هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان اختلال وسواس فکری – عملی (ocd) امکان پذیر است یا نه ؟ در پاسخ باید گفت که بله، امروزه بسیاری از راهکارها و روش های درمانی برای خود یاری و درمان وسواس وجود دارند که افراد با استفاده از این روش های درمان، می توانند اختلال وسواس فکری- عملی خود را درمان نمایند.عدم درمان وسواس فکری-عملی (OCD) در صورت عدم درمان به موقع می تواند پیامد ها و مشکلاتی را در زندگی فرد ایجاد نماید که از جمله مهمترین روش های درمان وسواس می توان به انزوا و گوشه گیری اشاره داشت. می توانید برای اطلاع از علائم وسواس و پیامد های وسواس بر روی زندگی افراد کلیک کنید.

 

برای مشاوره درمان وسواس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

خودیاری در درمان وسواس

روش ها و راهکاری وجود دارند تا فرد مبتلا به وسواس بتواند وسواس خود را کنترل نماید. در ادامه این روش ها و راهکار های درمان اختلال وسواس توضیح داده شده است.

 

1- برای خودیاری وقت صرف کنید

یکی از دلایل ابتلا به وسواس، استرس و اضطراب در زندگی است. بنابراین باید سبک زندگی خود را طوری تغییر دهید که به کنترل استرس و نگرانی شما کمک کند. می توانید از روشهای زیر برای درمان وسواس خود کمک بگیرید. لازم به ذکر است که استفاده از روش های زیر تا حد زیادی به شما برای درمان اختلال وسواس و استرس کمک می کند ولی نمی توان گفت که این روش ها به تنهایی همیشه نتیجه بخش خواهند بود.

روش اول: فعالیت‌های منظم بدنی داشته باشید و ورزش کنید. ورزش کردن باعث تقویت سیستم عصبی و کاهش استرس و اضطراب می شود و در نتیجه توانایی مقابله با اختلال وسواس فکری-عملی را افزایش می دهد. تمرین های هوازی مانند دویدن منظم روزانه همراه با تمرکز می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت و تمرکز ذهن داشته باشد. بهتر است تمرین‌ها را در چند نوبت در طول روز مثلا در سه تایم ۱۰ دقیقه ای و با تمرکز انجام دهید.

روش دوم: ارتباط خود را با اطرافیان حفظ کنید. تنهایی و انزوا علائم وسواس عملی-فکری را تشدید میکند. ارتباط با اطرافیان دوستان و خانواده و بیان کردن نگرانی‌ها می‌تواند در کاهش این استرس ها موثر باشد و مقابله با وسواس را برای شما راحت‌تر ‌کند.

روش سوم: خواب کافی داشته باشید میزان خواب و استراحت با اضطراب و نگرانی رابطه تنگاتنگی دارد کمبود خواب باعث بروز اضطراب و استرس می‌شود. خواب کافی تأثیر اساسی در درمان اختلال وسواس دارد.

روش چهارم: مدیتیشن کنید. مراقبه، یوگا، تنفس عمیق و ریلکس کردن تکنیکهای مناسبی برای کاهش فشارهای ذهنی و استرس و اضطراب است.  با کم شدن استرس، شما می توانید تمایلات خود به وسواس را کم کنید. سعی کنید این تمرین‌ها را روزانه و به صورت منظم با تمرکز کامل انجام دهید.

نکته: ضربه های روحی می تواند باعث تشدید اختلالات وسواس فکری- عملی شود. پس حواستان به اینگونه موارد باشد و سعی کنید که اول ضربات روحی ناشی از سوانح و اتفاقات بد را پشت سر بگذارید و سپس به درمان وسواس خود بپردازید.

 

2- یاد بگیرید در برابر الگوهای مکرر رفتاری مقاومت کنید

یکی از راههای موثر برای درمان اختلال وسواس، مقابله و مقاومت در برابر رفتارهای مکرر و وسواس گونه است در هر یک از موارد زیر می توانید راه‌حل‌های خود را داشته باشید.

1- با ترس هایتان روبرو شوید. دوری از ترس ها و موقعیت هایی که رفتارها و تفکرات وسواس گونه را تحریک می کند و بیشتر باعث بزرگتر شدن و ترسناک تر شدن آنها می شود. به جای فرار کردن از ترس، خود را در شرایط محرک قرار دهید و سعی کنید الگوی رفتاری خود را در زمان مواجه با این شرایط تغییر دهید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، سعی کنید مدت زمان انجام رفتارهای وسواسی را به تدریج کم کنید. در هنگام مقابله با وسواس، احساس کنترل اوضاع در شما بوجود می آید. همش که نباید ترسید، راه که بیفتید، ترستان می ریزد.

ذهن خود را با چیزهای دیگری مشغول کنید. زمانی که رفتارها و افکار های وسواس گونه در شما بروز می‌کند توجه تان را به چیز دیگری جلب کنید. کارهایی را که به آنها علاقه دارید، انجام دهید. مثلا ورزش کنید، کتاب بخوانید، بازی کامپیوتری انجام بدید، با دوستان خود صحبت کنید، کلیپ های مورد علاقه تان را نگاه کنید و خلاصه هر کاری که در پرت کردن حواستان موثر است را انجام دهید و افکار و رفتار وسواسی را به تأخیر بیندازید. معمولاً پس از اینکه توانستید تمایلات را به تأخیر بیندازید، متوجه می‌شوید که شدت آن ها کمتر شده و تمایل تان به وسواس کاهش یافته است. هر چه زمان بیشترین تمایلات به وسواس را منتظر بگذارید، کمتر به سراغ شما می آیند.

 

3- افکار وسواس گونه را به چالش بکشید

درمان وسواس | بهترین روش های درمان اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)
اختلال وسواس فکری-عملی همانند قفلی در مغزتان، روی مسئله خاصی قفل شده و موجب ایجاد اضطراب و استرس می شود. می توانید از راه های زیر برای باز کردن این قفل مغزی استفاده کنید.

1_ افکار و رفتارهای وسواسی خود را ثبت و یادداشت کنید. زمانی که این تمایلات فکری و رفتاری به سراغتان آمد، با هر وسیله ای که در اختیار دارید مثلا موبایل، قلم و کاغذ، لپتاپ و... آن را یادداشت و ثبت کنید تا زمانی که افکار و تمایلات وسواسی تان ادامه دارد، شما هم به ثبت آن ادامه دهید. حتی اگر تکراری باشند آن ها را ثبت کنید. این کار به شما در درک رفتارتان کمک می‌کند، همچنین قدرت این احساس را در شما تضعیف می‌کند، زیرا شما شناخت بیشتری از رفتار وسواس گونه خود پیدا کرده اید. از آنجایی که نوشتن آنها سخت و حوصله سربر است خودبه‌خود مغزتان از سختی اجتناب می‌کند و این افکار کاهش می‌یابد.

2_ برای بروز تمایلات اختلال وسواس فکری عملی زمان مشخصی اختصاص دهید. برای هر روز زمان مشخصی مثلاً دو یا سه تایم ۱۰ دقیقه ای تعیین کنید و در این زمان ها به وسواس های خود اجازه بروز بدهید. زمان هایی را تعیین کنید که نزدیک زمان خواب تان نباشد و خوابتان را مضطرب و آشفته نکند. در طول این زمان های معین شده اجازه دهید افکار وسواس گونه در ذهن ذهنتان جریان یابد. آنها را سرکوب یا اصلاح نکنید، فقط مشاهده گر آنها باشید و پس از آن وظایف روز مره خود را پیگیری کنید.

3_ در مورد رفتار های وسواسی خود یک نوار صوتی تهیه کنید. روی فکری که بیش از همه با آن درگیر هستید، تمرکز کنید، سپس با هر وسیله ثبت صدایی گفته های خود را درباره آن موضوع ضبط کنید. جمله‌ها را آنگونه که به ذهنتان می رسد بیان کنید، سپس مدتی را برای گوش دادن به صدای خودتان در طول روز اختصاص دهید تا بتوانید با وسواس فکری کنار بیاید. گوش دادن به توصیف‌های خودتان از وسواس ها باعث شناخت بیشتر از آنها و کاهش تدریجی آن ها می شود. در هر مرحله سعی کنید یک وسواس را برطرف کنید، پس از آن می توانید برای دیگر اختلالات وسواس گونه تان دوباره مراحل را طی کنید و برای درمان وسواس اقدام کنید.

 

پیش‌بینی تمایلات اختلال وسواس فکری - عملی OCD

اگر شما بتوانید تمایلات وسواسی تان را پیش‌بینی کنید، می‌توانید راحت‌تر با آن مقابله کنید. مثلا در حین قفل کردن در ماشین، همان اول کار را با دقت زیادی انجام دهید و خیال خودتون رو از بابت بسته بودن در راحت کنید. در حین انجام کارهایی که وسواس دارید، یک جمله تأیید مانند من "دارم میبینم که درو قفل می کنم" به شما کمک زیادی می‌کند یا در هنگام بروز تمایل به چک کردن دوباره در خوردرو به خود بگویید، که " خیالت راحت این فقط یه فکر وسواسیه"

 

درمان وسواس فکری-عملی (OCD)

می توان گفت بهترین روش درمانی اصلی برای درمان وسواس (درمان اختلال وسواس فکری- علمی) استفاده از روش درمان رفتاری-شناختی می باشد. روش درمان رفتاری شناختی شامل دو بخش اصلی است. بخش اول مواجه و پیشگیری از واکنش و بخش دوم شناخت درمانی می باشد. این روش درمانی باید با مشاوره و یاری گرفتن از درمانگر صورت گیرد. در ادامه توضیح ساده ای از هر بخش این روش درمانی را برای شما ارائه می دهیم.

 

۱ـ مواجهه و پیشگیری از واکنش

در این روش درمانگر از شما می خواهد، که با وسواس فکری خود به صورت مرتب مواجه شوید. سپس باید از انجام رفتار وسواس گونه اجتناب کنید و در برابر آن مقاومت کنید تا زمانی که اضطراب شما کاهش یابد. بعنوان مثال اگر به میکروب ها حساسیت دارید و پس  از لمس هر چیزی دستتان را می شویید، درمانگر از شما می خواهد یک وسیله نسبتا میکروبی که به آن حساسیت دارید، مانند دستگیره در را لمس کنید و سپس شما باید در برابر شستن دستان تان مقاومت کنید. در حین مقاومت اضطراب شما رفته رفته کاهش یافته و متوجه می شوید که با نشستن دستتان اتفاق خاصی نمی افتد و همچنین یاد می گیرید، در برابر رفتار های وسواسی خود مقاومت کنید و استرس تان نیز کاهش میابد و درک میکنید که نیازی به رفتار های مکرر وسواسی ندارید. با روش مواجهه و پیشگیری می توان الگوهای ذهنی خود در مورد افکار وسواس گونه را باز طراحی کنید و به مغزتان بیاموزید تا در نشانه های اختلال وسواس فکری-عملی را برای همیشه کاهش دهد

 

۲_ شناخت درمانی

این روش بر افکار وسواسی که پایه اصلی بروز رفتار وسواس گونه است تمرکز دارد و به  شما کمک می کند تا نحوه برخورد سالم و موثر با افکار اغراق آمیز که باعث می شود مسئولیت سنگینی بر دوش خود احساس کنید، را بیاموزید.

 

روش های دیگر برای درمان وسواس فکری-عملی

درمان وسواس | بهترین روش های درمان اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)روش های دیگری از نیز برای درمان وسواس مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله روش های درمان وسواس می توان به موارد زیر اشاره داشت.

دارو درمانی: معمولا دارو های ضد افسردگی در حین درمان وسواس و به صورت مکمل استفاده می شود. دارو به تنهایی نمی تواند این اختلال را برطرف کند.

خانواده درمانی: از آنجایی که این اختلال بر زندگی اجتماعی و خانوادگی فرد تاثیر می گذارد، خانواده درمانی بر روی آموزش اعضای خانواده برای کمک به فرد مبلا به اختلال تاکید می کند. در خانواده درمانی هدف افزایش درک و شناخت از OCD و کاهش ناسازگاری های حاصل از آن است.

گروه درمانی: در این روش گروهی متشکل از افراد مبتلا به OCD، توسط درمانگر گرد هم آورده می شود. هدف از گروه درمانی کاهش انزوای افراد مبتلا به OCD و همیاری و افراد به درمان اختلال وسواس یکدیگر است.

نکته: انتقاد منفی از جانب اطرافیان می تواند علائم وسواس OCD را بدتر کند و در عوض دلگرمی و دادن قوت قلب به افراد مبتلا به وسواس پروسه درمان اختلال وسواس را راحت تر می کند

 

چند پیشنهاد برای کمک به افراد مبتلا به وسواس

1- انتقاد نکنید. زیرا OCD فارغ از شخصیت فرد و یک اختلال ناخواسته است

2- آن ها را سرزنش نکنید زیرا اوضاع را بد تر میکند و به درمان کمکی نمی کند

3- از الگو های وسواسی فرد حمایت نکنید و در انجام این الگو ها با فرد همراه نشوید. قرار است خودش را حمایت کنید نه رفتارش را!

4- ارتباطات خود را مثبت و شفاف نگه دارید. بین حمایت از او و ایستادگی در برابر اختلال تعادل برقرار کنید و به شخص مبتلا استرس وارد نکنید

5- جنبه های خنده دار OCD را پیدا کنید. با هم خندیدن به قسمت های خنده‌دار و بی معنی رفتار های وسواسی به کاهش استرس فرد  و فاصله گرفتن از OCD کمک می‌کند. مطمئن شوید او احساس احترام می‌کند و می‌داند که با او می‌خندید نه به او.

 

مشاوره و درمان وسواس مرکز هنر زندگی

مرکز مشاوره هنر زندگی آماده است تا با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری خود پاسخگوی سوالات شما در تمامی ساعت روز باشد. برای دریافت مشاوره وسواس و درمان آن در هر شهری که هستنید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره هنر ندگی تماس بگیرید. مشاوره تلفنی روانشناسی

 

برای مشاوره درمان وسواس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.

  • ۹۷/۰۲/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی