هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


بدغذایی و بی اشتهایی کودکان یکی از اولین چالش هایی است که مادران در رابطه با فرزندانشان با آن رو به رو می شوند. والدین اغلب از بهانه گیری های کودکشان در مورد غذاهای مختلف و کم اشتهاییشان شکایت دارند. از سوی دیگر حساسیت و پا فشاری مادر به غذا خوردن می تواند موجب لجبازی و منفی کاری کودک شود. بهتر است قبل از هر چیز والدین باید توجه داشته باشند که کودکشان در چه مرحله رشدی قرار دارد. میل و اشتهای کودکان در سنین مختلف فرق داشته و نباید وعده های غذایی آن ها را با یک فرد بزرگسال مقایسه کنید. بهتر است بجای تحت فشار قرار دادن کودک کمی خونسردی خود را حفظ کرده و اگر فکر می کنید کودکتان مشکلی دارد با دریافت مشاوره کودک در صدد حل مشکل برآیید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اشتهایی کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

اشتهای کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان اشتهای کودک به سطح انرژی، سن، جنسیت، طبع و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. بی اشتهایی در سنین 4 تا 6 سال شایعتر است. اگر بی اشتهایی کودک به همراه نشانه هایی چون؛ اختلال در روند رشد، کاهش وزن، ناگهانی و شدید باشد بهتر است حتما با متخصص اطفال مشورت شود. متخصص در صورت لزوم آزمایش های لازم را انجام داده و یا از مکمل ها و ویتامین های مخصوص استفاده می کند.

ممکن است پزشک لازم بداند آزمایشاتی برای تشخیص کم خونی, عفونت یا بیماری های مزمن, آسم و حساسیت, بیماری های گوارشی و مشکلات روده, انگل یا یبوست درخواست کند. به ندرت ممکن است علت کم شدن اشتها عدم تعادل در ترشح غدد, بیماری های قلبی, مشکلات عصبی, اختلالات مغزی یا عقب افتادگی ذهنی باشد. لازم به ذکر است بیشتر بیماری های مزمن نشانه های دیگری به جز کاهش اشتها به همراه دارند.

گاهی کودک اعتراضات خود را با غذا نخوردن نشان می دهد. والدین با به کار بردن روش های نادرست مانند التماس کردن، دویدن به دنبال کودک، باز کردن دهان کودک به زور و تجویز شربت اشتها آور نمی توانند بی اشتهایی کودک را درمان کنند. همچنین رعایت نکردن نظم در غذا خوردن، پرکردن بیش از حد ظرف غذای کودک، نداشتن قانون برای غذا خوردن، رعایت نکردن تنوع در غذا و نرم کردن بیش از حد غذا در بی اشتهایی کودک موثر است.

 

دلایل بی اشتهایی کودکان

مسلما برای حل هر مشکلی بهتر است ابتدا دلایل آن را بشناسید تا با شناخت و آگاهی بهتر برای رفع آن اقدام کنید. به همین علت در ذیل به علل بی اشتهایی کوکان می پردازیم:

آهنگ رشد:

رشد کودک از شش ماهگی تا پایان یک سالگی به حداکثر خود می رسد و پس از آن آهسته می شود، بنابراین اگر کودک شانزده ماهه شما دیگر غذاهایی را که در دوازده ماهگی می خورد را نمی خورد نباید تعجب کنید.

بیماری:

بیماری‌ها اغلب می‌توانند باعث بی اشتهایی کودکان شوند. اگر کودک شما از گلو درد، مشکلات معده، اسهال، سردرد، تب، مشکلات گوارشی، یبوست و یا دیگر بیماری ها رنج می‌برد، خیلی طبیعی است که اشتهایش را هم از دست ‌بدهد، ولی با بازگشت بهبودی، مجدداً اشتهای خود را به دست می‌آورد.

استرس و فشار روانی:

استرس می‌تواند اثرات منفی مانند از دست دادن اشتها در کودکان داشته باشد. اگر متوجه شدید کودک شما علاقه کمتری به خوابیدن و غذا خوردن دارد، احتمال دهید که دچار استرس شده است که برای رفع آن باید علت استرس را بررسی کنید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. برخی از علل در استرس کودکان عبارتند از:

  • مسائل خانوادگی ، مانند مرگ یکی از عزیزان، مرگ یک حیوان خانگی و یا حتی تولد خواهر و یا برادر
  • بحث ، دعوا و تنش بین والدین
  • ناتوانی در برابر فشارهای مدرسه و یا حتی انتظارات والدین

افسردگی:

والدین اغلب فکر می کنند افسردگی یعنی داشتن غم و اندوه اما افسردگی کودکان به جز علائمی مثل غمگینی، علائم دیگری مثل از دست دادن میل به غذا و بی اشتهایی کودکان قابل مشاهده است.

اضطراب:

اضطراب نیز باعث بی اشتهایی کودکان می شود. بر اشتهای کودک تاثیر منفی دارد. کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلف مانند بی ثباتی شرایط زندگی٬ بی برنامگی و از دست دادن و یا عدم حضور شخص مورد علاقه خود دچار اضطراب شوند.

کم خونی و فقر آهن:

یکی از مهمترین علل بی اشتهایی کودکان کم خونی و فقر آهن است. با تغذیه مناسب می توانید جلوی کم خون کودک را بگیرید، برای اطلاعات بیشتر مطلب غذاهای مکمل کودکان را کلیک کنید.

کرم روده:

کرم روده باعث بی اشتهایی کودکان شده و ممکن است با اسهال و استفراغ همراه باشد. در مواجهه با این علائم لازم و ضروری است حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود.

سایر علل شایع بی اشتهایی کودکان عبارتند از حساسیت، دندان درد، گرمازدگی، واکسیناسیون، برخی دارو ها، اجبار یا بی توجهی، انتخاب زمان و مکان نامناسب، درد در برخی اندام های بدن، احساس خستگی و خواب آلودگی.

 

پیشگیری از بی اشتهایی کودکان

اصولا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است لذا ابتدای امر به ارائه راهکارهای پیشگیرانه می پردازیم:

  • در مورد غذا خوردن با کودک بحث نکنید و یا کودک را بخاطر غذا نخوردن سرزنش نکنید.
  • برنامه غذایی را طوری تنظیم کنید تا زمانی که کودک گرسنه است، غذا بخورید.
  • اجازه دهید کودک میان وعده هم داشته باشد. میان وعده‌ها را در زمان‌های مشخص و فواصل منظم سرو کنید.
  • کودک را تشویق کنید فعالیت فیزیکی و بدنی داشته باشد.
  • اگر کودک گرسنه نیست او را مجبور نکنید غذا بخورد. همچنین اصرار به خوردن همه غذا‌ی بشقاب زمانی که کودک میل ندارد و نمی‌تواند، کار اشتباهی است.
  • وعده‌های غذایی را برای کودک جذاب کنید. شما می‌توانید غذا‌های سالم را در قالب تصاویر زیبا به عنوان یک غذای خوشمزه به کودک خود ارائه کنید.
  • محیطی امن و با آرامش برای کودک ایجاد نمایید. در مقابل کودک از دعوا و ایجاد تنش بپرهیزید. اگر مشکلاتتان را نمی توانید بین خود حل کنید، از مشاوره خانواده خدمات تخصصی دریافت نمایید.

 

درمان بی اشتهایی کودکان

برای درمان بی اشتهایی کودکان بهتر است ابتدا بررسی شود که مشکل جسمانی ندارند، سپس می توانید با استفاده از روش های زیر بی اشتهایی او ر ا درمان نمایید:

  • از ماست کم چرب، سبزیجات و میوه های تازه، انواع سالاد ها استفاده کنید.
  • مصرف تنقلات، شیرینی ها، نوشابه های گازدار، سس ها و غذاهای چرب را به حداقل برسانید.
  • از مصرف تنقلات و شیرینی ها یک ساعت قبل از غذا خودداری کنید.
  • مصرف فست فودها را کنترل کنید و از آن ها به عنوان وعده غذای اصلی استفاده نکنید.
  • محلول آبلیمو، سرکه و زنجفیل باعث افزایش اشتهای کودک می شود.
  • بادام زمینی محرک اشتها است.
  • 30 دقیقه قبل از مصرف غذا کودک را تشویق کنید آب بنوشد.
  • غذاهای مورد علاقه کودک را تهیه کنید.
  • اگر کودک لج کرده و یا برای رسیدن به هدف خاصی از غذا خوردن امتناع می کند در این صورت اصرار نکنید.
  • کودک را در تهیه و پخت غذا مشارکت بدهید.
  • درچیدن میز غذا از سلیقه کودک کمک بگیرید.
  • کودک را مجبور نکنید بیش از اندازه غذا بخورد، می توانید با مقدار کمتر غذاها، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر املاح و ویتامین های ضروری و مورد نیاز او را برایش تامین کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اشتهایی کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

  

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع:  دلایل بی اشتهایی کودکان | علل بی اشتهایی کودکان

  • ۹۷/۰۸/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی