هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال افسردگی اساسی یکی از شایع ترین اختلالات روانی و از جمله نا توان کننده ترین مشکلات بهداشتی-روانی در میان جوامع مختلف است. امروزه نرخ شیوع این بیماری در حال افزایش است و گریبان گیر بسیاری از افراد و خانواده ها شده است. در این مقاله در مورد نشانه ها، علائم، علل و روش درمان افسردگی اساسی توضیح داده شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

نشانه های اختلال افسردگی اساسی

افرادی که دارای افسردگی اساسی هستند، احساس نا امیدی و درماندگی دارند.این افراد فکر میکنند دیگران به آن ها اهمیت نمیدهند و آن ها را مورد بی توجهی قرار میدهند. احساس بی ارزشی و گناه میکنند. نوعی تفکر سیاه و سفید و همه یا هیچ دارند به طور مثال این فرد یا من را دوست دارد یا دوست ندارد. من ادم ارزشمندی هستم یا بی ارزشم.این افراد در مقابل تغییر مقاومند و به هیچ عنوان انعطاف پذیری ندارند. افراد افسرده نگاهی تیره و تار نسبت به خود، آینده و جهان دارند.در کل با نگاهی بدبینانه اتفاقات زندگی را نگاه میکنند  و مدام دچار خود گویی منفی(جملاتی مانند من یک بازنده هستم، اینده ای ندارم) هستند.به توانایی های خود اعتماد نداشته و اعتماد بنفس پایینی دارند. برخی افراد افسرده فکر می‌کنند که مرگ آن‌ها به سود نزدیکانشان است و به خودکشی فکر میکنند. علائم این اختلال به شرح زیراست : 
۱-خلق افسرده در بیشتر ساعات روز و احساس نا امیدی،پوچی و غمگینی  
۲- کاهش علاقه یا لذت در انجام فعالیت های روزانه خود
۳-کاهش یا افزایش قابل توجه اشتها و وزن
۴-بی خوابی یا پر خوابی 
۵-سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی ،هر روز (قابل مشاهده نه صرفا ذهنی)
۶-خستگی یا کاهش انرژی 
۷-احساس بی ارزشی یا احساس گناه
۸-کاهش توانایی تصمیم گرفتن و تمرکز
۹-افکار مکرر در مورد مرگ و یا اقدام به خودکشی

 

 

علل ایجاد افسردگی اساسی

عوامل متعددی در بروز افسردگی دخیل است و نمی توان تنها یک عامل را دلیل قطعی ظهور این اختلال دانست. گاهی افسردگی در پی اتفاقات ناگوار زندگی رخ می دهد و گاهی فرد به طور ناگهانی و بدون هیچ اتفاق خاصی  به آن مبتلا می شود.

ژنتیک : افسردگی می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد اما این زمینه دلیل بروز افسردگی نیست و فقط احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می دهد.

ضربه روحی : اتفاقات ناگوار گذشته و تروماها(فجایع) می توانند فرد را در مقابل رویداد ها آینده آسیب پذیر کرده و توان مقابله او با مسائل را کاهش دهد.

ساختار مغزی : تحقیقات از تغییرات در ساختار های مغزی خبر می دهد .  انتقال دهنده های عصبی مانند سرتونین نیزدر مغز این افراد کاهش می یابد.

بیماری ها پزشکی و جسمانی : ابتلا به بعضی بیماری ها پزشکی  و جسمانی به خصوصیت معلولیت ها می تواند باعث ایجاد احساس نا امیدی و اندوه در فرد شده و پایه گذار ظهور افسردگی می شود.

مصرف مواد مخدر :  مصرف موادمخدر، باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند افسردگی می شود.

 

 

 روند افسردگی اساسی

روند اختلال افسردگی اساسی همواره یکسان نیست و نوسان دارد. ممکن است فرد سال ها دارای علائم خفیف این بیماری باشد و به یک باره و بر اثر مسائل زندگی افسردگی او شدت یابد. و برعکس آن هم ممکن است پیش بیاید. فردی با افسردگی شدید ، بهبود پیدا کند و مدت زمانی را بدون علائم افسردگی سپری کند. احتمال عود و بازگشت این بیماری بعد از یک دوره درمان و بهبودی نیز وجود دارد.

 

بیماری ها همراه با افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی،  می تواند با اختلالات دیگرهمراه شده و یا خود زمینه ساز بروز این اختلالات شود. بسته به اختلال زیر بنایی تر، نوع درمان و رویکرد متفاوت می شود.بنابراین فهمیدن این که کدام اختلالات پایه ای تر است میتواند بسیار با اهمیت باشد.بعضی از این اختلالات همراه عبارتند از : اختلالات مصرف مواد٬ وحشت زدگی٬ وسواس فکری-عملی٬ بی اشتهایی عصبی٬ پرخوری عصبی و اختلال شخصیت مرزی ، اختلالات اضطرابی

 

درمان افسردگی اساسی

دارو درمانی : در درمان افسردگی اساسی داروها می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. به خصوص اگر نشانه های بیماری فرد به قدری مزمن شده باشد که حتی قادر به انجام کارها شخصی وبهداشتی خود نباشد و سلامت جسمانی او  به خطر افتاده باشد. نمونه ای از این دارو ها عبارتند از دارو های سه حلقه ای ( ایمی پرامین، پرتوفین..) ،  بازدارنده های باز جذب سرتونین(SSRI)(پروزاک، پاکسیل ، ...)،  بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند.اگرچه استفاده از این داروها عوارض جانبی هم دارد و بهتر است تا زمانی که نیاز جدی به دارو وجود ندارد، تجویز نشود.

رواندرمانی : درمان های گروهی و درمان شناختی- رفتاری از درمان های موثر در بهبود این بیماری هستند. در درمان شناختی رفتاری سعی می شود تا نحوه تفکر و شناخت افراد تغییر داده شود و آن ها زندگی را تنها از عینک بدبینی و ناامیدی خود نبینند. در این درمان به افراد کمک می شود تا واقع بینانه به زندگی نگاه کرده و اتفاقات را ناگوارتر از چیزی که هست تصور نکنند.

شوک درمانی (TCE) : این درمان در مواردی اجرا میشود که افسردگی فرد بسیار شدید بوده و به هیچ درمان دیگری پاسخ نداده است. طی این درمان تعدادی امواج مغزی به داخل مغز فرستاده میشود تا بتواند در فعالیت های مغزی بهبودایجاد کند. شوک درمانی به طور متوسط سه بار در هفته و به مدت ۲ یا ۳ هفته انجام می گیرد. اگرچه ممکن است مدتی پس از شوک درمانی افسردگی فرد مجدد عود کند . برای جلوگیری از این اتفاق، از دارو درمانی میتوان استفاده کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:اختلال افسردگی اساسی | نشانه ها، علل و نحوه درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی