هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تغذیه کودکان یکی از مهم ترین مسائلی است که عموما ذهن والدین را درگیر می کند. یک تغذیه خوب و مناسب موجب رشد کودک می شود. عادات بد غذایی موجب از بین رفتن سلامتی کودک می شود. یکی از این مشکلات تغذیه ای نه چندان شایع، اختلال نشخوار کودکان می باشد. این اختلال با نشخوار مکرر غذا مشخص می شود و شدیدا باعث نگرانی اطرافیان کودک می گردد. نشخوار کودکان در سن خاصی شیوع بیشتری دارد و برای درمان آن باید چند راهکار رفتاری را اجرا کرد.مشاوره کودک برای ارائه راهکار میسر خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات دوران کودکی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 


اختلال نشخوار

نشخوار کودکان اختلالی است که در آن کودک به شکل ارادی غذاهای خورده شده را به دهان برگردانده و مجددا آن ها را می بلعد. این عمل مکررا اتفاق می افتد و متفاوت از حالت تهوع می باشد. یعنی فرد دچار تهوع نیست بلکه از این که غذا را مجددا ببلعد لذت می برد.

 

نشانه های اختلال نشخوار کودک

کودکی که به اختلال نشخوار دچار می باشد، دائما و مکررا غذا را نشخوار کرده و به دهان بر میگرداند، این غذایی که برگردانده می شود می تواند دوباره جویده شود، بلعیده شود یا تف کرده شود.

فرد مبتلا استفراغ های مکرر دارد. در نتیجه این شکل نابهنجار از غذا خوردن کودک وزن خود را از دست می دهد، دندان هایش پوسیده و یا زرد می شوند. ممکن است مشکلات تنفسی در کودک به وجود بیایند. شکل ظاهری لب و دهان کودک تغییر می کند، مثلا لب های خشک شده و ترک خورده شایع می باشد.

کودکی که در حال انجام چنین کاری است، ممکن است رفتار های غیر عادی از خود نشان بدهد. مثلا دهانش را به شکل مکیدن در بیاورد و پیچ و تاب های عجیب به خود بدهد.

 

شیوع اختلال نشخوار

اختلال نشخوار عموما در کودکان دیده می شود و بیشترین سن شیوع آن در کودکان زیر یک سال می باشد. به غیر از کودکان گروه عمده دیگری که نشخوار می کنند، عقب ماندگان ذهنی می باشند.

اختلال نشخوار در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نادر می باشد. برخی کودکان بزرگتر به شکل عمدی انگشت خود را به انتهای حلق برده و غذا را از معده برگردانده و مجددا آن را می خورند. بین دختران و پسران معمولا تفاوتی نیست ولی به شکل کلی شیوع اختلال نشخوار کودکان بسیار کم می باشد.

 

علل اختلال نشخوار

علت دقیق اختلال نشخوار کودکان مشخص نمی باشد. در مورد علل آن دانشمندان فرضیه پردازی های زیادی کرده اند. یکی از آن ها این است که چنین کودکانی مادرانی دارند که تجربه کافی ندارند و درگیر مشکلات و تعارضات زناشویی خود هستند. بنابراین به قدر کفایت به کودکان خود توجه نمی کنند. بنابراین کودک به قدر کافی تحریک بیرونی دریافت نمی کند. نشخوار کردن راهیست برای تحریک درونی که لذت را برای کودک به ارمغان می آورد و کمبود های بیرونی جبران می شود.

برخی دانشمندان بیان می کنند که به طور کلی نشخوار کودکان برای جبران نارضایتی هایی است که احتمالا کودک از مادرش دارد.

علل دیگر که می توانند زمینه ساز یا تدوام دهنده اختلال نشخوار باشند، جلب توجه کردن، بیماری های دیگر جسمانی، استرس های محیطی، مشکلات روانی اجتماعی دیگر کودک و یا روابط بد بین کودک و مادر می باشند.

 

تشخیص و درمان اختلال نشخوار

تشخیص با مشاهده نشانه های اولیه از طرف والدین و اطرافیان کودک شروع می شود ولی برای تشخیص قطعی متخصص کودکان باید نظر بدهد. گاهی اوقات آزمایش های تکمیلی برای فرایند تشخیص ضروری به نظر می رسند تا اگر علل جسمانی وجود دارد شناخته و برطرف شوند.

گفته شده است که کودکان مبتلا به اختلال نشخوار، در صورتی که اجازه یابند هر میزان و شکلی که دوست دارند غذا بخورند، این رفتارشان کاهش پیدا می کند.

برای درمان اختلال نشخوار، دارو درمانی پیشنهاد نمی شود. در این مورد تمرکز بر رواندرمانی می باشد که سعی می شود رابطه کودک و مادر بهبود پیدا کند و علل زمینه ای که ممکن است منجر به این وضعیت شوند، از بین بروند.

برخی توصیه های رفتاری

برخی توصیه های رفتاری هم برای اختلال نشخوار مفید می باشند. مثلا هنگامی که کودک در حال غذا خوردن است نحوه نشستن او را تنظیم کنیم، مادر در حین غذا خوردن به کودک توجه بیشتری نشان دهد، موقع نشخوار کردن حواس کودک را از عملی که انجام می دهد پرت کنیم و یا اینکه با مزه های ترش، شور یا تند باعث شویم کودک از این عمل لذت نبرد و در نتیجه رفتارش را کاهش دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات دوران کودکی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعاختلال نشخوار کودک

  • ۹۷/۰۷/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی