هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


پرش فکر به چه معناست؟ شاید برایتان پیش آمده باشد که فراموش کنید وسایل خود را کجا گذاشته اید یا هنگام گفت و گو در افکار خود غرق شوید، رشته کلام را از دست بدهید و قرارهای خود را فراموش کنید.  چند شغله بودن، وسواس فکری، افزایش وظایف و مسئولیت ها در خانه و خانواده می تواند باعث عدم تمرکز یا پرش فکر در افراد شود. گاهی قرار گرفتن تحت فشار عصبی یا استرس باعث می شود، افکار مختلف یا خاطرات به ذهن شما هجوم بیاورند و در این حالت تمرکز خود رو از دست می‌دهید. عدم تمرکز در برخی از افراد ممکن است به دلیل وجود اختلال در آن ها باشد ولی در افراد عادی نیز دیده می شود. در این مقاله با عدم تمرکز یاپرش فکر، علت ها و درمان آن آشنا می شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم تمرکز و پرش فکر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

عدم تمرکز یا پرش فکر

عدم توانایی کنترل و هدایت افکار در جهت خاص را پرش فکر می گویند. در این حالت فعالیت فرد مختل می شود. هر چقدر عوامل مزاحم و مختل کننده تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز کمتر می شود. میزان عدم تمرکز و پرش فکر در افراد مختلف متفاوت است و به حالات روحی و روانی، تجربه ها، موقعیت ها و عادات فردی بستگی دارد.

 

دلایل عدم تمرکز یا پرش فکر

دلایل مختلفی منجر به حواس پرتی می شود با این حال به طور کلی می توان دلایل عدم تمرکز را به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

 عوامل بیرونی:

عوامل بیرونی مانند سر و صدا، گرما یا سرمای هوا، نور شدید و… می‌توانند فرآیند تمرکز را مختل و باعث عدم تمرکز شوند.

 عوامل درونی:

عوامل درونی می توانند مربوط به جسم یا ذهن باشند. به عنوان مثال می‌توان از غم و غصه، نگرانی، خیالبافی به عنوان عوامل درونی ذهنی، تشنگی، و گرسنگی را به عنوان عوامل درونی جسمی نام برد.

 

عوامل ایجاد عدم تمرکز و پرش فکر

دلایل مختلفی برای ایجاد عدم تمرکز و پرش فکر وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

خستگی و کم خوابی

خستگی و کم خوابی سبب تحلیل انرژی و افت شدید در کارکردهای تمرکز و حافظه می شود و فرد را در معرض حواس پرتی قرار می دهد.

عوامل ذهنی

نگرانی، دلواپسی، اضطراب و ترس تاثیر منفی بر روی ذهن و افکار دارند و باعث ایجاد عدم تمرکز و پرش افکار می شوند. برای آگاهی از درمان اضطراب کلیک کنید.

داروها

برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان افسردگی، صرع یا عفونت‌های آنفولانزا به کار می‌روند،‌ عوارض جانبی زیادی دارند که عدم دقت و تمرکز یکی از این عوارض می باشد.

تغذیه نامناسب

یکی از عوامل مهم در تمرکز، نوع تغذیه است. مغز برای انجام فعالیت های خود انرژی زیادی احتیاج دارد سعی کنید تغذیه پرانرژی و کم‌کالری داشته باشید. مغز نمی تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده های غذایی به خصوص صبحانه یک عامل نداشتن تمرکز است.

افکار منفی(وسواسی)

افکار وسواسی باعث درگیری ذهنی و عدم تمرکز شما می شود در نتیجه نمی توانید به خوبی بر وظایف و کاری که در حال انجام آن هستید، تمرکز کنید.

همزمانی در انجام چند کار مختلف

استفاده‌ بیش‌ از حد از تکنولوژی و وسایل هوشمند مانند موبایل و کامپیوتر تمرکز شما را برهم می‌زنند. هرچه کارهای بیشتری را هم‌ زمان انجام بدهید، سخت‌تر می‌توانید روی آن ها تمرکز کنید. در نتیجه کیفیت و بازدهی شما پایین می آید.

اختلال های روانی

عدم تمرکز و پرش فکر می تواند یکی از علائم ناشی از اختلال های بیش فعالی و کم توجهی، اوتیسم، افسردگی و اضطراب، آلزایمر یااسکیزوفرنی باشد.

کم خونی

کم خونی در فرد با مجموعه ای از نشانه ها مانند عدم تمرکز، افسردگی و خستگی و خواب آلودگی ارتباط دارد.

مشکل تیروئید

عدم کارکرد صحیح غده تیروئید منجر به مشکل در تمرکز، تغییرات در خواب، اضطراب، اضافه وزن و ... می شود.

نارضایتی شغلی

اگر محیط کارتان نامرتب باشد یا شغل کسل کننده ای دارید که از آن راضی نیستید، تمرکز کردن سخت‌تر می‌شود. عدم تمرکز در این شرایط در اکثر افراد اتفاق می افتد. انتخاب شغل مناسب به فرد انگیزه لازم در کار را می دهد.

کم‌تحرکی و ورزش نکردن

کم تحرکی علاوه بر اضافه وزن، کاهش قدرت ماهیچه و کاهش سوخت و ساز بدن می تواند بر روان فرد نیز تاثیر منفی بگذارد. ورزش منظم قدرت حافظه، یادگیری و توجه را افزایش می دهد. به علاوه با افزایش شادابی انگیزه فرد را در انجام امور زندگی بالا می برد.

 

پیامدهای عدم تمرکز و پرش فکر

تمرکز، یکی از مهمترین دلایل موفقیت است و به ما کمک می کند سریع تر به نتایح مطلوب و هدف مورد نظر خود برسیم. اما متاسفانه بیشتر ما به جای تمرکز روی هدف، ذهنمان را درگیر مسائل و مشکلات حاشیه‌ای می‌کنیم. عدم تمرکز و پرش فکر عامل قوی در افت تحصیلی، پیشرفت کاری، و دیگر زمینه های فردی می باشد.

 

راهکارهایی برای افزایش تمرکز

 توجه به سلامت جسمی

داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم و همچنین خواب کافی نقش موثری در آرامش ذهنی و افزایش تمرکز دارد.

توجه به ساعت کاری

افراد در ساعت های مختلف روز بازدهی متفاوتی دارند. این زمان ها را در خودتان شناسایی کنید و کارهای مشکل را در این ساعات انجام دهید.

برنامه ریزی

از تردید و تعلل در کارتان خودداری کنید. سعی کنید یک برنامه ریزی منظم برای انجام کارهای خود داشته باشید. برنامه ریزی زمانی به آرامش ذهنی و افزایش تمرکز در شما کمک می کند.

محیط مناسب

فضای دلچسب نقش مهمی در ایجاد تمرکز ایفا می کند. از اسباب کوچک برای ایجاد نغییراتی در محیط کارتان استفاده کنید. می توانید با اعمال تغییراتی محیط کارتان را برای خود دلنشین و راحت کنید و با کاری که انجام می دهید متناسب باشد.

از موسیقی کمک بگیرید

اگر در محل کار، افرادی هستند که حواس شما را پرت می کنند یا مدام در حال حرف زدنند، می توانید با پخش موسیقی و استفاده از هدفون بازدهی خود را بالا ببرید.

اولویت بندی

کارهایتان را براساس اولویت بندی انجام دهید تا انرژی و تمرکز کافی برای کارهای مهم تر را داشته باشید.

مراقبه

مراقبه یا مدیتیشن تمرینی است که به ایجاد آرامش ذهنی و افزایش تمرکز در شما کمک می کند. با شرکت در کلاس ها یا استفاده از صداهای آموزشی می توانید از این روش استفاده نمایید.

افکار مزاحم خود را بنویسید

افکاری که باعث عدم تمرکز در شما می شود را  یادداشت کنید و با خود قرار بگذارید که در زمان مناسب برای آن ها وقت خواهید گذاشت. با این روش فشار افکار از ذهن شما برداشته می شود.

تقسیم بندی کارها

فعالیت های خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا انجام کارها ساده تر به نظر بیاید و تمرکز بیش تری داشته باشید. هر چه کاری که انجام می دهید دشوارتر باشد، احتمال این که در حین انجام آن حواستان پرت شود بیش ترمی شود. پس با خورد کردن فعالیت ها به بخش های کوچکتر، می توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم تمرکز و پرش فکر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبع:عدم تمرکز و پرش فکر

  • ۹۷/۰۸/۰۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی