هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بلوغ عاطفی چیست و چگونه می توان به بلوغ عاطفی رسید ؟ سوالی است در برخی از جلسات مشاوره ای با آن روبرو می شویم. دوران بلوغ یکی از حساس ترین دوره ها رشدی در فرد است. طی این دوره، فرد دچار تغییرات جسمانی و تغییرات در روابط اجتماعی زیادی می شود و تعارضات و شک های جدیدی در فرد شکل می گیرد که با حل کردن آنها، فرد به بلوغ می رسد. یکی از ابعاد بلوغ فرد بلوغ عاطفی است. گاهی افراد ممکن است از نظر جسمانی بالغ شوند اما از نظر عاطفی به بلوغ نرسند.




برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ عاطفی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


بلوغ عاطفی

عواطف یکی از جنبه های زیستی-روانی بلوغ است و نقش پر رنگی در زندگی انسان ها دارد. عواطف و هیجانات در انجام فعالیت ها، انسان را به سوی هدف به پیش می برد و انسان را وادار به کارهایی می کند که برای او مفید است و او را از انجام کارهایی که برایش مضر است آگاه می سازد. در واقع بلوغ عاطفی باعث پیش رفتن شما در مسیر رسیدن به هدفهایی که دارید در زندگی می شود و روابط شما با دیگران را بهبود می بخشد. بلوغ عاطفی به شما کمک می کند تا در زمان ها ضروری زندگی تان تصمیمات عاقلانه تری بگیرید و نگذارید که احساساتتان بر شما غلبه کند. این توانمندی عاطفی  به قدری اهمیت دارد که آن را به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت در زندگی مشترک و روابط اجتماعی افراد می دانند.

بلوغ عاطفی به معنای خود کنترلی هست که در گام اول در نتیجه تحول شناختی افراد و به دنبال آن، بر حسب تلاش و یادگیری افراد بدست می آید. فردی که به بلوغ رسیده است، فردی است که به خوبی توانایی کنترل زندگی عاطفی خود را دارد.

 

 

نشانه های بلوغ عاطفی

علامت و نشانه هایی وجود دارند که می توان به کمک آنها فهمید که یک شخص به بلوغ عاطفی رسیده است یا نه. از جمله مهمترین نشانه های بلوغ عاطفی می توان به 

  • برجسته ترین علامت بلوغ عاطفی توانایی تحمل تنش است. افراد بالغ از نظر عاطفی به برخی از محرکاتی که بر کودکان با نوجوانان اثر گذاشته و آنها را بی حوصله یا دستخوش احساسات می کند بی تفاوت هستند و از نظر عاطفی پیوسته ظرفیت شادی و تفریح دارند و از کار و تفریح با هم لذت می برند. فرد بعد از بلوغ عاطفی به این درک می رسد که هیچ چیز یا هیچ کس دیگری نمی تواند او را بیازارد یا عصبانی کند ، مگر اینکه خود این اجازه را به آن چیز یا آن فرد بدهد.
  • افراد بالغ در مقابل مسائل زندگی خود چه فردی و چه اجتماعی با درک بالا و عاقلانه برخورد می کنند و واکنش ها هیجانی و احساسی درمقابل مشکلات از خود نشان نمی دهند.
  • این افراد هر لحظه از احساسات و عواطف خود آگاهند و حتی دلایل اینکه چرا در این لحظه همچین احساسی دارند را هم می دانند.
  • مهربان، دلسوز و با محبت هستند.
  • اهل کینه و نفرت و انتفام گرفتن نیستند.
  • سعی می کنند از تجربیات گذشته خود استفاده کنند و اشتباهات قبلی را تکرار نکنند.
  • واقعیت را بینند و با اتفاقات تلخ زندگی کنار بیایند. حتی اگر هم شکست عشقی یا کاری بخورند، از واقعیت فرار نمی کنند و با آن ها رو به رو می شوند.
  • انتقاد پذیرند و از نقد ناراحت نمی شود. به راحتی این انتقاد ها را میپذیرند.
  • در حال زندگی می کنند و افسوس و حسرت گذشته را نمی خورند و به فکر کارهایی که می توانستند انجام دهند ولی انجام نداده اند، نیستند.در مقابل تمام تلاششان را برای زندگی حالشان میکنند.
  • زندگی هدفمند و معنی داری دارند و در جهت بهتر شدن و پیشرفت خود گام برمیدارند.

 

ویژگی ها افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند

در مقابل افراد که به  بلوغ عاطفی رسیده اند، افرادی وجود دارند که هنوز به بلوغ عاطفی نرسیده اند. این افراد دارای ویژگی ها زیر هستند :

  • نیازمند محبت و توجه دیگران هستند اما سعی می کنند آن را پنهان کنند تا جایی در بروز عواطف خود نیز به مشکل می خورند.
  • افراد نابالغ عاطفی، افرادی وابسته هستند که خیلی زود تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند و در تصمیم گیری ها خود نیز، دچار شک و تردید ها پیاپی می شوند.
  • همواره به دنبال محور و مرکز توجه بودن دیگران هستند و اگر مرکز توجه دیگران قرار نگیرند، ناراحت میشوند.
  • مسئولیت پذیر نیستند و از تجربیات گذشته خود درس نمیگیرند.
  • معمولا زود عصبانی میشوند و از کوره در میروند. مضطرب و بدبین هستند و به دنبال فرار از واقعیت ها هستند.
  • این افراد بیش از اینکه گوش دهند صحبت می کنند و همین امر سبب می شود تا نتوانند احساسات طرف مقابل خود را به خوبی درک کنند و پاسخ های هیجانی مناسب به آن ها دهند. و از طرفی دیگر نیز به عمق هوشیاری عاطفی خود نیز نمی رسند.

 

روش هایی برای رسیدن به بلوغ عاطفی

کارهایی وجود دارد که به افراد می تواند کمک کند تا سریعتر به بلوغ عاطفی برسند که از مهمترین روش های رسیدن به بلوغ عاطفی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

صادق بودن با خود : با خود صادق باشید و خود را به خوبی بشناسید. سعی کنید بخش هایی در زندگی شما که نیاز به بهبود و توسعه دارد را بیاید و تلاش کنید تا تغییر کنید.تغییرات درونی شما باعث تغییر دنیا اطرافتان هم خواهد شد.

هدفمندی در زندگی : مشخص کنید که در زندگی خود چه اهدافی دارید و دنبال چه چیزهایی هستید. هدفمندی در زندگی باعث میشود تا برای براورده کردن اهداف خود رو به جلو حرکت کنید و سعی کنید هیجانات خود را سازمان دهی کنید.

مقابله با اضطراب : به جنگ با اضطراب و نگرانی خود بروید و با آن ها مقابله کنید.

دوری از تفکرات جادویی : تفکرات جادویی، به این معناست که تصور کنید دنیا آن طور که شما فکر میکنید و طبق میل و خواسته شما پیش میرود. این نوع تفکر در کودکان طبیعی اما در بزرگسالان غیر قابل قبول است. سعی کند واقع بین باشید و واقعیت ها را در زندگی خود ببینید. خود را بی جهت مسئول بعضی اتفاقات ندانید و احساس گناه مفرط نکنید اما در مقابل از اشتباهات واقعی که شما مسئولشون هستید، سعی کنید درس بگیرید.

پذیرفتن درد ها زندگی : درد ها جز جدایی نا پذیر اتفاقات زندگی هستند. این یک حقیقت است که عواطف در جریانات زندگی شما مستعد آسیب پذیری هستند.اگر به آنها حساسیت بیش از حد نشان دهید، آسیب پذیرتر میشوید. اما در معرض درد و آسیب قرار گرفتن، فرصتی را برای شما به وجود می آورد تا قوی تر شوید و مهارت های رویارویی با این آسیب ها را توسعه دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ عاطفی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:بلوغ عاطفی | نشانه های بلوغ عاطفی | چگونه می توان به بلوغ عاطفی رسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی