هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اغلب ما داشتن حد و مرز در روابط را مساوی با نداشتن صمیمیت در آن رابطه می دانیم. یک رابطه سالم نیز نیاز به حد و مرز دارد. اگر هرطور که دلمان می خواهد در رابطه رفتار کنیم، یا به اصطلاح راحت باشیم، ممکن است به رابطه و حتی خودمان آسیب بزنیم. معمولا تعیین حد و مرز در روابط زمانی اهمیت پیدا می کند که افراد صدمات ناشی از نادیده گرفتن آن را دیده باشند. با این حال بسیاری از ما نمی دانیم چگونه در یک رابطه ضمن حفظ صمیمیت، حد و مرزمان را مشخص کنیم. مرزها به بخش های مختلف زندگی هر فرد اشاره دارند. نقش هر کس در زندگی ما حدود این مرزها را مشخص می کند. برای مثال مرز ارتباطی ما با همکارمان بسیار متفاوت از یک دوست می باشد. معمولا افراد در تعیین حد و مرز در روابط با شریک عاطفی خود دچار مشکل می شوند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین حد و مرز در روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تعیین حد و مرز در روابط چه فایده ای دارد؟

مرزهای شخصی امر بسیار مهمی در زندگی ماست. در واقع این مرزها، محدودیت ها و چهارچوب هایی است که به عنوان یک فرد مستقل برای خودمان تعیین می کنیم. این مرزها از حس هویت شخصی ما محافظت می کنند.

روابطی سالم تر و پایدارتر است که دو طرف رابطه، هویت خود را حفظ کنند. روابط عاطفی به وسیله احترام متقابل، اعتماد،صداقت و پیشرفت دو طرف رشد می کند. صمیمیت بین زوجین نیز تعیین کننده سلامت رابطه در زناشویی است.

مرزها علاوه بر حفظ احساس خود بودن، به ما کمک می کند که به دیگران بفهمانیم که چه خواسته هایی داریم و چه چیزهایی نمی خواهیم. در واقع مانع از نفوذ بیش از حد دیگران در زندگی شخصی خود شویم. در نهایت، زمانی که ما حس کنیم که مرزهایمان به صورت مکرر متلاشی شده یا نادیده گرفته شده اند، اعتماد به نفس ما آسیب می بیند و احساس حقارت می کنیم. برای تجدید روابط می توانید از مشاوره خانواده بهره ببرید.

 

اقدامات لازم برای تعیین حد و مرز در رابطه با شریک عاطفی

1 – باید بدانید که وجود مرزها ضروری است:

بررسی اولویت های رابطه شما با شریکتان، اولین قدم برای تعیین مرزهای سالم است. معمولا در روابط زوجین این مرزها شامل مرزهای جسمی، عاطفی و روابط بیرونی است.

مرزهای فیزیکی یا جسمی به شما کمک می کند تا محدوده بدن خود و وسایل شخصی خود را مشخص کنید. علاوه بر مرز جنسی و عاشقانه، درباره وسایل شخصی، دفتر خاطرات، پول و لباس و ... نیز می توانید مرز مشخص کنید.

مرزهای عاطفی یا روانی شامل احساساتی است که دارید. این مرز شامل عزت نفس شماست. درباره اینکه چه کسی هستید و چه می خواهید، عقاید، ارزش ها، توانایی ها و انتخابات شما جزو این دسته هستند.

مرزهای خارجی نیز نحوه ارتباط شما با خانواده، دوستان و همکارانتان است که به میزان اعتماد متقابل زوجین به هم و وفاداری آن ها بستگی دارد. در این مورد می توان با حساسیت و دقت بیشتری به توافق رسید.

 

2 – روشن شدن مرزهای شخصی با خودتان ( خودتان را بشناسید )

باید خودتان را بشناسید و بدانید از زندگی چه می خواهید. برای کمک به کشف محدودیت های خود، از تنظیم احساسات و افکار خود شروع کنید. برای رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

احساسات و افکار به عنوان نوعی قطب نما، می تواند ما را در کشیدن خطوط مرزی خود یاری کند. ممکن است ناراحتی های احساسی این نکته را به ما بگوید که لازم است در این زمینه مرز ایجاد شود یا یک احساس لذت بخش به ما می گوید که در مسیر درستی هستیم.

همچنین باید ارزش های غیر قابل مذاکره برای خود معین کنیم. ارزش هایی مثل عدالت خواهی، خانواده، باورهای دینی و ... لازم است جزء مرزهای شما باشد.

3 – درباره مرزهای خود گفتگو کنید:

بعد از اینکه بازتاب مرزهای خود را دریافت کردید و تکلیفتان با خودتان روشن شد، لازم است که ارتباط برقرار شود. شریک زندگی شما توانایی خواندن ذهن شما را ندارد و نباید مرزهای شما را حدس بزند. درباره حد و مرزهای خود با هم گفتگو کنید. بدون پرخاش یا دلخوری با هم به یک نقطه تعادل برسید و سعی کنید تا پذیرش کامل مرزهای یکدیگر، گفتگو را تمام نکنید.

زمانی برای صحبت درباره مرز هایتان بگذارید و آن ها را به هم یادآوری کنید. صحبت ها نباید هیچوقت شکل سرزنش یا تهدید بگیرد، کاملا باید محترمانه باشد.

4 – مسئولیت مرزهایتان را به عهده بگیرید:

بدانید ماندن در چهارچوب مرزها همیشه میسر نیست. در این مورد باید مسئولیت انتخاب خود را بپذیرید. اگر بر مرزهای خود پایبند بودید، باید هزینه فشار خارجی را پرداخت کنید و اگر مرز خود را زیر پا گذاشتید، نباید از دیگران توقع پایبندی بر آن را داشته باشید.

 

در چه زمینه هایی می توانیم حد و مرز تعیین کنیم؟

در اینجا چند مورد از حد و مرزهایی که می توانید در زندگی تعیین کنید را بیان می کنیم:

انتظارات کلی:

بدانید از رابطه چه می خواهید و برای چه یک رابطه را شروع کرده اید و در چه صورت رابطه شما تخریب خواهد شد. درباره این چگونگی ها بحث کنید و به نتیجه برسید.

آستانه تحمل:

به شریک خود بگویید در چه صورت شما کنترل خود را از دست می دهید. ارزش های خود را مشخص کنید و بگویید مثلا در مقابل دروغگویی، بددهنی، بی اعتمادی شما تحمل نخواهید کرد.

انتظارات جنسی:

باید نیازها و سلایق جنسی شریک عاطفی خود را بدانید. باید مرزهای جنسی خود را مشخص کنید. نیاز ها و ترجیحات خود را بیان کنید و از تمایلات جنسی شریک خود نیز آگاه شوید.

شرایط مالی:

پول بخش مهمی از تعاملات انسانی است. حتی در عاشقانه ترین حالت نیز لازم است نسبت به حساب های بانکی خود یا مخارج و هزینه ها صحبت کنید و به توافق برسید. اگر شرایط مالی شما مناسب نیست لازم است با شریک خود در این مورد صحبت کنید.

زندگی گذشته:

زندگی گذشته شما مال خودتان است. اینکه شریک زندگی شما در گذشته شما جستجو کند به خودتان بستگی دارد که این اجازه را به او بدهید یا خیر.

خانواده:

نیازها و انتظارات خانواده ها یکی دیگر از مواردی است که می توانید درباره آن چهارچوبی مشخص کنید. تاثیری که خانواده ها روی روابط شما می گذارند باید بررسی شده و حد و مرز تعاملات خانوادگی مشخص شود.

دوستی ها:

یکی از مهم ترین معضلات زوجین، کنار نیامدن با دوستان شریک عاطفیشان است. طرف مقابل شما لزوما همه دوستان شما را دوست ندارد. مرزهای احترام متقابل را نسبت به دوستانتان تنظیم کنید. اینکه کدام دوست می تواند روی زندگی و رابطه شما تاثیر منفی بگذارد باید بررسی شود و حتی روابط دوستی قطع شود.

اهداف:

هیچکس نمی تواند رویاهای ما را زیر سوال ببرد. حتی اگر فکر می کنند که دارند به شما لطف می کنند. بنابراین در مورد چیزهایی که می خواهید مرز تعیین کنید و مشخص کنید که شریکتان در حمایت از اهداف شما آزاد است.

فرزند:

فرزند آوری مسئله بسیار مهمی است که باید قبل از یک رابطه یا در اوایل رابطه ای جدی بررسی شود و به یک نتیجه مشترک برسید.

جدایی ها:

زمان هایی را برای خود و تنهاییتان مشخص کنید. ممکن است برای رسیدگی به خودتان نیاز به زمان داشته باشید. لازم است این مسئله را با شریک خود در میان بگذارید.

زمان:

حتی در میان عاشقان نیز زمان محدود است و نمی شود همه وقتتان برای شریک عاطفیتان باشد. زمان با هم بودنتان را مشخص کنید و انتظارات بی جا و نامعقول نداشته باشید.

رسانه های اجتماعی:

در مورد میزان و نحوه استفاده شریک زندگیتان از رسانه های مجازی و اجتماعی به توافق برسید. اینکه چگونه در این فضا حضور دارید و در چه حد می خواهید در این فضا آزاد باشید، با شریکتان به توافق برسید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین حد و مرز در روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه در روابط حد و مرز تعیین کنیم؟

  • ۹۷/۰۹/۰۷
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی