هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

پرده بکارت یکی از مسائلی است که در جامعه ایرانی حائز اهمیت است. دختران برای حفظ آن دچار چالش هایی می شوند، نگرانی هایی در مورد آن دارند، نیاز های جنسی خود را سرکوب می کنند و یا به اشکال دیگری از ارضای جنسی روی می آورند. پرده بکارت، در واقع یک چین مخاطی است در ورودی واژن. این چین مخاطی با رابطه جنسی آسیب می بیند و قسمتی از آن از بین می رود.  در این مقاله درباره علل اهمیت، تفاوت های فرهنگی و چالش های حول محور موضوع پرده بکارت صحبت کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسایل مربوط به زنان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.

 

علل اهمیت بکارت

اهمیت پرده بکارت، از چندین جهت قابل بررسی می باشد.در اینجا به دو بعد فرهنگی و مذهبی پرداخته ایم:

بعد فرهنگی اهمیت پرده بکارت

در فرهنگ سنتی ایرانی، داشتن سلامت جنسی، پیش شرط اساسی ازدواج می باشد. تعریف سلامت جنسی در فرهنگ ما، نداشتن و درگیر نبودن در فعالیت جنسی پیش از ازدواج می باشد. در واقع از جوانان انتظار می رود تا شب زفاف در شب ازدواج از رابطه پرهیز کنند. البته این فشار به مراتب روی دختران بیشتر است. این فشار بیشتر ناشی از این است که با یک معاینه ساده می توان فهمید دختر باکره هست یا نه؟ بسیاری از مواقع همین فشارها باعث اختلالات اضطرابی و در موارد شدید خودکشی می شود. دومین نکته در فرهنگ ایرانی این است که از گذشته تا کنون لذت جنسی امری مختص به مردان پنداشته شده است. بنابراین درگیر شدن پسران قبل از ازدواج در رابطه جنسی بسیار مقبول تر از همین مسئله برای دختران است. در واقع دخترانی که مایل به رابطه جنسی هستند، با دید منفی نگریسته می شوند. در فرهنگ مرد سالارانه از زن انتظار می رود نیازهای جنسی خود را تا هنگام ازدواج سرکوب کرده، و در نهایت باکرگی خود را به همسرش تقدیم کند. در صورتیکه چنین انتظاری از یک مرد نمی رود. در واقع از بین بردن باکرگی یک زن، فتحی برای یک مرد به حساب می آید.

بعد مذهبی اهمیت پرده بکارت

از لحاظ دینی جوانان به پاکدامنی و پرهیز از روابط نامشروع دعوت می شوند. ولی مسئله بکارت در دین مطرح نیست. یعنی دین برای حل کردن مسئله نیاز جنسی قبل از ازدواج راه حل هایی در نظر گرفته است. در نتیجه این فرهنگ حفظ باکرگی تا زمان ازدواج برخاسته از فرهنگ است. کمابیش پسران از این راه حل استفاده می کنند و فشار جنسی خود را کم می کنند اما همچنان این راه حل ها برای دختران با دید منفی نگاشته می شود و از دختران انتظار می رود هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشند. از طرفی رابطه جنسی همیشه با مفاهیمی مثل گناه همراه شده است، مخصوصا برای زنان. چرا که از دامان آن ها قرار است فرزندانی تربیت شوند. و تصویر مادر در ذهن همه، یک تصویر با قداست می باشد. مردانی که خود قبل از ازدواج رابطه های جنسی برقرار می کنند، چه شرعی و غیر شرعی، از همسر خود توقع دارند که باکرگی خود را حفظ کرده باشد. این نوع توقع، برخاسته از همان گناه آلود دانستن رابطه جنسی به خصوص برای زنان و فرهنگ مردسالارانه می باشد. هیستری یکی از اختلالاتی است که به دلیل سرکوب میل جنسی تشخیص داده شد. امروزه هیستری در کتب تخصصی جای خود را به اختلالات علائم جسمانی داده است.

 

چالش های حفظ بکارت

تا چندین سال پیش تمایل بر ازدواج زود هنگام در جوانان بیشتر بود. با حرکت جامعه به سمت مدرن شدن و صنعتی شدن، طول بزرگسالی جوانان و مستقل شدنشان بیشتر شده است. آن ها سال های زیادی را صرف تحصیل می کنند تا وارد بازارکار شوند. در طی این سال ها امکان ازدواج برای آن ها فراهم نیست. در صورت فراهم بودن امکانات مالی هم، جوانان ترجیح می دهند دیرتر ازدواج کنند. نیازهای جنسی و عاطفی در تمامی این سالها وجود خواهند داشت. بنابراین یا باید سرکوب شوند که خود مسئله ساز می شود یا باید ارضا شوند. بسیاری از دختران برای همین مسئله اضطراب های طولانی مدتی را تحمل می کنند. در صورت از بین رفتن بکارت قبل از ازدواج به خاطر فشار های فرهنگی، فرد روی به ترمیم بکارت آورده و هزینه های گزافی برای آن پرداخت می کند. دخترانی که به شکل دیگری از ارضای جنسی روی می آورند ممکن است از رابطه جنسی مقعدی بهره ببرند. این امر در دراز مدت ممکن است منجر به آسیب های جسمانی و انتقال برخی بیماری های مقاربتی بشود.

 

تفاوت های فرهنگی

در فرهنگ های غربی دختران نوجوان معمولا در سال های آخر دبیرستان مایل به برقراری رابطه جنسی بوده تا بکارتشان از بین برود. در این فرهنگ دختران به دنبال پسری هستند که او را دوست داشته باشد و رابطه عاطفی مناسبی برقرار کرده باشند، معمولا با دوست پسر خود رابطه جنسی را تجربه می کنند. داشتن تجربه جنسی پیش از ازدواج در فرهنگ های غربی مسئله ای حل شده است. حتی اگر دختری تا سن خاصی بکارت خود را حفظ کند، احساس فشار روانی می کند. و دوست دارد زودتر آن را از دست دهد. در فرهنگ ایرانی به علت اهمیت بکارت، دخترانی که درگیر رابطه جنسی قبل از ازدواج می شوند، از دخول پرهیز می کنند و اشکال دیگری از رابطه را تجربه می کنند؛ مثل رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی دهانی، خودارضایی زنان و ... .

 

تغییرات فرهنگی

در سال های اخیر با تغییرات صورت گرفته، برای بسیاری از دختران پرده بکارت اهمیتش را از دست داده است. آن ها بدون نگرانی درگیر رابطه جنسی می شوند و به تبع آن پسرانی هم هستند که برای ازدواج ملاک باکرگی را در ذهن نداند. با این حال همچنان برای برخی این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر دختری را که دوست دارید بکارت نداشته باشد، آیا قطع رابطه عاطفی برایتان آسان است؟ آیا می خواهید با او ازدواج کنید اما نمی دانید چطور این تصمیم را بگیرید؟ دریافت مشاوره قبل ازدواج در این مواقع بسیار کمک رسان می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسایل مربوط به زنان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبعپرده بکارت | علل و چالش های مربوط به حفظ پرده بکارت

  • ۹۷/۰۶/۲۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی