هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مواد محرک، شامل موادی است که تاثیر فعال کننده بر دستگاه عصبی دارند. این مواد با ساختار شیمیایی متفاوت می توانند آثار جسمانی و روانی متفاوتی در افراد ایجاد کنند. از جمله ی این مواد می توان به کوکائین، شیشه، آمفتامین ها، متامفتامین، نیکوتین و کافئین اشاره کرد. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد انواع، نشانه ها و پیامد های مواد محرک داده شده است. برای اطلاع از ترک اعتیاد به مواد محرک،  انواع مواد اعتیادآور ، انواع مواد مخدر ، انواع مواد توهم زا ، کانابیس ها و اعتیاد به الکل کلیک کنید.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد محرک می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

انواع مواد محرک

از جمله انواع مواد محرک می توان به موارد زیر اشاره داشت :
آمفتامین و متامفتامین 
شیشه
کوکائین
- نیکوتین و کافین


آمفتامین و متامفتامین : این مواد حاوی کافئین و اپیدرین بوده و بصورت خوراکی، تزریقی و استنشاقی مصرف می شوند. متانفتامین ها بسیار مشابه آمفتامین ها بوده ولی میزان اعتیادآوری بالاتری دارند. مصرف این دسته از مواد محرک با تاثیر بر دستگاه عصبی موجب افزایش فشار خون، ضربان قلب، کاهش اشتها و افزایش فعالیت جسمانی می شود. داروهایی که از این ترکیبات ساخته شده اند در جهت مصارف پزشکی و برای درمان بیماری هایی مثل بیش فعالی یا قرص اشتها آور تولید می شوند.


شیشه : ماده مخدر شیشه در دسته ی مواد محرک روان گردان قرار دارد و از خانواده آمفتامین هاست. مصرف ماده مخدر شیشه سبب افزایش انرژی، تحرک و فعالیت، احساس لذت و افزایش سطح هوشیاری و توان بدنی در فرد معتاد می شود. همین احساسات و لذت های کاذب افراد را به مصرف شیشه تشویق می کند. برای اطلاع از نشانه های اعتیاد به شیشه و ترک اعتیاد به شیشه کلیک کنید. 


کوکائین : به صورت پودر سفید رنگ یا شیری رنگ به عنوان یک محرک قوی استفاده می شود. این ماده از برگ یک گیاه به نام کوکا به دست می آید. با ترکیب کوکائین با مواد دیگر اثرات آن را قوی تر می کنند و ماده ای به نام کراک تولید می کنند. کوکائین با تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی عمل می کند. مصرف کوکائین بسیار اعتیاد آور بوده و وسوسه بسیار زیاد برای مصرف مجدد در فرد ایجاد می کند. بیشتر به صورت خشک (پودر) از طریق استشاق از بینی مصرف می گردد و یا با حل کردن در آب آن را به داخل رگ تزریق می کنند. پس از مصرف احساس سر خوشی سریع و شدید اما تنها به مدت 30 تا 40 دقیقه روی می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات نشانه های اعتیاد به کوکائین و ترک اعتیاد به کوکائین مطالعه نماید. 

نیکوتین و کافئین : این دو ماده در دسته ی محرک ها قرار می گیرند چرا که اثرات آن ها بر مغز بسیار شبیه به دیگر مواد محرک می باشد، با این تفاوت که بسیار کمتر و خفیف تر می باشند. کافئین در چای، قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا، و مسکن های ضد درد یافت می شود. نیکوتین نیز به صورت سیگار، قلیان و پیپ استعمال می گردد. توصیه می کنیم مقالات ترک اعتیاد به سیگار مطالعه نمایید.

نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد محرک

هر کدام از مواد محرکی که ذکر شد ممکن است نشانه های منحصر به فرد خود را داشته باشد اما در اینجا به طور اجمالی نشانه های این گروه از مواد را بیان می کنیم. با مصرف مواد محرک علائم ذیل در فرد دیده می شوند:
_ کاهش نیاز به خواب
_ افزایش میل جنسی
_ بی اشتهایی
افزایش اعتماد به نفس و قدرت 
_ پر حرف شدن
_ احساس سرخوشی
_ گشادی مردمک چشم
_ افزایش حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون


عوارض اعتیاد به مواد محرک

اعتیاد به مواد محرک نیز مانند اعتیاد به دیگر مواد اعتیاد آور می تواند باعث تخریب بنیان خانواده و از دست دادن شغل و وجهه ی اجتماعی فرد شود. مواد محرک با تاثیراتی که بر بدن و جسم مصرف کننده می گذارند باعث تغییرات در خلق و سلامت فرد می شوند. سوء تغذیه، اختلالات پوستی، کاهش وزن، زخم معده، افسردگی، علائم افسردگی ، اختلال در تکلم، توهم و هذیان، مشکلات قلبی-عروقی، سردرد، اختلالات بویایی، تشنج، بی علاقگی  و سردی جنسی از جمله مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد به مواد محرک است. گاهی پرخاشگری و خشونت ناشی از مواد محرک منجر به آسیب و خطراتی برای خود و دیگران می شود و در شرایطی که توهم و هذیان ناشی از مواد رخ دهد، این خطرات بیشتر می باشد. به دلیل رفتارهای جنسی پر خطر ناشی از مواد محرک ابتلا به بیماری مقاربتی نیز افزایش پیدا می کند.

درمان و ترک اعتیاد به مواد محرک

از آنجایی که وابستگی به مواد محرک وابستگی فکری است تا جسمی، روش ترک اعتیاد به مواد محرک متفاوت بوده و بخش روانی ترک اعتیاد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. به همین دلیل لازم دانسته می شود که ترک اعتیاد به مواد محرک تحت نظر یک کلینیک روانشناختی و حمایت یک روانشناس برای تجدید مهارت ها و بهبود روابط بین فردی قرار بگیرد. درمان هایی که روانشناسان و روانپزشکان ارائه می دهند می تواند میزان بازگشت فرد را به مصرف مجدد به طور قابل توجهی کاهش دهد. برای ترک اعتیاد به مواد محرک شما می توانید مقاله ما را در زمینه ترک مواد محرک ( ترک شیشه و ترک کوکائین ) را مطالعه نمایید یا با متخصصان مرکز مشاوره ورانشناسی  هنر زندگی  برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تماس بگیرید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد محرک می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع انواع مواد محرک | عوارض، علائم و نحوه درمان اعتیاد به مواد محرک

  • ۹۷/۰۶/۲۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی