هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


خیانت و یا حداقل احتمال خیانت مسأله ای است که ممکن است هر زوجی را با خود درگیر کند. آسیب های خیانت گاه آنقدر سخت و عمیق است که تا مدت ها فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. پیامد های خیانت می تواند گریبان گیر هر کدام از افراد درگیر در رابطه باشد. اما واقعا چه کسی بیشتر از همه ضربه می خورد؟ اغلب شاهد هستیم نفر سوم رابطه و یا خود فرد خیانت کار نیز به اندازه کسی که خیانت دیده، آسیب می بینند. اما آیا راهی برای کاهش آسیب وجود دارد؟ درمان آسیب های ناشی از خیانت تا چه حد به افراد در بهبودی یاری می دهد؟ آیاپیشگیری از خیانت بهتر از درمان نیست؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی و خیانت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

آسیب های ناشی از خیانت

مهم ترین آسیب خیانت از بین رفتن اعتماد بین زوجین است. اعتمادی که قبلا بین زن و شوهر وجود داشت از بین می رود، خیانت بر  روابط زناشویی و صمیمیت زوجین اثر سوء خواهد گذاشت. عدم اعتماد، در هر کدام از افراد درگیر در رابطه ممکن است ایجاد شود. 

آسیب های وارده بر فرد خائن: فردی که خیانت کرده نسبت به عمل خود احساس گناه دارد، حس عذاب وجدان و گناه در آن ها اغلب باعث ایجاد اختلالات اضطرابی می شود. از طرفی رابطه جنسی متعدد باعث تنوع طلبی بیشتر و عدم پایبندی به یک رابطه را بیشتر می کند. در این مواقع خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی بیشتر می شود.

آسیب های وارده بر خیانت دیده: فردی که به او خیانت شده اعتماد به نفس را از دست می دهد. ممکن است افکاری از ضعف در رابطه عاطفی یا جنسی در فرد ایجاد شود. شخصی که مورد خیانت قرار گرفته در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه می باشد. احساساتی مثل خشم و افسردگی در فردی که به او خیانت شده ایجاد می شود که نیاز به مراقبت دارد. در صورتی که زوج به نتیجه برسند که امکان ادامه زندگی را ندارند رابطه به جدایی و طلاق ختم می شود.

آسیب های وارده بر نفر سوم رابطه بودن: نفر سوم رابطه بودن خود برای فرد موضوعی سخت و دردناک است. او همیشه می داند که در این رابطه باید تن به مخفی کاری بدهد. از طرفی همیشه شکی در دل دارد که او نیز خیانت ببیند. تمامی این ها می تواند سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

عوامل ادامه رابطه بعد از خیانت

بسیاری از زوج ها بعد از خیانت نیز به ادامه رابطه تمایل دارند. در زوج هایی که ماندن در کنار یکدیگر را انتخاب می کنند بازسازی اعتماد از دست رفته نیاز به زمان داشته و دشواری های زیادی دارد. عوامل مختلفی تمایل به ادامه رابطه را تشدید می کنند یا به آن کمک می کنند که مهم ترین آن ها را مرور می کنیم.

  • انگیزه قوی برای ادامه رابطه به دلایل مختلف
  • داشتن شبکه اجتماعی قوی
  • باورهای مذهبی و زمینه فرهنگی
  • داشتن فرزند و نگرانی برای آینده آن ها در صورت جدایی
  • رفتار بخشنده و با گذشت نسبت به یکدیگر
  • یافتن معنای عمیق در رابطه با یکدیگر
  • شخصیت های وابسته

دلایل خیانت به همسر هر آن چه که باشد اگر تصمیم به ادامه رابطه دارید دریافت مشاوره خیانت برای بهبودی رابطه زخم خورده ضروری است. از طرفی برای جدایی و قطع رابطه عاطفی نیز نیازمند تامل و اندیشه بوده، مشاوره طلاق می تواند آسیب های ناشی از طلاق را کاهش دهد.

 

درمان آسیب های ناشی از خیانت

هر چند خیانت منجر به طلاق آمار بالایی را شامل می شود، اما همچنان میزان بالایی از زوج های درگیر با خیانت نیز هستند که توانسته اند بعد از خیانت به زندگی خود ادامه دهند. مهم ترین درمان های آسیب های ناشی از خیانت عبارتند از:

بخشش

بسته به وضعیت فعلی رابطه، تاثیری که از خیانت به جا مانده، و توانایی فرد برای بخشش، ممکن است این روش برای گذر از مرحله آسیب بعد از خیانت استفاده شود. سطح آسیب و تأثیری که بر روان فرد بر جای گذاشته در توانایی فرد برای بخشش مؤثر است.

زوج درمانی و روان درمانی

مهم ترین اتفاقی که در جلسات زوج درمانی و روان درمانی می افتد تمرین راهبردهای مقابله ای با آسیب های ناشی از خیانت است. افراد در این جلسات به رابطه قوی تری دست پیدا می کنند که به آن ها کمک می کند هر دو در کنار هم زندگی بهتری را بعد از خیانت ادامه دهند. همچنین در صورتی که فرد تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارد جلسات مشاوره به او در اتخاذ تصمیم درست کمک می کند. در صورت تصمیم به جدایی و یا حتی ادامه نیز روان درمانی در حل آسیب های ناشی از خیانت مثل از بین رفتن اعتماد، کاهش عزت نفس و افسردگی مؤثر است.

گروه درمانی

در این گروه درمانی مجموعه ای از افرادی که با مسأله خیانت درگیر هستند مشارکت می کنند. این گروه ها تحت نظارت درمانگر متخصص با هدف اشتراک تجربیات افراد از خیانت و رسیدن به راه حل مناسب برای هر کدام از شرکت کنندگان برگزار می شود. افرادی که در این گروه ها شرکت می کنند از صحبت های دیگران و راهنمایی های مشاور می توانند به راه حلی مناسب مشکل خود دست پیدا کند. آموزش تکنیک های مختلف مقابله ای و رشد فردی و تقویت توانایی بخشش نیز از موضوعات این جلسات است که توسط درمانگر به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.

شکست عشقی و درمان شکست عشقی مسائلی هستند که برای فرد در زمان رو به رو شدن با خیانت مطرح می شوند. مشاوره روانشناسیمی تواند درد ناشی از خیانت را کاهش دهد و به ارتقای سطح کیفی زندگی افراد کمک کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی و خیانت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع   درمان آسیب و پیامد های خیانت

  • ۹۷/۰۶/۳۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی