هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست ؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده است که خواسته اید کودک خود را در نزد اقوام بگذارید و برای کاری بیرون بروید اما به دلیل کج خلقی و گریه کودتان از انجام کارتان منصرف شده اید و در کنار فرزندتان مانده اید. حال سوال اصلی این است که آیا این اتفاق و وابستگی فرزندتان به شما طبیعی است؟ و اینکه نحوه برخورد صحیح با فرزندتان در چنین شرایطی چگونه باید باشد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد اختلال اضطراب جدایی در کودکان و وابستگی کودکان به والدین را به طور کامل توضیح دهیم.



برای دریافت مشاوره کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره رواشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

اختلال اضطراب جدایی چیست؟

وقتی کودک شما در سنین پایین تر است، وابستگی زیادی به شما دارد و از اینکه شما او را ترک کنید و تنهایش بگذارید، می ترسد. حتی ممکن است در صورت جدایی چند دقیقه ای و کوتاه شما، شروع به گریه و بد خلقی کند اما این رفتارها، واکنش ها طبیعی هستند و در سنین 12 تا 18 ماهگی رخ می دهند. با روند رشد طبیعی کودک شما به تدریج اضطراب جدایی و وابستگی کودکان بر طرف می شوند. اما اگر این واکنش ها در سنین بالاتر به ویژه از سن پیش دبستانی به بعد رخ دهد، باید نگران شوید که نکند فرزند شما از اختلال اضطراب جدایی رنج ببرد.

پس نکته‌ی مهمی که باید به آن حتما توجه داشته باشید این است که اضطراب جدایی در نوزادانطبیعی است ولی اضطراب جدایی در کودکان از والدینشان در سنین بالاتر به عنوان یک اختلال روانی تحت عنوان اختلال اضطراب جدایی است که نیازمند درمان می باشد.

 

علائم اختلال اضطراب جدایی

همان طور که گفته شد اختلال اضطراب جدایی در کودکان بیشتر در سال های پیش دبستانی دیده می شود. این کودکان حتی حاضر نیستند برای مدرسه رفتن یا بازی با دوستانشان از والدین خود جدا شوند. برای جدا نشدن از خانواده خود دلایل مختلفی مانند مریض بودن می آورند. از جمله مهمترینعلائم اختلال اضطراب جدایی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

این کودکان مدوام ترس از جدایی از والدینشان را دارند همین امر سبب ایجاد اضطراب پیاپی در آنان می گردد. ترس از جدایی یکی از مهمترین علائم اضطراب جدایی در کودکان است.

 

  • از دست دادن افراد وابسته :

همواره نگران از دست دادن یکی از افراد مهمی است که به او دلبستگی شدیدی دارد و نگران است که بلایی سره او بیاید.

 

  • خارج نشدن از خانه :

دوست ندارد از خانه خارج شود و به مدرسه، خانه اقوام و مکان ها دیگر برود.

 

  • بیخوابی یا خواب بد دیدن :

دلش نمیخواهد شب ها در جایی جز خانه خود بخوابد. اضطراب جدایی در برخی کودکان سبب می شود که حتما باید در کنار فردی که به او وابسته است بخوابد یا ممکن است کابوس هایی در مورد جدایی از والدین خود ببیند.

 

  • علائم جسمانی :

در صورت جدا شدن از افرادی که به آن ها وابسته است دچار سر درد، حالت تهوع و استفراغ، دل درد و ...میشود. 

دلایل بروز اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی در کودکان میتواند ناشی از احساس نا امنی باشد که کودک شما دارد. این نا امنی می تواند به دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله دلایل بروز اختلال اضطراب جدایی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

ژنتیک : بعضی از کودکان به طور ژنتیکی خلق و خوی حساس تری دارند و مستعد ابتلا به اضطراب هستند.در نتیجه آمادگی آن ها برای ابتلا به این بیماری بیشتر است.

تغییر محیط : تغییرات محیطی میتوانند باعث ایجاد این اختلال شوند مانند تغییر مدرسه یا محله زندگی

از دست دادن والدین : مرگ یکی از والدین( یا عزیزان کودک ) و یا طلاق آن ها میتواند منجر به اختلال اضراب جدایی شود.

روش ها فرزند پروری : روش ها یی که والدین برای تربیت فرزند خود به کار میگیرند میتواند در ابتلا آن ها به این اختلال بسیار موثر باشد.اگر والدین در تربیت خود بسیار آسان گیر باشند و هر چیزی که کودک میخواهد در اختیارش قرار دهند و یا بسیار سخت گیرانه برخورد کنند به گونه ای که کودک برای رفتار ها خود دچار اضطراب شود، میتوانند زمینه ای برای ابتلا به اختلال جدایی فراهم کنند.

 وابستگی نا ایمن : وابستگی ارتباطی است که بین کودک و مراقب او شکل میگیرد. هر چه قدر مراقب کودک در زمان نوزادی بیشتر در کنار او باشد و نیاز ها او را پاسخ دهد، وابستگی ایمن تری شکل میگیرد. در مقابل وابستگی ایمن، وابستگی نا ایمن وجود دارد که از عوامل اصلی شکل گیری اختلال اضطراب جدایی در کودکان است.

 

نحوه برخورد صحیح با اضطراب جدایی کودکان

در ابتدا باید سعی کنید تا خود آرام و به دور از هر استرسی باشید. زیرا اضطراب و استرس شما به فرزندتان نیز منتقل میشود. باید به احساسات کودک خود احترام بگذارید و با متوسل شدن به زور کودک را از خود جدا نکنید. باید تا می توانید فرزندانتان را برای شرکت در کارها گروهی و بازی کردن با دوستان هم سن وسالش تشویق کنید تا با اینکار کم کم اضطراب جدایی کودک کاهش یابد و در کنار تشویق ها خود، از تلاش ها او برای پیوستن به جمع و دیگران تمجید کنید. 

 

درمان اختلال اضطراب جدایی

برای درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید. در ابتدا درمانگر در جلسه مشاوره کودک با کمک شما اطلاعاتی در مورد محیط خانه و مدرسه و همچنین مراحل رشدی کودک کسب کرده و می توانند تشخیص دهند که کودک شما اختلال اضطراب جدایی دارد یا نه. سپس به شما کمک می‌کنند تا تدابیر لازم را برای روبه‌ رو شدن با اضطراب جدایی کودک را بیاموزید. روش ها درمانی مختلف برای این اختلال شامل موارد زیر است :

درمان های متمرکز بر کودکان

بازی درمانی، گروه درمانی، درمان ها شناختی-رفتاری و گفتگو درمانی همگی درمان هایی هستند که میتوانند برای درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان مورد استفاده قرار بگیرند. اصلی که در همه این درمان ها مشترک است، آن است که کودک افکار و احساسات و نگرانی ها خود را بیان می کند و در کنار آن ها، مهارت های لازم برای برخورد مناسب با ترس ها خود، بالا بردن اعتماد به نفس و نحوه کنار آمدن با نگرانی های خود را می آموزد.

درمان متمرکز بر والدین

در رویکرد درمانی متمرکز بر والدین سعی می شود در مرحله اول، والدین و مسائل و مشکلات روانشناختی احتمالی آن ها مورد هدف قرار بگیرد و سپس نوع ارتباط والدین با کودک خود و سبک فرزند پروری آن ها، مورد بررسی قرار بگیرد. والدین با کمک آموزش هایی که از جانب متخصصین میگیرند، میتوانند در روند درمان مشارکت کنند و آن را تعدیل ببخشند.

 

برای دریافت مشاوره کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره رواشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع:اختلال اضطراب جدایی در کودکان از دلایل تا درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی