هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا سندروم جنین الکلی را می شناسید؟ آیا از عوارض مصرف الکل در دوران بارداری اطلاع دارید؟ سالانه تعداد زیادی کودک در سراسر دنیا با سندروم جنین الکلی متولد می شوند. موضوع اصلی این است که برخی از خانم ها در ماه های اول متوجه بارداری خود نمی شوند و به مصرف الکل ادامه می دهند. سه ماه اول بارداری در شکل گیری و رشد مغز جنین تاثیر به سزایی دارد. مصرف الکل در دوران بارداری خطرات جبران ناپذیری بر روی جنین خواهد داشت و یکی از عوامل عمده نقایص جسمی و روانی در بدو تولد کودکان به شمار می رود. با مطالعه این مقاله می توانید با علایم و ویژگی های سندروم جنین الکلی آشنا شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل و سندروم جنین الکلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

سندروم جنین الکلی

سندروم جنین الکلی شامل مجموعه ای از تغییرات در مغز و جسم جنین می باشد که به دلیل مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداری ایجاد می شود. آسیب مغزی در سندروم جنین الکلی جنبه وراثتی ندارد در نتیجه ابتلا به این بیماری مستقیما با مصرف الکل توسط مادر ارتباط دارد. هر چقدر میزان مصرف الکل در طول بارداری بیش تر باشد، احتمال بروز مشکلات در جنین بیشتر می شود. در سه ماه اول بارداری، بیش ترین آسیب ناشی از مصرف الکل به جنین وارد می شود، چرا که الکل وارد بدن جنین شده و مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به جنین می گردد. برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف الکل در پدران نیز می تواند علایم مشابهی در نوزاد ایجاد کند.

 

نشانه ها و علائم سندروم جنین الکلی

تشخیص به موقع جنین الکلی، منجر به کاهش بروز اختلالات یادگیری و رفتاری در فرد می شود. مشکلات ناشی از سندروم جنین الکلی در کودکان متفاوت است. شدت علایم این بیماری می تواند خفیف یا شدید باشد. این علایم ممکن است به نابهنجاری های جسمی، معلولیت های ذهنی و مشکلات رفتاری در فرد منجر شود. عواملی مانند سن بالا، مصرف سیگار یا در معرض دود سیگار بودن و تغذیه نامناسب در مادر می تواند باعث تشدید علایم شود. علائم این سندروم در نوزاد خود را به دو صورت جسمانی و روانی نشان میدهند، که شامل موارد زیر است:

مشکلات جسمانی

  • ناهماهنگی اعضای صورت؛ فاصله زیاد بین چشم ها، بینی کوچک و سربالا، لب های نازک و دیگر مشکلات جسمی
  • کوتاهی قد، وزن کم، سر کوچک
  • نارسایی های شنوایی و بینایی، اختلال مادرزادی در قلب

اختلالات روانی

  • عقب ماندگی ذهنی یا هوش پایین
  • ناتوانی در تمرکز و مشکلات یادگیری
  • مشکل در حافظه
  • اختلالات گفتاری و زبان
  • صرع/ تشنج
  • مشکلات رفتاری
  • انزوای اجتماعی
  • تکانشگری
  • بیش فعالی

درمان سندرم جنین الکی

هیچ درمان قطعی برای سندروم جنین الکلی وجود ندارد و عوارض بیماری تا آخر عمر باقی می ماند. به همین دلیل پیشگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کودکان مبتلا به جنین الکلی به دلیل محدودیت‌های مغزی و فیزیکی، در تمام طول حیات خود نیازمند مراقبت‌های ویژه پزشکی و آموزشی و تربیتی بوده و تنها در صورت بهره مندی از سیستم آموزشی ویژه‌ و دریافت خدمات اجتماعی ویژه، می‌توانند ناهنجاری های بخش رفتاری و مغزی را تاحدی بهبود بخشند. از جمله اقدامات برای کاهش نشانه های بیماری عبارتند از:

  • اقدامات به موقع برای یادگیری مهارت های اجتماعی
  • دریافت خدمات ویژه تحصیلی مانند معلم خصوصی
  • مشاوره خانواده به منظور آگاهی از نحوه برخورد مناسب با کودک
  • مصرف دارو برای کاهش برخی از علایم
  • دریافت مراقبت های پزشکی برای نابهنجاری های قلبی، نارسایی های دیداری و شنیداری

پیشگیری از سندرم جنین الکلی

با پرهیز از مصرف الکل در دوران بارداری می توان از اختلال طیف الکل در جنین پیش گیری کرد. در صورتی که خانمی اعتیاد به الکل دارد باید از پزشک خود در این باره کمک بگیرد. مصرف الکل حتی در هفته های اول بارداری اثرات جبران ناپذیری روی جنین می گذارد. این دوران بسیار حساس است و حتی مقدار کم مصرف الکل می تواند زیان بار باشد. زنان هنگامی که قصد بارداری دارند باید مصرف الکل را به صورت کلی قطع کنند. مشاوره ترک اعتیاد برای تحقق این هدف ضرورت دارد.

 

پیامدهای ناشی از سندرم جنین الکلی

کودکان مبتلا به سندرم جنین الکلی، در صورتی که در معرض خشونت والدین و خانه قرار گیرند، با احتمال بیشتری در آینده به بزهکاری و سو مصرف مواد روی آورند. پیامدهای سندروم جنین الکلی به هیچ‌وجه محدود به بدو تولد نبوده و با گذر زمان درگیر مشکلات دیگری نیز می شوند. از پیامد های این اختلال می توان به بی توجهی، اختلالات یادگیری، مشکلات در مدرسه، افت تحصیلی، ترک تحصیل، بیکاری، رفتار اجتماعی نامناسب، اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن، و رفتار های جنسی نامناسب اشاره کرد که در نهایت بر سلامت جامعه نیز اثر مخرب دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل و سندروم جنین الکلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعسندروم جنین الکلی

  • ۹۷/۰۷/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی