هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال های شخصیت دسته A شامل چه اختلالاتی می شود؟ آیا از نشانه های کلی اختلال های شخصیت دسته A آگاهی دارید؟ برخی افراد در ظاهر بسیار عجیب و نامتعارف به نظر می رسند. ممکن است در ارتباط با آن ها دچار آشفتگی شوید، و نتوانید اعتماد آن ها را جلب کنید یا هنگام نزدیک شدن به آن ها متوجه هراسان شدنشان بشوید، عجیب و نامتعارف بودند ویژگی اصلی اختلالات شخصیت دسته ی A می باشد. در ادامه یک توضیحی درباره شخصیت داده شده، سپس هر کدام از اختلالات شخصیت دسته الف را به طور خلاصه توصیف کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اختلالات شخصیت دسته الف یا A | اختلال های شخصیت کلاستر A

تعریف شخصیت

یک الگوی ثابت از فکر، عاطفه و رفتار در هر فردی شخصیت او را نشان می دهد. در هر فرد دارای بخش های ثابتی است که شامل الگوهای رفتاری و فکری منحصر به فرد و متمایز از دیگران می باشد. اما شخصیت علاوه بر اینکه ثابت است، می تواند پویا و متحرک باشد و در طول زمان تغییر کند و با محیط سازگار شود. اما افراد دارای اختلال شخصیت صفات شخصیتی ناسازگارانه دارند و در مقابل تغییر مقاومت می کند. این الگوی رفتاری برای اطرافیان عموما آزارنده است.

 

اختلال شخصیت

اختلال شخصیت الگوی بادوامی از تجارب درونی و رفتاری است که به شکل مشخصی با فرهنگ فرد متفاوت می باشد. این الگوهای شناختی فرد یعنی تصوری که از دنیا، خود، دیگران و پدیده ها دارد، در عاطفه و احساساتش و روابط بین فردی مشکل ایجاد می کند. این الگوها، بادوام غیرقابل انعطاف و فراگیر هستند یعنی در روابط و موقعیت های زیادی دیده می شود. اختلال شخصیت معمولا در نوجوانی و اوایل بزرگسالی ظهور می کند.

روانشناسان اختلالات شخصیت را 10 مورد شمرده اند و آن ها را در سه دسته کلی دسته بندی کرده اند.

1- اختلالات شخصیت کلاستر A

2- اختلالات شخصیت کلاستر B
3- اختلالات شخصیت کلاستر C


اختلال شخصیت دسته A

اختلال های شخصیت دسته A شامل افرادی است که عموما عجیب و غریب و نامتعارف به نظر می رسند. این افراد اساسا در روابط اجتماعی ناشی بوده و تبحر برای برقرار روابط اجتماعی مفید ندارند. افراد دارای اختلال های شخصیت دسته A به لحاظ اجتماعی گوشه گیر و منزوی هستند. این اختلالات با تفکر تحریف شده در مورد دنیا و افراد و روابط مشخص می شوند، این تفکرات تحریف شده بسیار خشک و انعطاف ناپذیر می باشند.

انواع اختلالات شخصیت دسته الف یا A

اختلال شخصیت پارانویید

ویژگی اصلی افراد دارای اختلال شخصیت پارانوئید بدگمانی و بی اعتمادی بسیار گسترده نسبت به دیگران است. این افراد انگیزه های دیگران را بد تفسیر می کنند. پارانویید در سال های اول جوانی شروع شده و به تمام زمینه های شخصیتی گسترش پیدا می کند.

شخصیت پارانویید بدون هیچ گونه شواهدی فکر می کند که دیگران قرار است به او صدمه بزنند. در مورد وفاداری و قابل اعتماد بودن اطرافیانش دچار سوء ظن می باشد. به سختی به دیگران اعتماد می کند، چرا که می ترسد دیگران از اطلاعاتش سوء استفاده کنند؛ در حالی که دیگران احتمال حمله و خطر در آن موقعیت ها را اصلا ادراک نمی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت پارانوئید

نحوه برخورد با شخصیت پارانوئید

زندگی و ازدواج با شخصیت پارانوئید

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت اسکیزویید

افراد دارای اختلال شخصیت اسکزوئید، انسان هایی منزوی و گوشه گیر هستند که دلبستگی به روابط میان فردی نداشته و طیف ابراز احساساتشان در روابط بین فردی بسیار محدود است. این اختلال هم مانند سایر اختلال های شخصیت در اوایل جوانی آغاز می شود و در اکثر زمینه های زندگی فرد ظهور دارد.

این افراد نه علاقه ای به روابط بین فردی دارند و نه لذتی از آن می برند، حتی از اینکه عضوی از یک خانواده باشند لذت نمی برند. تقریبا همیشه خود را درگیر فعالیت های انفرادی می کنند و در مورد روابط جنسی اشتیاقی ندارند. آن ها دوستان کمی دارند یا می توان گفت هیچ رابطه ی صمیمانه ای ندارند. نسبت به ستایش دیگران یا انتقاداتشان بی تفاوت هستند و نسبت به روابط عاطفی سرد می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت اسکزوئید

نحوه برخورد با شخصیت اسکیزوئید

زندگی و ازدواج با شخصیت اسکیزوئید

درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسیکزوتایپال در روابط اجتماعی و بین فردی خود نقص هایی نشان می دهند. مشخصه مشکلات رابطه ای آن ها، رنج شدید و ظرفیت بسیار کمشان در روابط نزدیک است. در واقع تحریف های شناختی و ادراکی، آن ها را آسیب پذیر می کند.

ویژگی مشخص این افراد عقاید عجیب غریبشان و انتساب دادن امور و پدیده های نامرتبط به خودشان می باشد. مثلا عقایدشان در مورد داشتن قدرت حس ششم و پیش بینی مسائل یا تفکر خرافی، ادراک های عجیبشان از بدن خودشان نمونه هایی از این امر می باشد. ممکن است سوء ظن هم در آن ها دیده شود. علاوه بر باورهای عجیب، ظاهرشان و نوع لباس پوشیدنشان هم آن ها را متمایز می کند. همانند سایر اختلال های دسته A، افراد اسکیزوتایپال هم دایره دوستان محدودی دارند. شخصیت های اسکیزوتایپال احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی بالایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت اسیکزوتایپال

نحوه برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال

زندگی و ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

 

سخن آخر در مورد اختلالات شخصیت کلاسر الف یا A

با توجه به اطلاعات فوق باید متوجه شده باشید که ارتباط با این افراد دشوار بوده و برای داشتن ارتباط بهینه با این دسته شخصیت می توانید از کمک متخصصین بهره ببرید. در واقع تشخیص این امر که فردی دچار اختلال شخصیت هست یا نه، کار ساده ای نیست و برای تشخیص نیاز به تخصص یک روانشناس دارد. از اینکه خودتان نشانه ها را تشخیص دهید بپرهیزید. سعی کنید با مشاوره مناسب مشکل را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنید.

درمان های روانشناختی خاصی مثل روانکاوی و روان درمانی برای اختلال های شخصیت وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید کیفیت زندگی خود و اطرافیان تان را بهبود دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلالات شخصیت دسته الف یا A | اختلال های شخصیت کلاستر A

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی