هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سادیسم به نوعی از اختلالات جنسی گفته می‌شود که در آن فرد علاقه به آزار دادن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی دارد که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان می‌شود. برخی افراد در روابط جنسی خود و برای حفظ تحریک جنسی‌شان نیاز به رفتارهای آزارگرانه دارند. این اختلال باعث آسیب وارد شدن به شخص و شریک جنسی فرد می‌شود و از دلایل آن می‌توان به وراثت اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی علل، نشانه‌ها و درمان سادیسم خواهیم پرداخت. همچنین مشاوره جنسی در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : سادیسم | علل، نشانه ها و درمان سادیسم (آزارگری جنسی)

اختلال آزارگری جنسی (سادیسم)

اختلال آزارگری جنسی یا همان سادیسم عبارت است از وارد کردن رنج و آزار جنسی یا روانی به شخصی دیگر که برای انجام تحریک جنسی ایجاد می‌شود. این عمل، آزارگر جنسی را به اوج لذت می‌رساند. شروع اختلال معمولا پیش از ۱۸ سالگی است و میزان ابتلا در مردان بیشتر از زنان است. معمولا سادیسم با مازوخیسم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، با این حال قربانیانی که سادیسمی‌ها انتخاب می‌کنند، مازوخیسم نیستند چراکه برخی از برانگیختگی‌های جنسی سادیسم ناشی از عدم تمایل فرد مقابل به رابطه جنسی است. برای اطلاع از نحوه برقراری رابطه جنسی سالم کلیک کنید.

 

نشانه‌های آزارگری جنسی

نشانه‌ها و علائمی که در آزارگران جنسی دیده می‌شود شامل موارد زیر است.

  • تخیلات و نیاز جنسی و یا رفتارهایی که در طی آن‌ها قربانی را زجر می‌دهد. این افعال می‌تواند به صورت کلامی و یا جسمانی باشد. آزارگر جنسی با تحقیر و ایجاد درد در فرد مقابل از لحاظ جنسی تحریک می‌شود.
  • درد، تحقیر یا به بند کشیدن از جمله کارهایی است که آزارگر جنسی علاقه دارد حداقل یکی از آن‌ها را در طی رابطه انجام دهد.
  • فعالیت آزارگری مهم‌ترین منبع تحریک جنسی است و یا برای رسیدن به اوج لذت جنسی ضروری است.
  • از دیگر ویژگی‌هایی که افراد سادیسم در رفتار و افکار خود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • عدم تمایل به معاشقه و پیشنوازی
  • داشتن افکار مداوم پیرامون برقراری رابطه جنسی
  • استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی جنسی و متلک‌های جنسی
  • میل آسیب به اندام‌های جنسی فرد مقابل
  • خیانت و تنوع طلبی، رابطه جنسی با روسپیان، تجاوزات جنسی
  • برخی خیال پردازی‌های جنسی همانند رابطه جنسی گروهی و یا سهیم کردن شریک جنسی با فردی دیگر
  • برقراری روابط جنسی با افراد متعدد و آسیب رساندن فیزیکی به آن‌ها

 

انواع آزارگری جنسی(سادیسم)

سادیسم می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود از این رو آن‌ها را در سه دسته طبقه بندی می‌کنند.

سادیسم ذهنی 

حالتی است که شخص سادیستیک به جای این‌که به دیگران آزار و اذیت وارد کند، صحنه‌های اعمال سادیسمی را در ذهن و تصور خود مجسم می‌کند و از آن‌ها لذت می‌برد.

سادیسم سمبولیک

یک حالت انحرافی و غیرعادی روانی است که مبتلایان آن، به جای وارد کردن زجر و شکنجه بدنی به دیگران، کوشش می‌کنند با تحمیل حالات مخرب روانی مانند توهین و تحقیر کردن و پایمال کردن شخصیت افرادی که با آن‌ها برخورد دارند، برای خود یک حالت ارضاء روانی ایجاد کنند.

سادیسم بدنی

انحراف سادیسم واقعی یا سادیسم بدنی که در آن افراد مبتلا کسب لذت جنسی را در تحمیل آزار و اذیت بدنی و ایجاد دردهای جسمی برای دیگران می‌بینند و این اعمال را بعضی اوقات حتی تا مرحله قتل و کشتار مرتکب می‌شوند. بعضی افراد با آزار و شکنجه و کشتن حیوانات به لذت جنسی می‌رسند.

در رابطه سادیستی_مازوخیستی، غالبا از وسایلی چون زنجیر، شلاق، وسایل لاستیکی و تجهیزات چرمی و تسمه‌ای و کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌شود. گاهی فرد مقابل سادیستیک، خود مایل به رنج و درد برای کسب لذت جنسی است. با این حال اغلب سادیسمی‌ها قربانیانی را انتخاب می‌کنند که تمایلی به این نوع رابطه ندارند.

 

علل اختلال آزارگری جنسی (سادیسم)

طبق نظریه روانکاوی، سادیسم در واقع ریشه در دوران کودکی و رابطه‌ای که فرد با مراقبان داشته است، برمی‌گردد. تربیت جنسی و نکات تربیتی فرزندان از جمله مواردی است که می‌تواند از بروز اختلالات جنسی چون سادیسم جلوگیری نماید (برای اطلاع از تربیت جنسی و نکات تربیتی فرزندان کلیک کنید). به صورت کلی عوامل موثر در ایجاد سادیسم شامل موارد زیر می‌شود.

  • در خانواده‌هایی که این اختلال وجود دارد، ممکن است اختلال از طریق ژن‌ها منتقل شود و جنبه ارثی داشته باشد.
  • اختلالات هورمونی
  • روابط بیمارگونه‌ای که کودک از سرآغاز زندگی درگیر آن‌ها بوده است.
  • وجود سابقه سوء رفتار جنسی در پیشینه زندگی افراد آزار گر
  • وجود سایر اختلالات روانی
 

درمان اختلال آزارگری جنسی (سادیسم)

مبتلایان به این اختلال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی اختلال‌های جنسی، با کمک روان شناس، درمان‌های به خصوصی دریافت کنند. روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری از درمان‌های معروف در این حیطه هستند. در این بین همسر نقش مهمی ایفا می‌کند.

همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی و خودارضایی، همچنین درمان‌هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌های اجتماعی استفاده کرد. مقاله همه چیز درباره خود ارضایی را نیز مطالعه کنید.

از دارو نیز برای کاهش توهمات و رفتارهای مربوط به انحرافات جنسی استفاده می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که رفتارهای خود آزارانه شدید و خطرناک دارند موثر است.

نکته بسیار مهم این است که درمان سادیسم جنسی در صورتی امکان پذیر است که خود فرد تمایل به درمان داشته باشد. در مواردی غیر از این فرد درمان نشده و یا درمان طولانی مدت و سخت خواهد شد.
 

نکته پایانی

سادیسم و ناهنجاری‌های جنسی معمولا متاثر از عدم تعادل بین نیازهای جنسی و ارضای آن‌ها و نیز افکاری بیمارگونه می‌باشد که به طرق مختلف در زندگی افراد نمایان شده است و باعث ناهنجاری‌های بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی می‌گردد. شرایط محیطی و نبود آموزش‌های صحیح باعث گسترش روز افزون افراد مبتلا به این عارضه می‌شود. کسانی که از سادیسم و ناهنجاری‌های جنسی رنج می‌برند در زندگی خود انواع شکست‌ها را تجربه می‌کنند و بدلیل داشتن افکاری پریشان که صرفا آب و رنگی جنسی دارد به خود و جامعه‌ای که در آن حضور دارند صدمات جبران ناپذیری می‌زنند. 

برای شناخت بیشتر در زمینه اختلالات جنسی کلیک کنید.
 

سوالات متداول

این مشکل از چه سنی شروع می ‌شود؟

در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی خود را نشان می‌دهد و هیچ ‌گونه ارتباطی با سوء مصرف داروها، بیماری‌‌های جسمی یا ضربه مغزی قبلی ندارد.

چه تفاوتی بین سادیسم و اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود دارد؟

در اختلال شخصیت ضد اجتماعی، فرد آزاررسان، به دلیل لذت بردن دیگران را آزار نمی‌دهد، ولی فرد مبتلا به سادیسم از آزار دادن و صدمه زدن به دیگران، احساس لذت می‌کند.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : سادیسم | علل، نشانه ها و درمان سادیسم (آزارگری جنسی)

 

  • ۹۷/۰۶/۲۰
  • هنر زندگی

سادیسم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی