هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا به دنبال راهی برای ترک متادون هستید؟ متادون داروی مخدری است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هرویین، مورفین،تریاک، شیره و ... استفاده می شود. اما گاهی اوقات خود متادون باعث اعتیاد می شود، که ترک متادون مشکلاتی را ایجاد می کند. ولی بعضی از افراد دو تا سه بار در روز متادون مصرف می کنند. متادون به صورت اپیون ( شربت متادون ) 5 میلی گرمی در هر سی سی و همچنین به صورت قرص های 5 ،10، 20 و 40 مورد مصرف قرار می گیرد. توصیه می کنیم مقالات انواع مواد اعتیاد آور،  نشانه های اعتیاد به متادون و علت های گرایش به اعتیاد را مطالعه نماییدبرای عضویت در کانال مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.



برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


متادون  چیست و موارد مصرف متادون

متادون یا Methadone یک دارو است که به دلیل خاصیت ضد درد و ضد سرفه ای که دارد، برای ترک اعتیاد به بسیاری از مواد مخدر مانند هروئین و مورفین به کار می رود. مدت تاثیر متادون به صورت میانگین بین 24 تا 74 ساعت با توجه به سوخت و ساز بدن افراد متفاوت می باشد. به همین دلیل برای درمان هروئین که مدت تاثیر آن 2 تا 3 ساعت است، به کار می رود. متادون بر تفکر افراد تاثیری ندارد و فرد می تواند کار کند، مدرسه برود، از خانواده خود مراقب کند، بدون اینکه با مشکلی مواجه شود. متادون همچنین تاثیر نشئه آور هروئین و سایر شبه افونی ها ممانعت می کند و اثرات آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد. رایج ترین روش مصرف آن به صورت محلول و یا به صورت خوراکی می باشد. همچین قرص متادون نیز موجود است که با آب مخلوط و مورد مصرف قرار می گیرد.


متادون برای چه کسانی تجویز می شود

قرص و شربت متادون برای افرادی که به داروهایی مانند تریاک، مورفین و دارو های تجویز شده توسط پزشک مانند کدئین وابستگی پیدا کرده اند، تجویز می شود. این افراد تحت نظارت پزشک باید متادون را به طور منظم دریافت نمایند، تا از بروز علائم ترک جلوگیری شود.

عوارض ترک متادون

علائم ترک (withdrawal) متادون با تاخیر و 4-3 روز پس از قطع مصرف شروع شده و در روز ششم به اوج می رسد و معمولاً پس از 3-2 هفته برطرف می شود. افرادی که متادون مصرف می کنند، قطعا نسبت به بعضی از اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتی که متادون را به شکل منظم دریافت نکنند یا مصرف متادون ناگهانی قطع کنند، پیامد های خطرناکی را به دنبال دارد و دارای عوارض جسمی و روحی و روانی بر روی فرد معتاد به متادون می باشد.

عوارض  جسمی ترک غیر اصولی متادون عبارتند از

عوارض جسمی متادون شامل اختلالات خواب و بی خوابی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات جنسی وکاهش آن، کاهش فشار خون، بی اشتهایی، ضعف، خارش اختلال در دید و در گاهی موارد وابستگی جسمی ایجاد می کند.

برخی عوارض روحی و روانی ترک غیر اصولی متادون عبارتند از

عوارض روحی و روانی مصرف متادون به شکل بیقراری، افسردگی، علائم افسردگی در بعضی موارد اقدام به خود کشی، اضطراب، هیجان و احساس نارضایتی دیده شده است.

مدت زمان ترک متادون

همان طور که ذکر شد ترک ناگهانی متادون خطرناک است و با توجه به مطالعات انجام شده بازه زمانی طولانی مدت نتیجه بهتری می توان گرفت. بسته به دوز متادون و شرایط فیزیکی فرد به صورت نسبی برای افراد با دوز بالا و سابقه طولانی بین 1 تا 2 سال و برای افراد معمولی 1تا 2 ماه می توانند برای ترک آن نتیجه مطلوبی بگیرند. طبق تحقیقیات انجام شده بیش از 75 درصد افرادی که از روش اصولی برای ترک متادون استفاده نکرده اند، طی 1 سال بعد از قطع متادون به مصرف مواد باز می گردند. اما راهکارهایی برای از بین بردن علائم و نشانه های ترک متادون وجود دارد که می توانید برای اطلاع از آنها با مشاوران ترک اعتیاد هنر زندگی تماس بگیرید



بهترین روش ترک متادون

برای ترک اعتیاد به متادون روش های گوناگی وجود دارد مانند روش دارویی و روش های طبی که بسته به نحوه دوز و مدت زمان مصرف می توان از آن ها استفاده کرد که باید تحت نظر یک متخصص مجرب و کار آزموده استفاده گردد. بهترین روش ترک متادون به شرح زیر است.

تصمیم گیری در مورد ترک متادون

1 - علت را در نظر بگیرید. اگر متادون را برای ترک مواد مخدر استفاده می کنید. بهتر است طبق روند توصیه شده توسط پزشک معالجتان آن را استفاده کرده و بعد از گذشت طول درمان، آن را طبق راهکارهای موجود ترک کنید .

ولی اگر متادون را خودسرانه مصرف می کنید و تصمیم به ترک آن دارید باید یک تصمیم قاطع طبق روش های ترک آن را ترک کنید. یک تصمیم قاطع و قوی می تواند اثر بخش باشد .

2 - با یک مشاور ترک اعتیاد صحبت کنید. برای ترک متادون باید هم از نظر روانشناختی و هم از نظر جسمی مورد بررسی قرار گیرد . 

3 - از خانواده و دوستان بخواهید شما را حمایت کنند.

قسمت دوم: از روش های نا آگهانه خودداری کنید.

  • متادون را یکباره قطع نکنید.
  • ترک متادون یک فرایند طولانی است، مدت سم زدایی در بازه ای بین 5الی 8 روز در نظر گرفته می شود.
  • از مشاوره ترک اعتیاد بهرمند شوید. یک مشاوره خوب می تواند به شما در این فرایند خیلی کمک کند چون از جنبه روانشناختی فرد بیشتر دچار آسیب می شود.

برای استفاده از روش های دارویی حتما به یک متخصص با تجربه مشورت کنید .استفاده از داروهای خود سرانه می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی تماس بگیرید تا از خدماتمشاوره تلفنی و حضوری این مرکز بهرمند گردید.

چند نکته اساسی در مورد متادون

  • اگر چگونگی و علت مصرف دارو را در نظر بگیریم، متادون در تعریف ماده اعتیاد آور نمی گنجد. بلکه نقش دارویی و درمان دارد.
  • برخی افراد بر این باورند که متادون یک ماده مخدر نیست، این یک باور بسیار غلط است. نه تنها مخدر است بلکه یک مخدر بسیار قوی است و به سختی از بدن خارج میشود (۵ میلی گرم متادون معادل ۳ گرم هرویین و 8 گرم تریاک) و ترک آن به اندازه مخدر هایی مانند هرویین و تریاک سخت است .
    • متادون یک راه برای درمان اعتیاد است و مصرف جایگزین آن برای درمان اعتیاد به مدت چند هفته تا چند ماه می تواند بهترین روش برای بهبودی و ترک مواد شبه افیونی است.
  • متادون مانند بسیاری از مواد اعتیاد آور،  تست اعتیاد را مثبت می کند. برای مشاوره در مورد تست اعتیاد و اطلاع از نحوه سریع ترک اعتیاد برای آزمایش می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس بگیرید.
  • بعضی ها بر این باورند که متادون عوارضی ندارد ولی همان طور که در مطالب بالا گفته شده، ترک ناگهانی آن عوارضی مشابه با ترک سایر مواد مخدر دارد .
  • برخی افراد برای احساس سرخوشی و آرامش در کار یا به دلیل اینکه در شرایط کاری سختی قرار دارند از متادون استفاده می کند ولی متادون تنها باعث سرخوشی و احساس شادابی کوتاه مدت می شود و در طولانی مدت باعث ایجاد کلافگی و افسردگی می گردد.
  • متاسفانه برخی افراد فکر می کنند که فردی که معتاد شده است را باید 3 الی 4 روز زندانی کرد تا از اعتیاد رهایی یابد؛ که این تفکر اشتباهی است چرا که بعد از رهایی فرد دوباره سراغ آن می رود چون بدن به آن احتیاج دارد. شما می توانید با استفاده از روش های نوین ترک و درمان اعتیاد به راحتی مصرف متادون را کنار بگذارید و دیگر سراغ آن برنگردید.
  • به هیچ وجه نقش مشاوره ترک اعتیاد و آماده کردن فرد با بالا بردن دانش و اطلاعات او در مورد بیماری، علائم، نشانه ها و عوارض متادون را در درمان و ترک اعتیاد دست کم نگیرید. برای عضویت در کانال مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبعبهترین روش ترک متادون

  • ۹۷/۰۶/۲۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی