هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید سندروم آشیانه خالی چیست؟ سندروم آشیانه خالی به چه علت ایجاد می شود؟ فرزندان به هر دلیلی مثل ازدواج، تحصیل یا جستجوی استقلال ممکن است خانه را ترک کنند و زندگی خود را مستقل از والدین شکل دهند. والدین در این شرایط احساس غم و اندوه وافسردگی را تجربه می کنند. هر چند بسیاری از والدین، فرزندان خود را به تبدیل شدن به بزرگسالانی مستقل ترغیب می کنند، فرستادن فرزندان برای قدم نهادن در این راه برای آن ها دردناک است.


برای دریافت مشاوره در زمینه موضوعات مربوط به خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

سندروم آشیانه خالی

سندروم آشیانه خالی به احساسی از تنهایی اطلاق می شود که با ترک خانه توسط فرزندان در والدین اتفاق می افتد. والدین که عادت کرده بودند با فرزندان خود تعامل کنند و وقت بگذرانند حالا مجبور می شوند تعامل کمتری داشته باشند و زمان کمتری کنار آن ها باشند. وقت پدر و مادر در طول روز خالی می شود و نمی دانند در آن زمان چه کاری به جز تعامل با فرزند خود می توانند داشته باشند. همچنین کاهش تعاملات و دوری از فرزندان و همچنین تنهایی ناشی از ترک خانه توسط آن ها احساسی از غم و اندوه را ایجاد می کند. معمولا سندروم آشیانه خالی مادران را بیشتر از پدران تحت تأثیر قرار می دهد.

 

نشانه های سندروم آشیانه خالی

سندروم آشیانه خالی به عنوان یک اختلال شناخته نمی شود بلکه به دلیل شرایط و اثرات آزار دهنده آن ممکن است نیاز به اقداماتی برای مقابله و کاهش اثرات آزار دهنده آن انجام شود. احساس ناراحتی و از دست دادن در والدینی که فرزندانشان از آن ها دور می شوند طبیعی است. ارتباط و صمیمیت هر روزه ای که وجود داشته کمتر می شود و احساس تنهایی در فرد ایجاد می کند. افراد ممکن است احساسی از پریشانی را تجربه کنند به این علت که فکر می کنند زندگی معنای خود را از دست داده است. در بعضی موارد گریه های شدید و طولانی و کاهش انگیزه در سایر زمینه های زندگی نیز مشاهده می شود. این افراد در زمینه شغلی و ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی روبرو می شوند.افسردگی اساسی و ابتلا با سایر اختلالات خلقی می تواند برای والدین ایجاد شود. در این صورت مراجعه به متخصص برای دریافت کمک در زمینه ارتقاء سطح زندگی پیشنهاد می شود. مشاوره روانشناسی گزینه ای مناسبی برای این منظور می باشد.

 

علل بروز سندروم آشیانه خالی

چگونگی رابطه والدین با فرزند پیامدهایی برای هر دو دارد که در زمان ترک خانه توسط فرزندان نیز بروز پیدا می کند. ایجاد یک رابطه خوب با فرزندان به والدین در مواجهه با آشیانه خالی کمک می کند. دعواهای شدید، تعارض و جدا شدن از والدین باعث کاهش ارتباط و حمایت بین والدین و فرزندان می شود. در نتیجه این اتفاقات فرزندان در شروع جوانی و والدین در زمان مواجهه با آشیانه خالی با مشکلاتی مواجه می شوند. والدین به علت عادت به برنامه ریزی برای زندگی فرزند خود و تصمیم گیری برای او با هر قدم کم شدن کنترل بر زندگی فرزندشان احساس ناخوشایندی دارند. این کنترل به مرور با رشد فرزند کاهش پیدا می کند اما با ترک خانه توسط فرزندان، ناگهان کل کنترل باقی مانده نیز سلب می شود. نگرانی و اضطراب درباره فرزند والدین را به سمت نشان دادن علائم سندروم آشیانه خالی سوق می دهد. معمولا نگرانی هایی به صورت طبیعی وجود دارد اما اگر به فرزند در زمینه توانایی زندگی مستقل و آموخته هایش اعتماد نشود این نگرانی ها می تواند بهاختلال اضطرابی تبدیل شود.

 

درمان و پیشگیری سندروم آشیانه خالی

هنگامی که غم و اندوه بسیار زیادی در اثر ترک منزل توسط فرزندان احساس می شود پیشنهاد می شود والدین به دنبال درمان مناسب باشند. با یک متخصص در مورد احساسات خود صحبت کنید. روان درمانی می تواند به شما در درک و مدیریت احساسات کمک کند. در بعضی موارد به تشخیص متخصص ممکن است داروهایی برای کنترل نشانه های افسردگی ناشی از سندروم آشیانه خالی تجویز شود. دریافت حمایت اجتماعی در زمان ناراحتی، مدیریت استرس، و دوری از تنهایی می تواند در ارتقاء سطح زندگی فرد مؤثر باشد. آموزش های فردی نیز می تواند در بهبودی از سندروم آشیانه خالی مؤثر باشد. راهبردهای کاهش استرس و اندوه می تواند آموخته شود و به فرد در بهبود زندگی کمک کند. فرد با انجام فعالیت های متنوع می تواند جای خالی زمان و انرژی که برای فرزند خود صرف می کرد را پر کند. سرگرمی با این فعالیت ها می تواند احساس ناراحتی ناشی از سندروم آشیانه خالی را تسکین بخشد. یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا بهسندروم آشیانه خالی آماده شدن برای آن است. گسترش دوستی ها، انتخاب و شروع فعالیت های تفریحی، سرگرم شدن به کار و تحصیل برای والدینی که فرزندانی در معرض ترک خانه دارند مفید است. این اقدامات به آن ها کمک می کند با ترک خانه توسط فرزندان جای خالی زیادی را احساس نکنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه موضوعات مربوط به خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع سندروم آشیانه خالی | نشانه ها، علل و درمان سندرم آشیانه خالی

  • ۹۷/۰۶/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی