هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

 اعتیاد رفتاری به انواعی از اعتیاد گفته می شود که به مواد خاصی وابسته نیست. این اعتیاد می تواند شامل قمار، خرید، سکس، بازی و امثال این ها باشد. اعتیاد رفتاری در حال حاضر به علت نبود شواهد کافی اختلال روانی محسوب نمی شود اما ممکن است در آینده به عنوان اختلال روانی دسته بندی شود. این نوع اعتیاد همانند اعتیاد به مواد اعتیادآور بازگشت دارد و فرد در هر نوبت از رفتار باید با شدت و میزان بیشتری آن را تکرار کند تا به لذت دفعه قبلی دست پیدا کند و همین موجب اعتیاد بیشتر می شود. عوارض ناشی از اعتیاد رفتاری در همه جنبه های زندگی فرد مبتلا اثرگذار است و برای کنترل این عوارض درمان اعتیاد رفتاری توصیه می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.

اعتیاد رفتاری

همانطور که بیان شد اعتیاد رفتاری مجموعه ای از رفتارهایی است که فرد احساس می کند اجبار به انجام آن ها دارند، با این حال با وجود آنکه این رفتارها باعث زیان و آسیب به فرد می گردد، فرد معتاد نمی تواند مانع انجام آن رفتار شوند. اعتیاد به موادی چون تریاک، حشیش، هروئین و.... از جمله اعتیادهایی است که در جامعه مورد تایید نیستند، اما اعتیاد رفتاری گاهی در برخی خانواده ها و یا جوامع اعتیاد محسوب نمی شود، و در صدد ترک آن بر نمی آیند. 

 

عوامل زمینه ساز اعتیاد رفتاری

هر چند اعتیاد رفتاری با اعتیاد به الکل و مواد رابطه علت و معلولی ندارد اما نرخ اعتیاد رفتاری در افرادی که به الکل یا مواد، اعتیاد دارند بیشتر است.

داشتن ویژگی های تکانشی و وسواس می تواند باعث شود فرد تمایل بیشتری به روی آوردن به این نوع اعتیاد داشته باشد.

زمینه خانوادگی و ژنتیکی در بروز هر نوع اعتیادی مؤثر است. افرادی که در خانواده درجه یک خود سابقه اعتیاد دارند احتمال بیشتری برای گرایش به اعتیاد دارند. لذت و پاداش ناشی از رفتار باعث ترغیب شدن فرد به تکرار رفتار و بروز اعتیاد رفتاری می شود.

انواع اعتیاد رفتاری

در اینجا به تعدادی از انواع اعتیاد رفتاری اشاره می کنیم، با این حال در متون تخصصی نمی توان عنوانی با این نوع اعتیاد یافت کرد.

  • اعتیاد به قمار و سرمایه گذاری در آن
  • اعتیاد به خرید
  • اعتیاد عشق و علاقه
  • اعتیاد به غذا و پرخوری
  • اعتیاد به سکس
  • اعتیاد بازی های ویدئویی
  • اعتیاد به پورنوگرافی
  • اعتیاد به اینترنت

 

علائم و عوارض اعتیاد رفتاری

مشغولیت ذهنی با فعالیت باعث دور شدن فرد از سایر ابعاد زندگی می شود به گونه ای که انجام آن رفتار مهم ترین جنبه زندگی فرد را تشکیل می دهد.

با توجه به لذت ناشی از رفتار فرد در هر بار تکرار، نیاز به شدت یا مدت بیشتر فعالیت برای لذت نسبت به دفعات قبلی احساس می کند.

شخص مبتلا به اعتیاد رفتاری حتی پس از تصمیم به ترک احساس ناتوانی در کاهش فعالیت دارد.

سابقه تلاش ناموفق در کاهش فعالیت نشانه مهمی برای تشخیص اعتیاد رفتاری است. در هر نوع از این اعتیاد عوامل مختلفی می تواند در تشدید این نشانه مؤثر باشد. به عنوان مثال مراحل جدید یک بازی ویدئویی و بازگردانی پول باخته در قمار باعث تجربه ناموفق در ترک رفتار می شوند.

با توقف فعالیت اعتیادآور فرد نشانه های افسردگی و اضطراب را تجربه می کند. گاهی برای کنترل این نشانه ها از دارو نیز استفاده می شود.

در خطر قرار گرفتن خود، اطرافیان، سلامت روان، سلامت جسمانی و توان مالی برای ادامه فعالیت از مهم ترین عوارض اعتیاد رفتاری است. نکته مهم در این عارضه آن است که علم به آسیب های بالقوه برای فرد و اطرافیان مانع تکرار و تشدید رفتار نمی شود.

انجام فعالیتی بسیار بیشتر از حد معمول بین دیگران از نشانه هایی است که در صورت مشاهده باید به اعتیاد رفتاری شک برد. فرد مبتلا با این فعالیت لذتی را تجربه می کند که سایر افراد تجربه نمی کنند بنابراین به تکرار هر چه بیشتر رفتار اعتیاد آور ترغیب می شود.

بعد از ابتلا به این اعتیادها احساس لذت از فعالیت کاهش پیدا می کند و فرد نوعی از اجبار را در انجام فعالیت احساس می کند.


درمان اعتیاد رفتاری

این نوع از اعتیادها به علت روزمره بودن فعالیت ها بر خلاف اعتیاد به مواد با قطع رفتار درمان نمی شود. به طور مثال فرد مبتلا به اعتیاد خوردن یا سکس را نمی توان با قطع رفتار درمان کرد. چرا که نیاز طبیعی فرد نادیده گرفته می شود.

با این حال روش های مؤثر در اعتیاد به مواد می تواند در اعتیاد رفتاری نیز مفید باشد. به عنوان مثال برنامه های انگیزشی و درمان شناختی رفتاری می تواند در درمان این اعتیاد مفید باشد. مشاوره روانشناسی می تواند در شناسایی علل و عوامل تشدید کننده رفتار و کمک برای برطرف کردن آن ها مؤثر باشد.

گروه درمانی که در اعتیاد به مواد معمول است، در اعتیاد رفتاری نیز مؤثر است. در این نوع از درمان تجربیات چند درمانجو با هدایت درمانگر به اشتراک گذاشته می شود و افراد می توانند روش های مؤثر در ترک رفتار را بیاموزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.

 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

 

منبع: اعتیاد رفتاری | انواع اعتیاد رفتاری

 

  • ۹۷/۰۶/۱۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی