هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مخملک از جمله بیماری هایی است که کودکان به آن مبتلا می شوند. نشانه هایی چون تب و دانه های پوستی در بسیاری از مواقع والدین را به اشتباه مشکوک به آبله مرغان، و یا سرخجه می کند. تشخیص به هنگام و درمان بیمار مخملک از اهمیت خاصی بر خوردار است. مخملک یک بیماری عفونی است و علائم خاص خود را دارد. این بیماری مسری با درمان سریعا بهبود پیدا می کند ولی در صورت عدم درمان عوارض خاص خودش را خواهد داشت. تشخیص این بیماری باید توسط متخصص کودکان انجام شود و کودک در زمان نقاهت نیاز به استراحت و مراقبت خواهد داشت. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پروری  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بیماری مخملک

مخملک یا تب اسکارلت بیماری ای مسری است که در نتیجه یک عفونت استرپتوکوکی نوع 1 به وجود می آید. این بیماری کودکان بین 5تا15 سال را درگیر می کند ولی بیشتر از همه در سنین پایین تر دیده می شود. میزان شیوع مخملک در زمستان بیشتر می باشد.

 

علائم و نشانه های بیماری مخملک

بیماری مخملک معمولا با سوزش و درد گلو و تب شروع می شود. سردرد، دردهای عضلانی، دردهای شکمی، تهوع، بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن و التهاب و تورم گلو، تغییر ظاهر زبان، تکه های چرک در پشت حلق، خستگی و بی قراری و قرمز شدن زیربغل و کشاله های ران همگی از علائم اولیه ای هستند که ظهور می کنند.

ابتدای بیماری رنگ زبان کمی تغییر می کند به سفید یا زرد متمایل می شود. بعد از مدتی قرمز شده و برجستگی ها و پرز های زبان برجسته می شوند. به این حالت زبان توت فرنگی می گویند. در این مرحله از بیماری، صورت برافروخته، و لوزه های کودک متورم و قرمز می شود، در حالیکه اطراف دهانش بیرنگ و سفید می شود.

روز دوم بیماری بثورات پوستی ایجاد می شود. این بثورات قرمز رنگ و خشک است. معمولا از زیربغل، گردن، پشت گوش و سینه شروع شده و سراسر بدن را فرا می گیرد. این جوش ها باعث خارش می شوند. در پوست کودک ممکن است علاوه بر این بثورات، در قسمت های آرنج و کشاله ران خطوطی هم دیده شوند.

در هفته ی دوم بیماری، بثورات شروع به ناپدید شدن می کنند و پوست کودک پوسته پوسته می شود.

 

راه های انتقال بیماری مخملک

مخملک بیماری مسری است ولی جوش ها و بثورات پوستی بیماری را منتقل نمی کند. بلکه عفونت گلو و ترشحات آن می تواند فرد دیگر را مبتلا سازد؛ مثلا از طریق بزاق دهان، سرفه و عطسه. با شروع درمان، 24 ساعت بعد از شروع اولین دارو، واگیر آن تمام می شود. 

 

عوارض بیماری مخملک

بیماری مخملک در صورت عدم درمان، می تواند عوارضی از قبیل عوارض کلیوی داشته باشد. ممکن است این بیماری منجر به ایجاد عفونت ها، آبسه، روماتیسم، هپاتیت و ... شود.

در حالت نادری ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و باعث مننژیت شود. یا احتمال دارد عفونت گوش و سینوسی شدن رخ دهد.

 

تشخیص بیماری مخملک

اگر علائم و نشانه های فوق درکودکتان وجود دارد یا مشکوک به ابتلای او به مخملک هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص دقیق، از ترشحات گلو کشت انجام می شود. برخی مواقع آزمایش های خون هم برای بررسی سایر عفونت ها لازم است.

 

درمان بیماری مخملک

اگر برای درمان مراجعه کنید، فرایند درمان کودکتان سریع خواهد بود. البته بثورات پوستی چند روز طول می کشد تا از بین بروند. درمان از طریق تجویز آنتی بیوتیک ها می باشد که بنابر صلاح دید پزشک با دوز مشخص تجویز می شود. داروها حتما باید طبق دستور مصرف شوند و دوز آن تمام شود.

 

کمک به بهبود بیماری مخملک

پختن غذاهای نرم برای کودک مبتلا بهترین کمک برای بهبودی می باشد. ممکن است بلع برایش سخت باشد بنابراین سوپ و مایعات کمک شایانی می کند.

به استراحت کودکتان دقت لازم را داشته باشید و مراقب باشید به قدر کافی استراحت کند. از مایعات مصرف کند. استفاده از دستگاه بخور در خانه به مرطوب کردن هوا کمک می کند و برای کاهش خشکی گلوی کودک مفید می باشد. معمولا برای کاهش تب یا درد عضلانی کودک از استامینوفن استفاده می شود.

 

پیشگیری از ابتلای کودک به بیماری مخملک

همان طور که گفته شد مخملک مسری است و اگر کودکتان در معرض ترشحات حلق و بینی کودک دیگری قرار بگیرد ممکن است مبتلا شود. معمولا کودکان یک بار مخملک می گیرند و این بیماری تکرار نمی شود.

اگر کودکتان مخملک دارد و نگران ابتلای بقیه افراد هستید، به کودک خود آموزش دهید هنگام سرفه، جلوی دهانش را بگیرد و دستان خود را شستشو دهد. از ظروف مشترک استفاده نکنید و به طور کلی کودکان دیگر را محافظت کنید. اگر دیگر اعضای خانواد علائم اولیه تب، بدون گلو درد نشان دادند، باید سریعا برای درمان مراجعه کنند. مشاوره تربیت کودکبه والدین در جهت آموزش آداب اجتماعی خدمات ارائه می دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پروری  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعبیماری مخملک | علائم، نشانه ها و درمان مخملک

  • ۹۷/۰۷/۲۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی