هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چگونه نه بگوییم‌ ؟ درست است که موافقت کردن و گفتن بله خیلی راحت است ولی لزوما بهترین جواب نیست. همانطور که مخالفت کردن و نه گفتن پیامد دارد، موافقت کردن نیز دارای پیامد های خودش است. واقعیت این است با بله گفتن به چیزی که به آن علاقه ای ندارید. به چیزی که دوست دارید نه گفته اید. هر کسی باید در طول روز به موارد زیادی پاسخ دهد. که جواب مثبت و منفی به هر کدام از آنها در کیفیت زندگیش تاثیر زیادی می گذارد. یادگیری اینکه چطور به بعضی از فرایند ها نه بگویید در ابتدا کار سختی است اما اگر به اهمیت این قضیه در مسیر زندگیتان پی ببرید. به تلاش خود برای یادگیری این مهارت ادامه خواهید داد. برای یاد بگیری اینکه چطور نه بگویید و احساس بدی از نه گفتن خود نداشته باشید نکات زیر بسیار به شما کمک خواهد کرد :

 

برای مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

1-رویاهای خود را بشناسید

اولین نکته ای که به شما در نه گفتن کمک می کند این است که بدانید که رویا های زندگی شما در ابعاد مختلف شغل، زندگی مشترک، موقعیت اجتماعی، تحصیل و ... چیست. زمانی که رویاهای خود را می شناسید نه گفتن خیلی راحت می شود. چون دلیل خوبی برای گفتن نه خواهید داشت. هر چقدر رویا های خود را بهتر بشناسید. راحتر تصمیم می گیرید که چه چیزهایی شما را به رویاهایتان نزدیکتر می کند و به چیز هایی باید نه بگویید.

 

2- به پیامد های بله گفتن خود فکر کنید

هر کسی در پاسخ به درخواست های کوچکی که در طول روز از او می شود، پاسخ مثبت می دهد. چرا که فکر می کند که این موضوع مهم نیست و اگر کاری از دستش بر می آید نباید دریغ کند. انجام کار های کوچک می تواند ده تا حداکثر بیست دقیقه از هر کسی وقت بگیرید. پس مشکل خاصی پیش نمی یاد.

اینکه می گویند قطره قطره جمع می گردد وانگهی دریا شود را حتما شنیده اید. برای این که بتوانیم این جمله را برای شما توضیح دهیم دو گروه از افراد را در نظر بگیرید. گروه اول مدیران شرکت های بزرگ می باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده مدیران عالی رتبه شرکت ها و نهاد های بزرگ باید بیش از 400 تصمیم بزرگ و کوچک در محیط کاریشان بگیرند. از سوی دیگر این افراد باید برای خانواده، دوستان، تفریح و... نیز وقت بگذارند. گروه دوم افرادی هستند که تمام وقت هفت روزه هفته در حال کار می باشند ولی باز هم وقت کم می آورند و در زندگی پیشرفت نمی کنند. یکی از بزرگترین تفاوت های این دو گروه در هنر نه گفتن است. گروه اول دقیقا می دانند که چه وقت هایی باید نه بگویند و گروه دوم به احتمال زیاد با بسیاری از درخواست های اطرافیانشان موافقت می کنند.

همیشه در نظر داشته باشید زمانی که با درخواستی روبرو می شوید. قبل از اینکه جواب بدهید فکر کنید. اگر جواب مثبت بدهید چه اتفاقی می افتد؟ چه پیامد هایی را به دنبال خواهد داشت ؟ چه چیز هایی را بدست می آورید ؟ اگر موافقت کنید گه چیزهایی را از دست خواهید داد ؟ آیا حتما باید این درخواست را قبول کنید ؟

یکی از نکاتی که بسیار در یادگیری هنر نه گفتن به شما کمک می کند کشف اعتقاداتی است که در شما سبب می شود نتوانید دست رد به سینه ی کسی بزنید. یادتان باشد که وقت طلاست. پس باید آن را به درستی خرج کنید.

 

3- اشکال نه گفتن چیست ؟

واقعا نه گفتن چه اشکالی دارد ؟ شاید سبب شود که مداوم با خودتان فکر کنید که نکند فلانی از دستم ناراحت شود، یا در نگاه و دیدگاه دیگران آدم بدی به نظر برسید. از ادب به دور است و یا خیلی دلایل دیگری برای نه نگفتن داشته باشید. این افکار نشان دهنده ی خیر خواهی و حسن نیت شما است. اما خیلی از این ترس هایی که دارید فقط زاده ی ذهن شما است. اگر طرف مقابل شما شخص فهمیده و با ملاحظه ای باشد، حتما دلیل نه گفتن شما را درک خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید نه بگویید با ابتدا خودتان بپذیرد که نه گفتن بخشی از زندگی شما است و شما نباید تمامی در خواست هایی که از شما می شود را بپذیرید. نه گفتن هیچ اشکالی ندارد و شما تنهای آدمی در این دنیا نیستید که نه می گوید. تنها نکته مهم در پاسخگویی شما چه بله و چه نه رعایت رفتاری توام با احترام می باشد.

 

4- بهترین روش برای نه گفتن را انتخاب کنید

شما به روش های مختلفی می توانید پیام نه خود را انتقال دهید. این پیام را می توانید رو در رو، با استفاده از پیامک، ایمیل، مکالمه تلفنی و یا هر راه دیگری انتقال دهید. این که شما چگونه درخواست را رد می کنید بسیار مهم است به شرایط و چگونگی رابطه شما با آن شخص بستگی دارد. سعی کنید که بهترین روش را برای نه گفتن انتخاب کنید.

 

5-حاشیه سازی نکنید و لب مطلب را بگویید

برای اینکه نه بگویید لازم نیست که داستان بسازید. فقط بگویید نمی توانید و توضیح کوتاهی بدهید که چرا این درخواست را رد می کنید. لازم نیست توضیحاتی را بدهید که اصلا به آن شخص مربوط نمی شود. شما تنها می خواهید این پیام را برسانید ((نه، ممنون)) و هر توضیحی غیر از این اضافه می باشد.

 

6- با احترام رفتار نمایید

بسیاری از اوقات نه نمی گویید چرا که فکر می کنید که بی احترامی است. اما محترمانه یا نامحترمانه بودن این رفتار، ربطی به نه گفتن یا آره گفتن شما ندارد. بلکه به نحوه بیان و گفتن آن مربوط می شود. در پاسخی می دهید باید ادب را رعایت نمایید و برای احساس طرق مقابل خود ارزش قائل شوید.

 

7- یک پیشنهاد جایگزین بدهید

اگر خواستید می توانید یک پیشهاد جایگزین را دهید. اگر شخص مناسبی برای درخواست ایشان نیستید، شخصی را می توانید به معرفی کنید که برای انجام آن کار مناسب است. اگر الان برای انجام کاری وقت ندارید زمان دیگری پیشنهاد دهید که وقتتان آزاد است یا اگر راه حلی برای مشکل به نظرتان می رسد، آن شخص را راهنمایی کنید.

فراموش نکنید که شما به خاطر حسن نیتی که دارید یک راه حل جایگزین پیشنهاد می دهید و هیچ تعهدی برای این کار ندارید. نه گفتن شما هیچ مسئولیتی را برای شما ایجاد نخواهد کرد که حالا بخواهید آن را جبران نمایید. نه گفتن هیچ اشکالی ندارد!!!!!!!!

 

8- کمتر در دسترس باشید

اگر شرایط زندگی شما به گونه ای است که افراد زیادی از شما کمک می خواهند و تحت فشار قرار می گیرید، سعی کنید که کمتر در دسترس باشید. به پیام ها و ایمیل هایی که دریافت می کنید خیلی سریع جواب ندهید. چون در اکثر مواقع جواب دادن سریع به پیام ها اینگونه برداشت می شود که شما وقت خالی کافی برای کمک را دارید در حالی ممکن است که واقعا این طور نباشد. به جای اینکه سریع پاسخ دهید، سعی کنید تا وقت بیشتری را برای پاسخ دادن بگذارید و بر روی جوابی که می دهید به خوبی فکر کنید. کوتاه جواب بدهید و در دسترس بودنتان را محدود کنید. با کمتر در دسترس بودن علاوه بر اینکه با درخواست های کمتری مواجه می شوید؛ دیگران نیز بیشتر برای وقت شما احترام می گذارند.

 

9-وقتی نمی دانید نه بگویید یا بله

در مواردی که نمی دانید که باید چه کاری بکنید و چه جوابی دهید. بهترین کار نوشتن است. شروع به نوشتن کنید هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بر روی یک برگه کاغذ بنویسید. وقتی که تمام شد. بعد از اینکه تمامی افکار خود را نوشتید. شروع به نوشتن دلایل و جوابی که می خواهید به طرف مقابلتان بدهید، بکنید. این کار به شما کمک می کند تا به مقدار زیادی از احساس درماندگیتان کم شود. بر اساس تحقیقات روانشناسی انجام شده نوشتن به شما کمک می کند تا با نوخود آگاه خود زودتر به نتیجه برسید و بهترین تصمیم ممکن را در شریاطی که دارید بگیرید. وقتی که دارید می نویسید خیلی زود می فهمید که در جواب چه بگویید. وقتی تمام شد. چیزی که نوشتید را ویراش کنید و پیام نهایی را ارسال نمایید.

 

10-با تاخیر به درخواست ها جواب دهید

اگر تمایلی به قبول کردن در خواستی که از شما شده است ندارید. تاخیر در جواب دادن یکی از کارهایی است که بی علاقگی شما را در قبول کردن آن کار نشان می دهد. اگر می خواهید با پیام یا ایمیل جواب دهید. جواب خود را چند روز یا چند هفته به تاخیر بیاندازید. با گذشت زمان طرف مقابل شما متوجه می شود که علاقه ای برای انجام آن کار ندارید در نتیجه بیشتر اصرار نخواهد کرد. لازم نیست به درخواست هایی که علاوه بر شما از خیلی از افراد دیگر نیز می شود پاسخ دهید. فقط برای زمان هایی که فرستنده درخواست را تنها برای شما فرستاده یک جواب کوتاه و مودبانه داشته باشید.

 

برای مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: چگونه نه بگوییم ؟ مهارت نه گفتن را یاد بگیریم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی