هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تست تریاک و یا دیگر مواد مخدر معمولا پیش از ازدواج و استخدام در برخی موسسات انجام می شود.  تریاک قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و شایع‌ترین ماده مخدر مصرفی در ایران است. تریاک و مشتقات غیر صنعتی آن مانند سوخته و شیره تریاک به روش‌های مختلف مثل تدخین و خوراکی استفاده می‌شود. مورفین اصلی‌ترین ماده موثر تریاک است که  11% ترکیب شیمیایی آن را تشکیل می‌دهد. بسیاری از والدین به دنیال نگرانی از اعتیاد فرزندشان او را مجبور به انجام تست اعتیاد می کنند. در حالی که می توانند با کمک یک مشاوره خانواده از روش های بهتری برای حل این مشکل استفاده کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد به تریاک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

آیا آزمایش اعتیاد به تریاک با آزمایش بقیه مواد تفاوت دارد؟

همانطور که گفته شد مورفین اصلی‌ترین ماده موثر تریاک است که منجر به خاصیت تسکین‌دهندگی و اعتیادآوری آن می‌شود. به همین دلیل، مصرف تریاک با تست مورفین که معمول‌ترین آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج و یا موارد استخدامی است قابل سنجش است. اصلی‌ترین موادی که با این تست‌ها قابل تشخیص هستند مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هروئین، کراک هروئین، مورفین و حتی کدئین هستند. بنابراین می‌توان گفت هرکجا که تست اعتیاد گرفته می‌شود، مصرف تریاک قابل تشخیص است. در حالی که برای تشخیص مصرف دیگر مواد محرک مانند شیشه و حشیش و مشتقات آن نیاز به آزمایش‌های ویژه‌ای است که شیوع کمتری دارند.

 

تست اعتیاد وسیله‌ای برای مچ‌گیری؟

توجه کنید که تست اعتیاد برای مچ‌گیری نباید استفاده شود. این کار می‌تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد و موجب لجبازی و مصرف دوباره مواد توسط فرد بهبودیافته شود. برای اطلاع از مصرف مواد افراد نزدیک به خود با او همدلی کنید و به احساساتش توجه کنید. سعی کنید او را سرزنش نکنید تا احساس ناامنی نکند و مسائل خود را با شما در میان بگذارد.

 

انواع تست اعتیاد به تریاک

تست مصرف تریاک (تست مورفین) از راه آزمایش نمونه خون، بزاق، عرق، ادرار و مو قابل اجرا است. استفاده از نمونه خون و بزاق به خاطر آن که تنها تا چند ساعت پس از مصرف می‌تواند وجود مواد را نشان دهد معمولا استفاده نمی‌شود.

معمول‌ترین روش تست تریاک  استفاده از نمونه ادرار است که حدود 3 تا 4 روز پس از مصرف، می‌تواند وجود مواد را نشان دهد. نمونه ادرار معمولا به وسیلۀ تست نواری و تست کروماتوگرافی سنجش می شود. تست نواری به صورت کاست پلاستیکی در مطب یا حتی خانه در زمان کوتاه قابل انجام است. تست کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) به تجزیه مواد داخل ادرار حتی در کمترین مقادیر می‌پردازد و دقت بالاتری دارد.

دقیق‌ترین روش استفاده از نمونه مو است که تا حدود 6 ماه پس از مصرف، مقدار دقیق مصرف، زمان مصرف و نوع مواد را تشخیص می‌دهد. اما به دلیل گران بودن و نبودن امکانات، اجرای آن در همه شهرستان‌ها میسر نیست. نمونه مو از هر جای بدن می تواند گرفته شود.

 

می‌شود بدون مصرف جواب تست مثبت شود؟

بله! مصرف مسکن‌های حاوی کدئین می‌تواند در جواب تست اعتیاد به مورفین تداخل ایجاد کند. همچنین داروهایی مانند دیکلوفناک و دتای‌نوولاک نیز می‌توانند منجر به مثبت شدن جواب آزمایش مورفین شود. به همین دلیل معمولا قبل از آزمایش از فرد درباره داروهای مصرف شده سوال می شود. پس از مثبت شدن جواب تست، آزمایش‌های تکمیلی و تفکیکی را مثل آزمایش TLC می‌توان انجام داد که بین کدئین و دیگر مواد شبیه به مورفین تفکیک قائل می‌شود.

 

راه‌های منفی شدن جواب تست

بسیاری از افرادی که مصرف تریاک یا دیگر مواد مخدر دارند نگران جواب تست اعتیادشان هستند و راه‌هایی را برای دستکاری در نتیجه تست انجام می‌دهند. اکثر این ترفندها با تست‌های تکمیلی قابل تشخیص هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مصرف داروهای جایگزین (b2 و متادون)

داروهایی که به عنوان داروی نگهدارنده در ترک مواد مخدر رواج دارند به این دلیل که در تست مورفین نشان داده نمی‌شوند، معمولا پیش از آزمایش مورفین مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوپرنورفین یا قرص B2 و متادون شایع‌ترین این مواد هستند. این داروها توسط کلینیک‌های درمان اعتیاد که با روش درمان نگهدارنده فعالیت می‌کنند جایگزین مواد مخدر می‌شوند. در این ترفند فرد مصرف‌کننده مواد حدود یک هفته پیش از آزمایش، B2 یا متادون را جایگزین تریاک می‌کند و با این روش علاوه بر آن که جواب تست مورفین منفی می‌شود علائم ترک و خماری نیز به وجود نمی‌آید. اما باید توجه داشت که مصرف این داروها بدون تجویز پزشک خود می‌تواند اعتیاد به ماده‌ای جدید را به همراه داشته باشد.

توجه کنید که این دو ماده خود دارای تست مخصوص هستند و اگر درخواست تست تکمیلی مربوط به این مواد را داشته باشید می‌توانید از مصرف آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

عوض کردن نمونه

ریختن ادرار فرد دیگر یا ادرار مصنوعی داخل ظرف نمونه یا عوض کردن نمونه با نمونه فرد دیگر ساده‌ترین روش این کار است. این روش معمولا به خاطر مراقبت مسئولان مرکز نمونه گیری به وسیله آینه روبروی محل نمونه‌گیری و دوربین‌های مداربسته چندان قابل استفاده نیست.

رقیق کردن نمونه

رقیق کردن نمونه هم مانند روش بالا با وارد کردن آب یا موادی دیگر به نمونه انجام می‌شود و علاوه بر آن که به خاطر کنترل محل نمونه‌گیری قابل اجرا نیست با آزمایش دقیق‌تر مشخص می‌شود.

تغییر PH نمونه

با ریختن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا چیزهای دیگر به نمونه PH آن تغییر می‌کند و نمونه اعتبار خودش را از دست می‌دهد. اما این ترفند نیز با آزمایش دقیق‌تر قابل تشخیص است و راهی مناسب به نظر نمی‌رسد. در اجرای هر کدام از این سه ترفند در صورتی که نمونه ادرار مختل شده باشد و آزمایشگاه به نتیجه آزمایش مشکوک شود، تست تکمیلی TLC اجرا می‌شود که بسیار دقیق‌تر است و دیگر راهی برای کتمان و تقلب باقی نمی‌ماند. خوردن قرص‌های ضدبارداری نیز همین اثر را بر روی نمونه می‌گذارد.

صبر کردن تا سم‌زدایی طبیعی بدن

همانطور که گفته شد تریاک پس از چند ساعت از سیستم بزاق و خون خارج می‌شود و به صورت طبیعی پس از حدود سه تا چهار روز از سیستم ادرار نیز خارج می‌شود. طولانی‌ترین قسمت دفعی سیستم بدن موها هستند که تا حدود 3 ماه پس از مصرف وجود تریاک و زمان مصرف آن را نشان می‌دهند و نیاز به سم‌زدایی طولانی‌تری دارند. اگر شما از مدتی قبل از آزمایش (برای اطمینان حدود یک هفته) تریاک مصرف نکنید، ماده از سیستم بدن شما خارج شده و تست با نمونه ادرار مصرف را نشان نمی‌دهد.

روش‌های سم‌زدایی سریع‌تر

اما روش دیگر قانونی و بدون تقلب برای منفی شدن تست مصرف تریاک روش‌های سم‌زدایی یا خارج شدن مواد از سیستم بدن با سرعت بیشتری است. نوشیدن آب فراوان باعث افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش حجم ادرار شما و در نتیجه خروج سریع‌تر ماده مصرفی از بدنتان می‌شود. برای بالا بردن سوخت و ساز می‌توانید فعالیت و  ورزش کنید. راه دیگر خارج کردن سریع‌تر مواد از بدن مصرف داروهای ادرار آور است که به همراه مصرف بیشتر آب، فرایند سم‌زدایی را سرعت می‌بخشد.

 

بعد از موفقیت در تغییر نتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با هرکدام از این ترفندها موفق به تغییر نتیجه تست خود شدید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا با استخدام و یا ازدواج شما دیگر مصرف مواد برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ موفقیت ازدواج با فرد معتاد چقدر است؟ این موقعیت می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا به انگیزه خود برای ترک تریاک و راه‌های درمان بیشتر فکر کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد به تریاک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : تست اعتیاد به تریاک و علل منفی شدن آن

  • ۹۷/۰۹/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی