هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ازدواج موقت یا صیغه موقت یکی از چالش برانگیز ترین مسائلی است که در فرهنگ ایرانی دیده می شود و عده ای موافق آن هستند و برخی مخالف. در واقع ازدواج موقت شکلی از ازدواج است که شرع آن را حلال دانسته و دلایلی وجود دارد که افراد گرایش به آن داشته باشند. این ازدواج قواعد منحصر به خود را داشته و در صورت نبودن آن، زوجیت تمام می شود. در واقع ازدواج موقت یک نوع راه حل شرعی برای حل نیاز های افراد در جامعه می باشد ولی متاسفانه دچار انحرافاتی شده است که دلایل موافقان برای آن را زیر سوال برده است. با توجه به معایب و مزایا این ازواج افراد ممکن است برخی مواقع با تعارضاتی مواجه شوند، مشاوره ازدواج برای حل این تعارضات مفید خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

ازدواج موقت

ازدواج موقت که به نام های مُتعه، نکاح موقت، و صیغه نیز شناخته می شود. نوعی ازدواج رایج در مذهب شیعه می باشد که در آن عقد ازدواج به شکل دائم نبوده و برای مدتی معین همراه با مهریه ای معلوم جاری می شود.

در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد. با پایان یافتن زمان صیغه، زوجیت از بین می رود. مرد می تواند باقی زمان صیغه را به زن ببخشد و زوجیت تمام بشود. ازدواج موقت در تمامی شاخه های اسلامی پذیرفته شده نیست ولی شیعیان آن را مشروع می دانند.

 

علل گرایش به ازدواج موقت

ازدواج موقت به عنوان راهکار برای افرادی پیش بینی شده است که شرایط ازدواج ندارند، ولی مایل به برقراری رابطه با جنس مخالف هستند. در واقع زن و مرد می توانند در یک رابطه شرعی با یکدیگر قرار بگیرند بی آن که الزامات ازدواج را داشته باشند. برخی افراد برای ازدواج در سن بالا نیز صیغه موقت می کنند.

متاسفانه شکل و علت ازدواج موقت تغییر کرده است و از هدف خود دور ماند. بسیاری از افراد به بهانه این که ازدواج موقت شرعی می باشد، میل به تنوع طلبی و بی بند و باری خود را با یک پوشش شرعی ارضا می کنند.

 

قواعد ازدواج موقت

ازدواج موقت باید زمان مشخصی داشته باشد و زن مهر معلومی را هنگام ازدواج طلب کند. با تمام شدن مدت زوجیت از بین می رود ولی زمان زوجیت قابل تمدید می باشد. زن و شوهر در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی برند ولی فرزندان متولد شده از این ازدواج به رسمیت شناخته می شوند و حقوق خود را دارند. معمولا دخترانی که ازدواجی نداشته اند برای ازدواج موقت نیاز به رضایت پدر خود دارند. اما برای ازدواج مجدد هیچ مانعی وجود ندارد.

 

انحرافات ازدواج در جامعه ایران

همان طور که گفته شد صیغه در واقع راه فراری برای برخی افراد به وجود آورده است که به کامجویی های متعدد پرداخته و در عین حال تن به یک رابطه متعهدانه ندهند. بسیاری از افراد به صیغه های یک ساعته روی می آورند، برای آن پول پرداخت می کنند و بعد از یک رابطه جنسی، به سراغ بعدی می روند.

علاوه بر افراد مجردی که به سراغ صیغه می روند بسیاری از مردان متاهل هم به بهانه شرعی بودن صیغه به سراغ ازدواج موقت می روند. یعنی در واقع صیغه که برای جلوگیری از انحرافات اجتماعی به وجود آمده است خود تبدیل به نوعی انحراف و روسپی گری شده است.

در بستر همین روابط یک ساعته امکان انتقال بیماری های مقاربتی از قبیل هرپس، سوزاک و HIV بسیار زیاد می باشد. یعنی فراهم کردن امکان تعدد روابط جنسی بدون شناخت قبلی و به شکل بی بند و بارانه باعث می شود سلامت اعضای جامعه و بهداشت جنسی آن کاهش پیدا کند.

از طرف دیگر رواج صیغه در جامعه نوعی تبعیض جنسی نسبت به زنان و در واقع تشویق و ترویج روابط کوتاه مدت که محور آن لذت جنسی مرد می باشد، محسوب می شود. شان اجتماعی زنان در صیغه مورد توجه قرار نمی گیرد و به چشم یک کالا نگریسته می شوند. که تنها میل جنسی مرد را برطرف و در ازای تمتعی که مرد از آن ها برده، پولی دریافت کنند.

 

موافقان ازدواج موقت

موافقان ازدواج موقت دلایل خود را برای این کار دارند:

  • جلوگیری از بی بند و باری و روابط آزاد در جامعه و ایجاد تعهداتی در مقابل همسر موقت
  • ازدواج موقت به کسانی که امکان تشکیل زندگی مشترک را ندارند، کمک می کند که نیاز های عاطفی و جنسی خود را برطرف کنند.
  • به شناخت پیش از ازدواج کمک می کند.
  • مانع روسپیگری در جامعه می شود.

همانطور که گفته شد تمامی موارد فوق می توانند اهداف خوبی برای ازدواج موقت باشند ولی در عین حال همیشه فرصتی برای سوء استفاده از موارد فوق به وجود می آید و در واقع صیغه تبدیل به یک راه کامجویی های متعدد می شود.

بهترین راه برای اینکه فشار های عاطفی و جنسی جوانان کم شود، تسهیل شرایط ازدواج می باشد نه باز کردن راه برای سو استفاده های افراد از راه حل های شرعی.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعازدواج موقت | علل گرایش و قواعد صیغه ازدواج موقت

  • ۹۷/۰۷/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی