هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بسیاری اوقات حس مالکیت و حسادت از طرف مقابلتان باعث آزار و فرسودگی شما می شود. توقع شریک تان از شما صرف اینکه تنها برای او باشید و تمام توجه شما وقت او شود، به مرور زمان شما را خسته می کند. حس مالکیت هم در مردان و هم در زنان دیده می شود. اما هر کدام به شکل های متفاوتی آن را نشان می دهند. معمولا نشان دادن حس مالکیت در اوایل رابطه بسیار خوشایند است. اما به مرور زمان تبدیل به یک صد و مانع شده و زوجین را از یکدیگر دور می کند. اما مگر نباید عشق میان شما و همسرتان روز به روز بیشتر می شد؟ چرا دیگر مانند اوایل آشنایی این حسادت ها و توجه ها خوشایند نیستند؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه حس مالکیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

حس مالکیت یعنی چه؟

زمانی که به یک شخص، موضوع یا شئی حس مالکیت دارید در واقع یک احساس درونی مال من بودن نسبت به آن مسئله پیدا کرده اید. می توان گفت همین احساس باعث دلبستگی و وابستگی بیشتر شما به آن موضوع می شود. اما همه ما آدم ها در درون خود دارای یک نیروی قدرتمند مالکیت هستیم که اغلب آن را با عشق اشتباه می گیریم. بعضی ها با ازدواج و به دست آورن چهارچوب ازدواج تعیین می کنند سعی در به دست آوردن عشق می کنند. اما غافل از آن که دلبستگی سالم و عشق در اثر انتقال حس مالکیت به وجود نمی آید.

 

علت حس مالکیت چیست؟

همانطور که گفتیم حس مالکیت در همه ما وجود دارد. در واقع زمانی که چیزی را دوست دارید، یک نوع حس مالکیت به آن پیدا خواهید کرد. این احساس از یک ترس درونی برای از دست دادن ناشی می شود. اگر می بینید که همسر یا شریکتان رفتارهای کنترل گرانه و سوءظن آمیز به شما دارد، به احتمال زیاد به خاطر ترس وجودی او از نداشتن شماست. کسی که ترس و شک زیادی دارد در درون خود یک احساس پوچی و جای خالی را احساس می کند. و تلاش دارد این جای خالی را پر کند. حتی زمانی که کسی به این منظور وجود دارد، یک ترسی دائمی نسبت به از دست دادنش، دارد. چرا که دارای اطمینان کافی به توانایی و لیاقت خود نیست.

گاهی هم فکر از دست دادن بخاطر پایین تر دانستن، خود از شماست. او تلاش دارد با اعمال فشار و سخت گیری، محیط شما را محدود کرده و قدرت مقایسه را از بین ببرد. تا دیگر شما یا کسی متوجه تفاوت ها و نقص ها نشوید.

 

حس مالکیت به شما چه احساساتی را می دهد؟

اگر حس مالکیت در کسی فعال شود، احساسات زیر همزمان با افکار منفی درباره احتمال از دست دادن، اغلب به سراغ او خواهد آمد: 

  • حس از دست دادن
  • شک یا نگرانی در مورد خیانت
  • اعتماد به نفس پایین و غم درباره از دست دادن
  • نامطمئنی و تنهایی
  • ترس از دست دادن فردی به خاطر حضور دیگری
  • بی‌اعتمادی

 

حس مالکیت چگونه خود را نشان می دهد؟

انسان خیلی زود نسبت به چیزهایی که مال او هستند عادت می کند. اما گاهی پس از مدتی تنها لذتی که از آن شئ دریافت می کند همه در همین حس مالکیت و مال من بودن خلاصه می شود. در واقع این موضوع حقیقتی به نام خودخواهی را نشان می دهد.

همسرتان به واسطه حسادت و حس مالکیت فکر می کند، شما باید دربست خود را وقف او کنید. روز به روز اوضاع شدت پیدا می کند، و کم کم زنگ خطر به صدا در می آید. زیرا رابطه تان با تهدید جدی مواجه است. حسادت عاشقانه در این نوع رابطه مطرح می شود.

در این شرایط خیلی زود احساس می کنید دست و پایتان را بسته اند و برای فرار از این بند حاضرید هر کاری بکنید. هیچ کس دوست ندارد یک نفر مدام به او بگوید چه کاری را انجام دهد، با چه کسانی گفتگو کند، حریم شخصی اش را کوچکتر کند و مدام مجبور باشد دلخوری های بی اساس حسدورزانه را رفع و رجوع کند. این همان مرحله ای است که کم کم فاصله و دلسردی نسبت به رابطه و فرد مقابل پیدا می کنید و از این شرایط به ستوه می آیید.

 

برای مقابله با مشکلات حس مالکیت استفاده از راهکارهای زیر را توصیه می شود:

اگر همسر شما حس مالکیت و حسادت دارد:

مکان ها و افرادی که همسرتان نسبت به آنها حساس است را شناسایی کنید و با تغییر رفتار خود، عادی سازی شرایط و… حساسیت او را از بین ببرید.

در موقعیت هایی که همسرتان دچار حسادت می شود، به او محبت بیشتری داشته باشید.

او را در جمع همراه خود ببرید و موقعیت محترمانه ای برایش در نظر بگیرید.

جزئیات روابطی که او را حسود می کند را برایش نگویید.

برای همسرتان وقت بیشتری بگذارید.

بعد از ازدواج نوع روابط خود را با اطرافیان تغییر دهید. دیگر باید بدانید که صمیمیت رفتاری و گفتاری سابق را با دختر یا پسرهای فامیل تان نمی توانید داشته باشید. مگر آن که همسرتان ظرفیت پذیرش استانداردهای فامیلی شما را داشته باشد.

سعی نکنید با لجبازی رفتار او را عوض کنید. برای این کار فقط یک نسخه وجود دارد و آن اطمینان بخشیدن به همسرتان از پایبندی به زندگی مشترک است.

هرگز، هرگز، هرگز درباره چیزی که روی آن حساس است، به او دروغ نگویید. با این کار باید فاتحه روابط سالم و زندگی مشترکتان را بخوانید.

اگر شما حس مالکیت به همسرتان دارید:

حسادت تان را انکار نکنید و سعی به مبارزه با آن کنید. شما فقط وقتی می توانید مشکل را حل کنید که این حس را در درون تان بپذیرید.

یکی از راه های کاهش حسادت کاهش ناامنی و عدم اطمینان است.

از خودتان بپرسید در مورد چه چیز احساس ناامنی می کنید. آیا احساس می کنید زیبا یا جذاب نیستید و ممکن است همسرتان از شما خسته شود؟ آیا به عشق و علاقه همسر خود شک دارید؟ وقتی دریافتید چه مسئله ای شما را ناراحت می کند، بهتر می توانید با ترس های خود مقابله کنید و متوجه شوید آیا ترس های شما واقعی هستند یا نه. 

اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. برای اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

 

چه کسی برای حل مشکلم به من می تواند کمک کند؟

ممکن است خود بتوانید برای حل مشکلاتتان راه هایی را به کار بگیرید. اما معموا زمانی که فقط از یک زاویه به موضوع نگاه می کنیم نمی توانیم تمامی جوانب را در نظر بگیریم. گفتن مسائل و مشکلاتمان به دوستان و اعضای خانواده نیز کار ساده ای نیست. اما با گرفتن کمک از یک روان شناس می توانید با خیال آسوده تمامی ناراحتی های خود را بازگو کرده بدون آن که نگران فا شدن اسرارتان باشید. به علاوه روانشناس به مدد تجربه و علمی که دارد بهتر از هر کسی می تواند شما را راهنمایی نماید. ما در مرکز هنر زندگی با کمک متخصصان در حوزه سلامت روان تلاش کرده ایم تا با استفاده از بهترین و جدیدترین روش ها به مشکلات و سوالات شما در زمینه روابط بین فردی پاسخ دهیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه حس مالکیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : حس مالکیت و حسادت در روابط

  • ۹۷/۰۹/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

بحث جالبیه.حس مالکیت.
دعوتی به وبلاگم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی