هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

با این که خیال‌ پردازی‌های جنسی جزء طبیعی زندگی جنسی همه انسان‌ها است اما تصورات و باورهای مختلفی درباره آن وجود دارد. اکثر افراد از وجود تخیلات جنسی خود احساس گناه می‌کنند و می‌ترسند که خیال‌پردازی های جنسی همسرشان باعث اختلال در رابطه جنسی واقعیشان شود. اما همیشه این خیال پردازی های جنسی طبیعی نبوده و می توانند باعث بروزانحرافات جنسی شوند. فقدان کامل تخیلات جنسی نیز می تواند رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اما چگونه می توان خیال پردازی بهنجار را از نابهنجار تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سوال و دیگر سوالات در زمینه تخیلات جنسی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیال پردازی جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خیال‌پردازی جنسی یا شهوانی چیست؟

فانتزی شهوانی یا خیال پردازی جنسی (sexual fantasy) به هر گونه فکر، رویا یا داستان با محتوای جنسی گفته می‌شود که در ذهن ایجاد می‌شود. خیال پردازی جنسی پدیده‌ای کاملا متداول است. اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 80% مردان و زنان در زندگی خود خیال‌ پردازی جنسی را تجربه می‌کنند. پس وجود این تخیلات به تنهایی نمی‌تواند به عنوان یک ناهنجاری یا اختلال شناخته شوند و امری شایع و طبیعی است.

 

منشا این تخیلات چیست؟

به طور کلی خیال‌پردازی و رویاهای هر کس از امیال و آرزوهایش ناشی می‌شود. یعنی اول میل جنسی ایجاد می‌شود و پس از آن خیال‌پردازی جنسی به جهت ارضا آن شکل می‌گیرد. بنابراین باید انتظار داشت که هر فردی به طور طبیعی در دوره نوجوانی به واسطه ایجاد میل جنسی، شروع به تصور داستان‌ها و خیال‌پردازی‌های جنسی کند. سن فرد، سابقه رابطه جنسی، استفاده از فیلم‌های هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) و قدرت تخیل فرد همگی بر روی میزان، شدت و نوع خیال‌پردازی‌های جنسی تاثیرگذار است.

 

محتوای خیال پردازی های جنسی چیست؟

افراد مختلف به واسطه نوع گرایش جنسی و علائق مختلف در تحریک جنسی به رویاپردازی مشغول می‌شوند. تخیلات جنسی در زنان و مردان تفاوت‌های خاصی دارد. معمولا زنان در رویاهایشان جذاب بودن برای دیگر مردان و داشتن رابطه با افراد مشهور را تصور می‌کنند در حالی که مردان ممکن است در تخیلاتشان رابطه با زنان مختلف، رابطه جنسی به زور و رابطه دهانی را بیشتر تصور کنند.

این که محتوای این تخیلات چه باشد به تحریکات قبلی مانند رابطه جنسی قبلی و تماشای فیلم‌های پورنو بستگی دارد. برخی نیز به تصور روابطی می‌پردازند که در جهان واقعی امکان‌پذیر نباشد. برای مثال برای فردی که تمایلات آزارخواهی/آزاردهی جنسی دارد و همسرش در این تمایلات با او همراهی نمی‌کند ممکن است این میل خود را با خیال‌پردازی ارضا کند.

 

عوارض خیال‌پردازی جنسی چیست؟

خیال‌پردازی‌های جنسی معمولا طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در مواردی می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله باشد. برای مثال فردی که خواهش‌ها و تمایلات جنسیش را نمی‌تواند در رابطه جنسی ارضا کند و به خیال‌پردازی جنسی رو می‌آورد؛ باید رابطه جنسی خود را اصلاح کند. یا اگر فردی به واسطه تماشای فیلم‌های پورنوگرافی به تصورات جنسی غیرمعمولی می‌پردازد در تماشای این نوع فیلم‌ها باید تجدید نظر کند. در غیر این صورت اگر خیال‌پردازی‌های جنسی ماهیت غیرطبیعی نگرفته و به صورت وسواسی در نیامده چندان نگران‌کننده نیست.

در حالت دیگر وجود خیال‌پردازی‌های جنسی شکل وسواسی به خود می‌گیرد. به این معنا که فرد برای آرام کردن نگرانی‌ها و افکار مزاحم خود مجبور به خیال‌پردازی جنسی همراه یا بدون خودارضایی می‌شود. پس از انجام این خیال‌پردازی‌ها شخص احساس گناه کرده و دچار تنش می‌شود؛ اما به خاطر حالت وسواسی دوباره دست به خیال‌پردازی می‌زند و این دور باطل ادامه پیدا می‌کند. در این موقعیت‌ها تصورات جنسی خود را به عنوان نوعی وسواس یا اعتیاد جنسی نشان می‌دهد که نیاز به درمان ویژه خود دارد.

 

خیال‌پردازی جنسی چه کارکردی دارد؟

وجود خیال‌پردازی جنسی متعادل و طبیعی درمورد رابطه جنسی ایده‌آل با یک شریک جنسی می‌تواند فوایدی نیز داشته باشد. اگر شما متاهل هستید و روش‌های خاصی را در رابطه جنسی خود تصور می‌کنید که به نظرتان لذت‌بخش‌تر است این به شما کمک می‌کند که نسبت به خود آشنایی بیشتری پیدا کنید و بعدا می‌توانید سلیقه خود در برقراری رابطه را با همسرتان در میان بگذارید تا این تخیلات را به واقعیت تبدیل کنید و از رابطه لذت بیشتری ببرید.

در ادامه این فعالیت و آشنا شدن بیشتر با سلیقه جنسی خودتان و همسرتان رضایت جنسی شما افزایش یافته، احساس صمیمیت تان رشد کرده و اعتماد به نفس و عزت نفستان پیشرفت می‌کند. از طرفی برطرف شدن امیالی که در دنیای واقعی یا در رابطه با همسرتان امکان‌پذیر نیست به واسطه خیال‌پردازی می‌تواند باعث تخلیه هیجانی و کاهش اضطراب و تنش شما شود.

 

روش اصلاح خیال‌پردازی‌های جنسی

نخست باید بپذیرید که میل جنسی شما خصوصیت نامناسب و ناپسندی نیست. هر کس به طور طبیعی و سالم میل به رابطه  جنسی دارد و در صورت عدم ارضای آن به شکل واقعی به تصور آن می‌پردازد. پس با پذیرفتن این مسئله از احساس گناه نیز دور می‌شوید. اما برای اجتناب از انحراف به موارد زیر توجه کنید:

1- از دیدن فیلم‌های پورنوگرافی اجتناب کنید. دیدن این نوع فیلم‌ها باعث تغییر انتظارات جنسی شما شده و امیال غیرطبیعی و نامتناسب با واقعیت را در شما تقویت می‌کند.

2- همسر یا شریک جنسی خود را تصور کنید. برای بهبود رابطه جنسی واقعیتان با همسرتان تنها او را در تصورات خود وارد کنید. در این حالت به سلیقه خود در رابطه جنسی با همسرتان بیشتر آشنا می شوید و این تصورات را به رابطه واقعی وارد خواهید کرد.

3- به سمت رابطه جنسی طبیعی و واقعی بروید. اگر احساس می‌کنید که خیال‌پردازی جنسی از شما زمان و انرژی زیادی می‌برد و این ناشی از میل جنسی زیاد شما است و حالت وسواسی به خود نگرفته؛ باید با انتخاب یک شریک جنسی و برقراری یک رابطه عاطفی و جنسی سالم به روشی درست به ارضا میل جنسی خود بپردازید. تجربه رابطه جنسی واقعی به شما ‌این امکان را می‌دهد که به تصورات غیر ممکن در واقعیت عادت نکرده و بتوانید رضایت جنسی بیشتری را تجربه کنید. بسیاری از اختلالات جنسی ناشی ریشه در خیال پردازی های جنسی نامتعارف دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیال پردازی های جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : تخیلات جنسی | مشکلات و نقش آن در روابط زناشویی

  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی