هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال احتکار چیست؟ ممکن است بار ها برای هرکسی پیش آمده باشد، اشیایی که از نظر مادی ارزشمند نیستند را به خاطر تعلق عاطفی که به آن داشته نزد خود نگه دارد. اما دسته ای از افراد هستند که اشیا و وسایلی را که هیچ ارزش مادی و یا معنوی برای فرد ندارند نزد خود نگه می دارند و هیچ وسیله ای را دور نمی اندازند. این افراد احتمالا به "اختلال احتکار" مبتلا هستند. در ادامه مقاله به بررسی اختلال احتکار، علائم و نشانه ها، علل و راهکار های درمانی می پردازیم. این اختلال جزء انواع بیماری های وسواس امروزه طبقه بندی می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال احتکار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


اختلال احتکار

کلمه "احتکار" در ادبیات فارسی به معنای جمع آوری و نگه داری کالا است. افراد مبتلا به اختلال احتکار به صورت افراطی به جمع آوری وسایل و لوازم اقدام می کنند، ممکن است از هر وسیله ای چند تا داشته باشند. این افراد نمی خواهند هیچ کدام از لوازم خود را دور بیندازند حتی اگر کهنه، خراب و بدون استفاده شده باشند. توجه به این نکته ضروری است که وسایلی که این افراد نزد خود نگه می دارند فاقد هرگونه ارزش معنوی برای آنها است و این وسایل را به قصد یادگاری از فردی عزیز نگه نمی دارند. این افراد نه تنها اشیا، بلکه ممکن است حیوانات و یا اطلاعات اینترنتی را نیز احتکار کنند.

 

 

علائم اختلال احتکار

نشانه های اختلال احتکار با توجه به راهنمای تشخیصی آماری بیماری های روانی (DSM)  به شرح زیر است:

  • فرد به هیچ عنوان نمی تواند لوازم خود را حتی در مواردی که هیچگونه ارزشی ندارند، دور بیندازد.
  • فرد به صورت افراطی به خرید لوازم می پردازد و آنها را  نزد خود نگه می دارد چرا که فکر می کند ممکن است برای روز مبادا مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ناتوانی در دور ریختن لوازم باعث می شود تا خانه ی فردِ مبتلا بسیار نامنظم و آشفته شود.
  • اختلال احتکار در عملکرد فردی و اجتماعی فردِ مبتلا مشکل جدی ایجاد می کند.

 

پیامد های اختلال احتکار

اختلال احتکار پیامد های زیادی دارد. به عنوان مثال:

  • به علت بهم ریختگیِ خانه ، رعایت بهداشت عملا امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه فرد ممکن است به بیماری های جسمانی ناشی از آلودگی دچار شوند.
  • به علت میل افراطی به خرید لوازم، فرد با مشکلات مالی جدی روبرو می شود.
  • احتکار اشیا در خانه باعث می شود تا برای کارهایی از قبیل آشپزی، نظافت، راه رفتن، خوابیدن و... فضای کافی باقی نماند.
  • اختلال احتکار در روابط فرد مبتلا با افراد دیگر به صورت جدی مشکل ایجاد می کند.


علل ایجاد اختلال احتکار

اصلی ترین علل ایجاد اختلال احتکار عبارت اند از:

  • عوامل ژنتیک و ارثی: در برخی موارد اختلال احتکار می تواند به علت مسائل ارثی باشد. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.
  • یادگیری مشاهده ای: ممکن است فرد، رفتار های احتکاری را در نزدیکان خود مشاهده کرده باشد و آنها را یاد گرفته باشد.
  • عدم کنترل تکانه: افراد مبتلا به اختلال احتکار نمی توانند در مقابل وسوسه خرید کردن مقاومت کنند و همچنین توانایی ارزش گذاری دارایی های خود را ندارند. این مسأله می تواند به دلیل "عدم توانایی در کنترل تکانه ها" باشد.
  • مشکلات دلبستگی: افراد مبتلا به اختلال احتکار به جای دلبستگی به افراد ، به اشیا دلبسته می شوند. این مسأله می تواند به علت مشکلات ارتباطی باشد.


 

اختلالات همایند با اختلال احتکار

در بعضی موارد، دیگر اختلالات روانی می توانند زمینه ساز بروز اختلال احتکار شود. به عنوان مثال اختلال شخصیت وسواسی اجباری، اختلال وسواسی اجباری، اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)و افسردگی می تواند علت ریشه دار تر اختلال احتکار باشد.

 

 

درمان اختلال احتکار

برای درمان اختلال احتکار در موارد شدید می توان از درمان های دارویی استفاده کرد. داروهای ضد افسردگی و مخصوصا گروه SSRIs در درمان اختلال احتکار سودمند هستند.

درمان شناختی رفتاری برای اختلال احتکار بسیار کارآمد است. در این روش درمانی روانشناس روی شناخت و طرز فکر فرد مبتلا کار می کند تا فرد بتواند زندگی کارآمدی داشته باشد. همچنین آموزشریلکسیشن، گروه درمانی و مشاوره خانواده درمانی نیز برای این افراد موثر است. توجه به این نکته ضروری است که اگر علت اصلی اختلال احتکار، اختلالات همایند هستند، ابتدا باید آن اختلالات درمان شوند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال احتکار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:اختلال احتکار | علل، نشانه ها و درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی