر احساس خوشایندی نداشته باشند. معمولا به دنبال افکار و نگرش های منفی می روند، افکار خودکشی گرایانه در آنها بروز می کند که باید بسیار جدی گرفته شود.

 

6 - مشکلات خواب. ممکن است به شکل بی خوابی یا پرخوابی بروز کند

بسیاری از مبتلایان به بیماری افسردگی با تغییر الگوی خواب مواجه هستند. تغییر الگوی خواب به شکل بی خوابی و گاهی به شکل خواب زیادتر از حد معمول بروز می کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم افسردگی شدید است.

 

7 - آشفتگی یا کندشدن روانی-حرکتی

بسیاری از مبتلایان به بیماری افسردگی به لحاظ قوای جسمانی بسیار تحلیل می روند یا دچار بی قراری حرکتی می شوند مثلا صبح خیلی زود بیدار می شوند و ساعت ها در اتاق قدم می زنند.

 

8 - مشکلات اشتها که هم به شکل بی اشتهایی و کاهش وزن و هم بالعکس

در بعضی از اوقات مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم خوری و پرخوری بیش از حد روی می آورند، این تغییرات اشتها می تواند به افزایش وزن شدید منجر شود.

 

9 - مشکلات تمرکز

بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. گاهی این افراد در زمان خواندن روزنامه و یا دنبال کردن یک سریال تلویزیونی و حتی تصمیم گیری نیز دچار مشکل می شوند. حتی تصمیمات بسیار ساده و پیش پا افتاده زندگی برایشان بسیار سخت است.

 

10 - احساس روزانه خستگی یافقدان انرژی

این افراد معمولا در طول روز احساس خستگی شدید می کنند. در فکر کردن کند می شوند و قادر به انجام فعالیت های عادی روزمره نیستند.

 

تشخیص و علائم افسردگی شدید بسیار پیچیده است و نمی توان به همین 9 نکته ای در بالا ذکر شد بسینده کرد، افسردگی بخشی از اختلال دو قبلی همراه با سایر بیماری های روانی محسوب می شوند. اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می کند بستگی به محل زندگی و ریشه فرهنگی وی دارد. در جوامع شرقی افراد مبتلا به بیماری افسردگی معمولا درباره ی درد های جسمی خود حرف می زنند. اما در جوامع غربی معمولا به حالات یا احساساتشان اشاره دارند. به همین دلیل تشخیص نشانه های افسردگی شدید به هیچ وجه کار آسانی نیست و توصیه اکید می شود که افراد برای درمان و تشخیص این بیماری به درمان گر مراجعه نمایند.

 

عواملی که سبب ایجاد افسردگی در افراد می گردد

ایجاد افسردگی در افراد تنها به یک علت خاص محدود نمی شود. گاهی این بیماری به علت ناملایمات زندگی، بیماری های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می کند و گاهی نیز ناگهانی بدون اینکه با هیچ یک از این عوامل در ارتباط باشد ظاهر می گردد. دانشمندان معتقند که عوامل بسیار زیادی برای بروز این بیماری در افراد وجود دارد که از جمله نشانه های افسردگی شدید می توان به تروما، ژنتیک، شرایط زندگی، ساختار مغز، سایر شرایط پزشکی ، مواد مخدر و ... اشاره داشت.

 

1 - تروما

ضربه روحی یا تروما در سنین بسیار کم می تواند به تغییرات دراز مدت در نوع عملکرد و واکنش مغز نسبت به ترس و استرس منجر شود. به همین دلیل است که این تغییرات مغزی، احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه ی تروما در دوران کودکی را دارند افزایش می یابد.

 

2 - ژنتیک

در برخی از موارد دیده شده است که ، اختلالات خلقی و افکار خودکشی گرایانه ممکن است زمینه ی ژنتیکی داشته باشند، توجه داشته باشید که ژنتیک تنها یک عامل از عواملی است که احتمال ابتلا به افسردگی را زیاد می کند. 100 درصد ژن های دوقلوهای همسان با یکدیگر مشابه هستند. در حالی که احتمال اینکه هر دو نفر آنها به بیماری افسردگی دچار گردد کمتر از 30 درصد است. علائم و نشانه های افسردگی شدید در افرادی که زمینه ی ژنتیکی دارند معمولا در سنین پایین تر ظاهر می شود. توجه داشته باشید که علاوه بر عامل ژنتیک همراه شدن آن با عوامل دیگری مانند اتفاقات و شرایط نامطلوب زندگی نیز در ابتلای این افراد به افسردگی بی تاثیر نیست.

 

3 - شرایط زندگی

وضعیت مالی، محل زندگی، روابط اجتماعی، وضعیت تاهل و ... از جمله عواملی هستند که در بروز افسردگی در افراد تاثیر گذارند. اما فرضیه دیگری که موجود است این است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلا شیوع افسردگی در افراد بی خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال دارد که افسردگی سبب آوارگی این افراد شده باشد.

 

4 - ساختار مغز

مطالعه ی تصاویر مغزی نشان دهنده ی کاهش فعالیت لوب پیشانی مغز در مبتلایان به افسردگی است. همچنین گفته می شود که الگوی مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است. افسردگی در طرز پاسخگویی غده‌ی هیپوفیز و هیپوتالاموس نسبت به تحریکات هورمونی نیز تغییر ایجاد می‌کند.

 

5 - سایر شرایط پزشکی

احتمال ابتلا به بیماری افسردگی در افرادی که سابقه ی ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب یا اختلال کم توجهی-بیش فعالی (adah) دارند بیشتر است.

 

6 - مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. اعتیاد از جمله مواردی است که فرد را در شرایطی قرار می دهند که عوامل ابتلا به افسردگی در فرد بسیار افزایش یابد و حتی بر خانواده فرد نیز تاثیر می گذارد و احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده فرد معتاد را به بیماری افسردگی افزایش می دهد.

 

افسردگی و نشانه های و علائم افسردگی شدید در جنسیت و سنین مختلف

 علائم و نشانه های افسردگی شدید تا دلایل و درمان افسردگیافسردگی مختص گروه خاصی نیست و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی-اقتصادی چه در زنان و چه در مردان بروز می کند. اما نحوه بروز و علائم افسردگی شدید در افراد مختلف متفاوت است.

 

1 - افسردگی در مردان

به توجه به ویژگی ها و صفات مردان، مردان از افسردگی خود بیشتر شرمنده و خجالت زده می شوند و به همین دلیل سعی می کنند که بیماری خود را از همه پنهان کنند و در برابر این بیماری تاب بیاورند یا به قول خودشان با مصرف مواد مخدر خود درمانی کنند. عدم درمان و رسیدگی به افسردگی در مردان می تواند پیامد های فاجعه باری را را داشته باشد چرا که آمار خودکشی های که نهایتا به فوت ختم می شود در مردان بسیار بیشتر است.

2 - افسردگی در زنان

عوامل مختلفی از جمله بیولوژیف باروری، ژنتیک، تغییرات هورمونی و روابط بین فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش زیادی دارد. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی از لحاظ احساسی و جسمی بسیار ضعیف می شوند. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی از لحاظ روحی و جسمی بسیار ضعیف می گردند و داراری تغییرات رفتاری مثل احساس افسردگی و تحریک پذیری سریع هستند. عده ی زیادی از زنان افسرده علائم و نشانه های شدیدتری در دوران قاعدگی تجربه می کنند. بسیاری از زنان در زمان پس از زایمان به اختلالات خلقی مقطعی دچار می شوند. از جمله این اختلالات رفتاری می توان به افسردگی پس از زایمان اشاره داشت. علائم و نشانه های افسردگی شدید در زنان در فاصله زمانی کمی پس از وضع حمل بروز می کند، موجب اضطراب بی خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می شود.

 

3 - نشانه ها و علائم افسردگی شدید در سالخوردگان

افسردگی در افراد سالخورده معمولا درمان نشده باقی می ماند، چرا که بسیاری از این افراد افسردگی یکی از پیامد های طبیعی افزایش سن و نیز یک واکنش طبیعی در مقابل مسائل جسمی، روحی و اجتماعی مرتبط با سالخوردگی می دانند. نشانه ها و علائم افسردگی شدید در افراد سالخورد بسیار با علائم افسردگی شدید در جوانان متفاوت می باشد. از جلمه علائم و نشانه های افسردگی شدید در سالخوردگی عبارتند از اختلالات حافظه، درد های مبهم، توهم، فشار خون، سکته می باشد.

 

4 - افسردگی و علائم و نشانه های افسردگی شدید در کودکان و نوجوانان

تمامی انسان ها در مقطعی از دوران کودکی و جوانی خود به طور طبیعی در مقاطعی با بحران های احساسی مواجه می شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می شود. کودکانی که مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی، اختلال یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله جویانه (Odd) احتمال این که دچار افسردگی شوند بیشتر است. کودکان افسرده معمولا از وجود درد شکایت می کنند و کتر از احساساتشان ضحبت می کنند. اما علائم و نشانه های افسردگی شدید در نوجوانان متفاوت تر است. پرخاشگری، مصرف مواد مخدر، افت تحصیلی و فرار از خانه نمونه هایی از نشانه های افسردگی شدید در نوجوانان می باشد که باید بسیار جدی گرفته شود. چرا که طبق گرازش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی سومین عامل مرگ در نوجوانان 15 تا 20 ساله است.

 

درمان افسردگی

افسردگی از جمله بیماری های بسیار مخرب است که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان می باشد. فقط کافی است که مراکز درمانی نسبت به پیگیری بیماری خود کوشا باشید و سیکل درمان را جدی بگیرید.

- دارودرمانی: داروهای ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خُلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک (ضد روان‌پریشی)

- روان‌ درمانی: رفتار درمانی شناختی (CBT)، درمان خانواده‌محور و درمان بین‌فردی

- درمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS)

- نور درمانی: در این روش، فرد با استفاده از یک جعبه‌ی نور در معرض طیف کامل نور قرار می‌گیرد تا میزان ترشح هورمون ملاتونین تنظیم شود.

- ورزش

- درمان‌های جایگزین: طب سوزنی، مراقبه و تغذیه‌درمانی

- استراتژی‌های خود مدیریتی

- رویکردهای ذهن/جسم/روح: مدیتیشن، ایمان و دعا

داشتن اعتیاد و یا مبتلا بودن به بیماری هایی مانند اخلال استرس (PSTD) و اختلال کم توجهی از جمله مواردی هستند که سیکل درمان افسردگی را مشکل تر از حد معمول می سازند. چنانچه هر یک از این موارد با موفقیت درمان شود، علائم افسردگی شدید نیز به طبع بهبود پیدا خواد کرد. برای اطلاع از مزیت های مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

برای مشاوره و درمان افسردگی می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: علائم و نشانه های افسردگی شدید تا دلایل و درمان افسردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی