هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

انواع مواد مخدر شامل موادی است که از گیاه خشخاش به دست می آیند، افیون نام دیگر ترکیبات این گیاه می باشد. عموما مصرف آن ها باعث احساس بی حسی و کرختی، تسکین درد، و خواب های عمیق می شود. همین طور افیون ها به منظور مصارف پزشکی و دارویی تولید می شود، اما جهت مصارف غیر قانونی و با اهداف دیگر نیز مصرف می شوند. نخستین متون در دسترس به استفاده از این گیاه به عنوان داروی ضد اسهال اشاره دارد. شیخ الاسلام ابو علی سینا و زکریای رازی از نخستین پزشکانی هستند که درباره ی خواص درمانی این ماده تعریف نموده اند. اما طولی نکشید که به دلیل علائم و حالاتی که در فرد "لذت" ایجاد می کرد، سوء مصرف شد و عوارض مصرف در مصرف کنندگان با گذر زمان بیشتر مشهود گردید. در ادامه به معرفی انواع مواد افیونی و شبه افیونی، عوارض اعتیاد به مواد مخدر, مصرف، علائم اعتیاد به مواد مخدر خواهیم پرداخت. برای اطلاع از مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

انواع مواد مخدر ( مواد افیونی و شبه افیونی )

اعتیاد به مواد مخدر به موادی اطلاق می شود که مورفین ترکیب اصلی آن هاست، تریاک، شیره و هروئین از جمله مواد افیونی هستند که بر اساس میزان خلوص و مقدار مورفین موجود علائم و نشانه های آن ها متفاوت می باشد. به طوری که تریاک کمترین میزان مورفین و هروئین بیشترین مقدار را شامل می شود.  

 

افیون ها 

1. تریاک

تریاک از شیره ی تخمدان گیاه خشخاش به دست می آید و ماده ای قهوه ای رنگ است، که با توجه به نوع و منطقه ی پرورش آن، از قهوه ای روشن تا تیره متغیر است. حدود 10% الی 16% از ماده تشکیلی آن مورفین می باشد. رایج ترین روش استعمال آن به صورت کشیدنی (تدخینی) است، در ایران بیشتر با استفاده از وافور و یا سیخ و سنجاق تریاک را سوزانده و با استفاده از یک جسم لوله ای دود حاصل را به درون سیستم تنفسی وارد می کنند.

2. شیره

شیره سوخته و غلیظ شده ی تریاک است به مراتب قوی تر بوده و بنابراین ترک آن سخت تر است. ابزار شیره کشی، نگاری است، اما به روش های دیگری مثل سیخ و سنجاق، خوراکی و حل کردن تو مایع و نوشیدن نیز مصرف می شود.

3. هروئین

قوی ترین ماده افیونی است که با عمل تقطیر به دست می آید و با افزودن مواد شیمیایی از دو گروه استیل به مولکول مورفین تولید می شود، و به صورت پودر سفید رنگ و تلخ مزه در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. خلوص هروئین در بازار معمولا 10 تا 15 درصد بوده و ممکن است با مواد دیگری مثل شیر خشک، گچ، بیکینگ پودر ترکیب شود. مصرف آن به صورت تزریق به درون رگ، دود کردن یا کشیدنی و استنشاق از راه بینی می باشد.

 

شبه افیون ها

مواد شبه افیونی در صورت داروهایی هستند شبیه مورفین که به منظور مصارف پزشکی تولید می شوند، و هدف اصلی مصارف پزشکی آن کاهش درد بیمار است. سایر استفاده های پزشکی؛ کنترل سرفه، اسهال و درمان بیماری اعتیاد است. مورفین و کدئین از جمله ی این مواد هستند که به طور طبیعی در تریاک موجود است. البته امروزه شبه مورفین ها در آزمایشگاه ها و به صورت مصنوعی نیز تولید می شوند مثل؛ اوکسی کدون، هیدروکودون و هیدرو مورفین. در صورت مصرف احتمال دارد حالاتی از سرخوشی ایجاد نمایند اما چون میزان مورفین موجود در آن ها بسیار کمتر از مواد افیونیاست درجات و نشانه های نشئگی مانند مواد افیونی نخواهد بود با این وجود می توانند سوء مصرف شوند. قرص های شبه افیون عبارتند از:

1. متادون: این دارو جهت کاهش علائم ترک و درد در مراکز ترک اعتیاد استفاده می شود، اما می تواند در مصارف بالا حالت سرخوشی را ایجاد کند با این وجود اثرات آن به اندازه مصرف تریاک هرگز نمی رسد. در مراکز متادون به صورت قرص و یا شربت به بیمار داده می شود.

2. ترامادول: این دارو نیز با هدف کاهش دردهای متوسط تا شدید تجویز می شود. اما احتمال دارد باعث وابستگی روانی و جسمی شده و در طول زمان میزان مصرفش افزایش یابد. ترامادول فقط به صورت قرص عرضه می شود.

3. بوپرنورفین: b2 نام این دارو است، این دارو نیز جهت درمان و با هدف کمک به افراد معتاد برای کنار گذاشتن مصرف تولید می شود، تفاوت اصلی آن با متادون این است که بیمار باید بداند در زمانی که از این دارو مصرف می کند به هیچ عنوان نباید مواد مخدر استعمال کند چرا که این دارو از دسته آگونیست ها بوده و در صورت مصرف همزمان علائم ترک ظاهر می شود و امکان سکته و مرگ بیمار وجود دارد.

 

نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر

اکثرا افراد سیری از اعتیاد را طی می کنند و وابستگی به صورت تدریجی ایجاد می شود. ابتدا به صورت تفننی و سپس مصرف به دفعات بالاتر تبدیل می شود. شناسایی هرچه زودتر، به خانواده و خود فرد جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری و تسهیل روند ترک کمک می کند. تغییرات در رفتار و ظاهر فرد می تواند به ما در تشخیص کمک کند. از جمله نشانه های اعتیاد به مواد مخدر می توان به موارد زیر اشاره داشت. 
نشانه های ظاهری:

قرمزی چشم ها

جای تزریق و کبودی بر دست ها

تیرگی پوست

کاهش وزن

نشانه های رفتاری

یبوست

بی خوابی

خارش

تعریق

تشنج

نشانه های رفتاری:

ترجیح تنهایی و انزوا

کاهش اشتها

نوسانات خلقی

دزدی

دروغ گفتن و انکار

انجام ندادن مسئولیت ها و وظایفش

افت تحصیلی

بی حوصله بودن

افسردگی و اضطراب

احساس خوشحالی و سر خوشی بی دلیل

نشانه های روانشناختی

مشکل در حافظه

توهمات

تغییر شخصیت

افکار بدبینانه و سوءظن یا پارانویا

تصورات و خیالات غیرواقعی

 

عوارض اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر بر سلامت و زندگی فرد تاثیر می گذارد و تمام ابعاد زندگی او را می تواند تغییر دهد، علاوه بر آن خانواده و اجتماع نیز هزینه های اعتیاد را می پردازند. فرد معتاد با مشکلات زیادی ممکن است روبه رو شود و باعث تخریب و آسیب به تمام تمام جنبه های زندگی خود شود. آسیب های ناشی ازاعتیاد به مخدر:

صدمه به سلامت جسمی خود فرد معتاد به طوری که ممکن است مشکلات کبدی، کلیه، گوارش، ریوی، حافظه، به علاوه ابتلا به بیماری هایی مثل هپاتیت، ایدز رخ دهد. همچنین مخدر می تواند بر توانایی جنسی افراد و میل آن ها نیز اثر منفی بگذارد و حتی در مواردی توانایی جنسی فرد را برای همیشه از بین ببرد.

صدمه به سلامت اعضای خانواده مشکلات روحی و ناراحتی های که از جانب بیمار معتاد برای آنها به وجود می آید بسیار افراد را در برابر صدمات شکننده می کند. برای اطلاع از نقش خانواده در ترک اعتیادکلیک کنید.

مشکلات اجتماعی از مواردی است که هم خود فرد معتاد و هم خانواده را درگیر می کند به طوری که جایگاه افراد در جامعه ممکن است به خطر بیافتد مثل سخت شدن امر ازدواج هر یک از اعضا و درگیری با قانون. برای دریافت مشاوره پیش از ازدواج کلیک کنید.

از هم پاشیدگی خانواده، طلاق، مشکلات مالی و ورشکستی، کودک آزاری، خشونت های خانگی و آوارگی از دیگر مشکلاتی است که در خانواده های افراد معتاد مشاهده می شود.

 

درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر

امروزه روش های مختلفی برای درمان اعتیاد وجود دارد و ممکن است شما نیز با برخی از آن ها آشنایی داشته باشید. اما آنچه که در هر نوع از درمان اعتیاد اهمیت دارد، جلوگیری از بازگشت بیمار به مصرف می باشد. در درمان های دارویی و پزشکی، بدن فرد را می توانند کامل از مواد پاک کنند به طوری که اگر مصرفی نداشته باشد هیچ مشکل جسمانی برای او به وجود نخواهد آمد. اما باید بدانید در اعتیاد بخش مهمی از وابستگی فرد روانی است پس درمان فرد بدون گرفتن کمک روانشناختی می تواند میزان بازگشت او به دوران مصرف را بالا ببرد. درمان های روانشناختی امروزه به صورت حمایتی، گروه درمانی و یا فردی انجام می شود. مراکز ترک اعتیاد و کلینیک های روانشناختی می توانند در تحقق این امر به بیمار اعتیاد و خانواده اش کمک شایانی نمایند. جهت دریافت اطلاعات مراکز ترک اعتیاد به هنر زندگی مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:انواع مواد مخدر | عوارض، علائم و نحوه درمان اعتیاد به مواد مخدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی