هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

حواس پرتی، گیجی، عدم تمرکز اصطلاحاتی هستند که اغلب ما از آن ها در مواقع مختلف استفاده می  کنیم. همه ما در طول روز فعالیت های مختلفی انجام می دهیم؛ راه رفتن، غذا خوردن، کارهای منزل، رانندگی و ... . اما همیشه تمام توجه و حواس خود را به انجام این کارها نمی دهیم. از طرفی گاهی اوقات با وجود آن که می خواهیم کاری را انجام دهیم قادر به حفظ تمرکز و حواس خود بر روی آن کار نیستیم. انسان ها توانایی انجام چند کار به طور همزمان را دارند، اغلب ما می توانیم با انجام تمریناتی این مهارت را افزایش دهیم. مقابله با عوامل حواس پرتی در هر کسی ممکن است چالش های خود را داشته باشد. اما فراموش نکنید ورزش مغز نیز مانند دیگر اندام بدن میسر می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم تمرکز و نداشتن توجه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تمرکز حواس در مقابل حواس پرتی

برای آن که بتوانیم کاری را به خوبی انجام دهیم، باید توجه خود را معطوف به آن کار بکنیم. پژوهش های علمی اثبات کرده اند که بازه توجه انسان محدود است و در آن واحد به تعداد کمی از محرکات محیطی می تواند معطوف باشد. در نتیجه برای انجام کارهای پیچیده باید تمام توجه خود را متمرکز در یک نقطه بکنیم مانند عدسی که نور را در یک نقطه جمع می کند.

در واقع منظور از تمرکز حواس به حداقل رساندن تمام عوامل حواس پرتی است. فراگیری مهارت تمرکز برای کسانی که از عدم تمرکز و حواس پرتی رنج می برند مفید می باشد. 

 

علل حواس پرتی

حواس پرتی به دو دلیل درونی و بیرونی تشات می گیرد؛

  • درونی: گفتیم که بازه توجهی انسان محدود است. هنگامی که این بازه با مسائل و افکار خاصی پر شده باشد، ما نمی توانیم به قدر کافی به محرک های ضروری دیگر توجه کنیم. برای مثال فرض کنید شما دعوای سختی با خواهر خود داشته اید و تمام بعد از ظهر خود را صرف فکر کردن به دعوایتان و جواب هایی که می توانستید بدهید ولی ندادید، کرده اید. در همین حین هنگامی که از بیرون به خانه آمدید دسته کلیدتان را جایی گذاشته اید که الان فراموش کرده اید. شاید نگران فراموشی خود شوید ولی این امر طبیعی است چون زمانی که ذهن شما نیاز به فضا برای به خاطر سپردن جای دسته کلید داشته، شما این فضا را به بحث با خواهرتان در ذهنتان اختصاص داده اید.
  • بیرونی: اتفاقات و وقایع بیرونی، سر و صدای محیطی، مشغله های کاری، فشار کاری و عوامل دیگری که بیرون از فرد هستند می توانند تمرکز و توجه فرد را کم کرده و باعث حواس پرتی بشوند.

 

آیا واکنش همه انسان ها به عوامل بیرونی یکسان است؟

نکته خیلی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که علل حواس پرتی عموما درونی است و منشاء آن اضطراب و سبک شخصیتی فرد است. یعنی مشخصا علاوه بر اینکه علل بیرونی دائما برای همه رخ می دهد، همه افراد به یک شکل به آن ها پاسخ نمی دهد. برخی می توانند تمرکز خود را در حتی در یک موقعیت پر سر و صدا بیشتر از دیگران حفظ کنند.

 

تاثیر محرک های بیرونی بر تمرکز و حواس پرتی 

در عین حال محرک های بیرونی به تدریج بر مغز افراد تاثیر می گذارد و عادات تمرکزی ما را تغییر می دهند. به عوامل زیر توجه کنید:

  • فضای مجازی و شبکه های مجازی: ما عادت کرده ایم چندین بار در روز، در حین کارهای مهم، شبکه های مجازی را چک کنیم. این عادت همراه ما می ماند و حتی هنگامی که دسترسی به اینترنت نداریم هم دائما حواسمان پرت می شود. برای این مشکل چه می توان کرد؟ بهتر است هنگامی که درحال انجام یک وظیفه هستید یک مقدار مشخص از تکلیف را مشخص کنید و در آن بازه زمانی که مشغول هستید مشغول هیچ کار دیگری نشوید. برای مثال تا 10صفحه مطالعه نکرده اید، مشغول چیز دیگری نشوید.
  • زنگ گوشی: ممکن است شما در حال انجام یک کار مهم باشید و تماسی غیر ضروری آن را منحرف کند. اگر این عادت تکرار شود مغز شما یاد میگیرد در بازه های کوتاه از کار دست بکشد. می توانید به غیر از تماس های ضروریتان، بقیه را در حالت سکوت قرار دهید.
  • افکار درون ذهن: افکار منفی که ناگهان به ذهنتان خطور می کند یا مسائل مهمی که ناگهان یادتان می افتد، باعث حواس پرتی می شوند. مثلا اگر در حال مطالعه هستید، خیلی طبیعی است که یادتان بیفتد نیاز هست پیامی را به دوستی برسانید. به جای اینکه مطالعه را قطع کنید روی یک برگه یادداشت کنید که بعدا تماس بگیرید تا فراموشتان نشود. یا اگر فکر منفی در موردی که شمارا آزار می دهد به ذهنتان رسید، برای یک لحظه ببینید به چه چیزی فکر می کنید، آن را یادداشت کنید و سر کارتان برگردید.
  • انجام چندین کار در یک زمان: این کار عملا باعث می شود کیفیت کار شما در همه تکالیفی که همزمان انجام می دهید پایین بیاید. سعی کنید عادت کنید که در یک زمان فقط یک تکلیف را انجام دهید. مثلا وقتی با کسی صحبت می کنید فقط به او گوش دهید یا هنگام مطالعه روزنامه فقط آن را انجام دهید. با اینکار از فراموش کردن مسائل و جزئیات در امان می مانید.
  • اضطراب و استرس: استرس عامل مخربی است که تمام بازه توجهی شما را به خود جلب می کند و درعین حال باعث فراموشکاری شما می شود. شما نیاز به یادگیری راه های کاهش و کنترل اضطراب دارید. با خواندن مقالات مرتبط با آن یا کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی می توانید سطح اضطراب خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.
  • مشکلات جسمانی: مشکلات پزشکی و اختلالات خاص مثل بیش فعالی هم می توانند موجب حواس پرتی و عدم تمرکز شوند. بنابراین مراجعه به متخصصین برای اطمینان از نداشتن مشکل جسمانی می تواند راهگشا باشد.

 

سخن آخر

در نهایت باید گفت برای افزایش تمرکز حواس یادگیری تکنیک های ذهن آگاهی و کاهش اضطراب بسیار مفیدند. در ذهن آگاهی شما یاد می گیرید چگونه از همه حواس خود در لحظه حال استفاده کنید و خودتان را درگیر گذشته و آینده نکنید. این تکنیک ها هم در درمان های انفرادی و هم در گروه درمانی میسر می باشند. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی بانی ارائه انواع خدمات درمانی با جدیدترین روش های درمانی می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم تمرکز و نداشتن توجه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: حواس پرتی | علت و درمان حواس پرتی

  • ۹۷/۰۸/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی