هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چرا و چگونه با دیگران همدردی کنیم؟ تمام انسان ها کسی را نیاز دارند که بتوانند با او درد و دل کنند. به قولی همه انسان ها یک همدرد و همدل نیاز دارند. افرادی در کنارشان کسی را دارند که به حرف های آن ها گوش می دهند و احساس تنهایی نمی کنند؛ از سلامت روان بالاتری برخوردارند. اما هر حرفی را هم نمی توان پیش هر کسی زد. شاید با خود فکر کنید کمکی از دست او بر نمی آید و یا احتمال دارد از حرف های شما سوء استفاده بکند؛ پس ترجیح می دهید رنج تان را پیش خود نگه دارید. پس از مدتی این رنج بزرگ تر شده و برای شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است به دنبال راه چاره ای باشید. در ادامه مقاله درباره همدردی و همدلی بیشتر صحبت کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تعریف همدردی و تفاوت آن با همدلی

برای اینکه بتوانید با دیگران همدردی کنید ابتدا باید تعریف و تفاوت همدلی و همدردی را بدانید.

همدلی (Sympathy) یعنی دل به دل کسی دادن؛ با همدلی درد و رنج دیگری را به عنوان شخص بیرونی حس گرده و از او مراقبت می کنید.

همدردی (Empathy) به این معناست که بتوانید خود را جای دیگری بگذارید و درد او را درد خود بدانید. مخصوصا زمانی که احساساتی مشابه آن فرد را تجربه کرده اید و بخواهید رنج او را برطرف کنید.

تفاوت این دو در این است که فرد در همدلی، فقط شنونده است ولی در همدردی می خواهد درد و رنج طرف مقابل را برطرف کند. طبیعتا همدردی عمیق تر از همدلی است. مثال:

همدلی: تلاش کن که وزنت رو کم کنی، این یه راه سختیه (فهمیدن تجربه های دیگران).

همدردی: من میدونم و میفهمم که کم کردن وزن خیلی سخته، خودمم این مشکل رو داشتم (فهم و درک درونی و شخصی).

 

سیر همدردی کردن به چه نحو است؟
جریان سیر همدردی

همدردی یک فرایند عمیق است که نیاز به صمیمیت و نزدیکی عاطفی زیادی با فرد مقابل دارد. اغلب افراد معمولا برای دیگران همدلی می کنند اما برای عزیزانشان همدرد هستند و می خواهند رنج آن ها را کاهش دهند. روند همدردی به شکل زیر می باشد؛

1 – دلسوزی: به این معنا که من از رنج کشیدن تو آگاهم.

2 – همدلی: من به رنج تو اهمیت می دهم، به تو توجه می کنم و مراقب هستم.

3 – همدردی: من درد تو را می فهمم، آن را حس می کنم.

4 – غمخواری و شفقت: من می خواهم رنج تو را کاهش دهم و از بین ببرم.

 

منظور دیگران از همدردی چیست؟

عمدتا منظور از همدردی و درخواست همدردی، این است که دیگران حرف شما را بشنوند، آن را بفهمند و برای حل آن مشکل به شما کمک کنند. اما معمولا در این جریان، بجای همدردی، همدلی اتفاق می افتد. یعنی دیگران فقط می شنوند و معمولا درد شما را نمی فهمند و نمی توانند خودشان را جای شما بگذارند. بنابراین وقتی از کسی درخواست همدردی دارید، باید بدانید که دقیقا چه می خواهید و اگر کسی از شما این درخواست را داشت، شما چه چیزی باید به او ارائه دهید.

 

با چه کسی درد دل کنیم؟

مهم ترین بخش جریان همدردی، این است که فرد مناسب برای این کار کیست؟

همه انسان ها رازهایی در زندگی دارند که فقط عده کمی می­ دانند یا اصلا هیچکس نمی ­داند. شاید بارها در مجادلات­تان دیده باشید که طرف مقابل رازهای شما را به عنوان سلاح در مقابل شما استفاده می کند. ممکن است زمانی نیاز به صحبت با کسی داشته اید و حالا از اینکه راز خود را به او گفتید پشیمانید؛ از اینکه اعتماد کرده­ اید و از اعتماد شما سوءاستفاده شده است، نسبت به خود احساس بدی دارید.

بنابراین برای درد و دل از خصوصی ترین مسائل زندگی خود بهتر است با کسی صحبت کنید که هرگز احتمال سوء استفاده را ندارد. روانشناسان در جلسات مشاوره با همدردی و روشن کردن نقاط تاریک زندگی مراجع در جهت بهبود کیفیت زندگی او حرکت می کنند. وجود اصل رازداری در جلسات مشاوره روانشناسی در کنار راهنمایی های روانشناس، سلامت روان شما را ارتقا خواهد داد.

 

چگونه با دیگران همدردی کنیم؟
هوا همدیگر را داشته باشیم

امروزه به دلیل مشغله های زیاد و دور شدن انسان ها از یکدیگر، همدردی دیگر جایگاه سابق خود را ندارد. به این معنا که انسان ها کمتر از گذشته همدیگر را می فهمند و به دردهای هم آگاهند. همچنین مرزبندی های انسان ها باعث شده که کمتر طلب همدردی کنند یا نخواهند عمیق ترین مسائلشان را با دیگران در میان بگذارند.

باید بدانید که همدردی یک مهارت است و مثل تمام مهارتها، با تمرین قابل یادگیری است. برخی از نکاتی که برای همدردی کردن باید بیاموزید به شرح زیر است:

خوب گوش دادن:

مهم­ترین مهارت برای همدردی، یادگیری مهارت خوب گوش دادن و درست شنیدن است. یعنی وقتی کسی با شما صحبت می کند، به جزئیات صحبت آن ها توجه کنید نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. تا آن جا که می توانید تماس چشمی برقرار کنید.

زبان بدن مناسب:

برای برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است که بتوانید زبان بدن متناسب موقعیت بیاموزید. تن صدا، سرعت کلمات، حالات دست و پا، نگاه ها، نوع نشستن و حتی سکوت ها و ... همگی زبان بدن هستند.

شباهت ها و تفاوت ها:

پیدا کردن وجوه اشتراک با کسی که با او همدردی می کنید به شما و فرد مقابل در ایجاد رابطه مناسب و عمیق کمک می کند. باید سعی کنید در این جریان به اعتقادات دیگران و نگرش های مخالف نیز احترام بگذارید.

نکته مهم: هیچ وقت تظاهر به همدلی نکنید. مشکلات دیگران برای آن ها بزرگ است و نباید آن ها را بی ارزش بدانید. مخصوصا به فرزندان باید اجازه دهید افکار و احساسات خود را بدون ترس و نگرانی بیان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه با دیگران همدردی کنیم

  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی