هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

 انسان در طول سال های زندگی با حوادث و اتفاقات گوناگونی رو به رو می شود که می تواند بر اهداف، تفکر و نگرش آن ها تاثیر بگذارد. گاهی سوانح و عوامل استرس زا برای فرد خوشایند نبوده و باعث تغییراتی در روند زندگی او می شود. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا برخی افراد در برابر همان حوادث واکنشی متفاوت از خود نشان می دهند؟ چه تفاوت های شخصیتی و یا تجارب زندگی برای فرد وجود دارد که باعث می شود تاثیر حوادث متفاوت جلوه کند؟ اختلال های مربوط به سانحه و عوامل استرس زا در چه تیپ شخصیت هایی بیشتر رخ می دهد؟ در اینجا درباره اختلال های مربوط به سانحه و عوامل استرس زا و درمان آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال های مربوط به سانحه و عوامل استرس زا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

اختلال های مربوط به سانحه و عوامل استرس زا

این دسته از اختلالات همگی یک ویژگی مشخص دارند و آن مواجهه با یک سانحه یا یک عامل استرس زاست که پس از آن رخداد فرد کارکرد گذشته خود را از دست می دهد و دچار ناراحتی های روانی جدی می شود که کارکرد فرد را در حوزه های مختلفی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالات مروبوط به سانحه و عوامل استرس زا شامل اختلالات زیر می باشد:

  • اختلال دلبستگی واکنشی
  • اختلال مشغولیت اجتماعی مهارگسسته
  • اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)
  • اختلال استرس حاد 
  • اختلالات سازگاری

 


اختلال دلبستگی واکنشی

این اختلال در کودکانی رخ می دهد که مراقبت های اولیه او توسط والدین و مراقبین به شدت ناکافی بوده و موجب شکل نگرفتن دلبستگیایمن و پایدار در کودک شده است. سن کودکان برای تشخیص حداقل 9 ماه است. این کودکان تمایلی به گرفتن شرایط تسلی و آرامش بخش ندارند و همچنین میزان واکنش عاطفی مثبتشان به آرامش و تسلی از سمت والدین و مراقبین به شدت کم است. همچنین نزدیکی عاطفی آنها به والدین و مراقبین بسیار ناچیز است. نشانه های این اختلال در کودکان مبتلا که زیر 5 سال هستند مشهودتر می باشد.

 

اختلال مشغولیت اجتماعی مهار گسیخته

این اختلال عکس نشانه های دلبستگی واکنشی است. کودکان مبتلا بدون خودداری به بزرگسالان غریبه و نا آشنا نزدیک می شوند و نزدیکی های فیزیکی و کلامی بسیار خودمانی با آنها برقرار می کنند که نسبت به چهارچوب فرهنگی و حد و مرزهای مربوط به سن کودک نامتناسب است. برای تشخیص این اختلال کودک حداقل 9 ماه دارد.

 

اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)

این اختلال معمولا پس از سانحه ای آسیب زا رخ می دهد. در این شرایط فرد یا مورد تهدید به مرگ قرار می گیرد یا دیگران را در این شرایط تهدید به مرگ یا خود مرگ مشاهده کرده است. فرد پس از حادثه تغییرات روانی و جسمانی چشمگیری را  بروز می دهد و در حوزه های مختلفی از زندگی اش دچار افت می شود. نشانه های اختلال باید بیشتر از 1 ماه ادامه پیدا کند.

 

اختلال استرس حاد

این اختلال همچون استرس پس از سانحه بعد از حادثه ای آسیب زا رخ می دهد. در این شرایط فرد یا مورد تهدید به مرگ قرار می گیرد یا دیگران را در این شرایط تهدید به مرگ یا خود مرگ مشاهده کرده است. فرد به فاصله 3 روز تا 1 ماه پس از سانحه نشانه ها را بروز می دهد و این بروز نشانه ها زودتر از اختلال استرس پس از سانحه رخ می دهد.

 


اختلالات سازگاری

در این اختلال فرد پس از حادثه به وجود آمده واکنش های روانی و جسمانی چشمگیری نسبت به آن نشان می دهد که متناسب با حادثه به وجود آمده نیست. این اختلال کارکرد اجتماعی، شغلی و دیگر حوزه های مهم زندگی فرد تحت تاثیر جدی قرار می دهد. پس از پایان یافتن عامل استرس زا علائم بیشتر از 6 ماه ادامه نمی یابد.

 

درمان اختلالات مربوط به سانحه و عوامل استرس زا

درمان هایی که برای این اختلال به کار گرفته می شود شامل دارو درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمان، تکنیک حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم(EMDR) و درمان های پویشی است.

روان درمانگران با رویکرد شناختی، با استفاده از یک سری تکنیک ها به دنبال تغییر افکار منفی فرد نسبت به خودش، دیگران و جهان بیرونی هستند.

درمان با رویکرد رفتاری شامل یک سری تکنیک های رفتاری است که با به کار گیری تدریجی آنها فرد توان مواجهه با موقعیت هایی که یادآور آن حادثه هستند را پیدا می کند. همچون مواجهه درمانی. در مواجهه درمانی شخص به صورت واقعی یا مجازی در موقعیت های آزار دهنده قرار می گیرد و به کمک روان درمانگر تحمل خود در شرایط استرس زا بالاتر می برد.

تکنیک حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم(EMDR) در کنار مواجهه درمانی صورت می گیرد و از طریق حرکات متناوب چشم هدایت شده به فرد کمک می کند از نوع خاطرات واقعه را پردازش کند و مهارت واکنش مفیدتر به آن موقعیت را بیابد. اضطراب و استرسی که فرد تجربه می کند از طریق این روش ها توسط متخصص بهبود می یابد، همچنین می توانید برای کاهش استرس و اضطراب از مشاوران مرکز هنر زندگی ازلاعات کسب کنید.

درمان های پویشی برای درمان اختلال های مربوط به سانحه و عوامل استرس زا به دنبال بررسی احساسات و اضطراب مستتر فرد که احتمالا آنها را نادیده گرفته است می باشد و سرکوب همین احساس ها موجب بروز نشانه های اختلال در فرد شده است. برای دریافت مشاوره روانشناسی و روان درمانی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات مربوط به سانحه و عوامل استرس زا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 

 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

 

منبع: اختلالات مربوط به سانحه و عوامل استرس زا

 

  • ۹۷/۰۶/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

  • معرفی سایت عالی برای کسب درآمد
  • سلام.

    با سایت دینون میتونید به صورت مستقیم درآمد کسب کنید.

    روشش هم به این صورته که  توی سایت دینون می تونید غرفه درست کنید و محصولات خودتون رو به صورت رایگان بفروشید و اینطوری درآمد داشته باشید.

    علاوه بر اون هم با معرفی سایت به دیگران حق الزحمه معرفی اخذ می کنید.

    آدرس سایت :   https://dinon.ir/Caller/47

    من مهسا شایگان هستم و این هم آدرس صفحه من توی این سایته : https://dinon.ir/User/47

    اگر سوالی بود در خدمت شما هستم و برای من پیام بفرستید : https://dinon.ir/Message/47

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی