هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان پرخوری عصبی

با بالا رفتن شیوع اختلال پرخوری عصبی، درمان اختلال پرخوری عصبی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. این اختلال در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع می شود و تعداد زنان به مردان ۱۰ به ۱ است. ملاک های زیبایی و انتظاراتی که مردان و حتی زنان از خود ظاهر خود دارند، احتمال بروز این اختلال را در زنان بیشتر می کند. البته رسانه ها نیز در گسترش این دیدگاه ها بی تقصیر نیستند. عدم درمان پرخوری عصبی فرد را در معرض مشکلاتی چون افسردگی، چاقی، کمبود اعتماد به نفس و... قرار می دهد. در ادامه به شرح درمان خانگی و درمان تخصصی اختلال پرخوری عصبی پرداخته ایم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان پرخوری عصبی می توانید با مشاوران مرکز روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۲۲۸ و از تهران با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۲۶۵ تماس بگیرید.

 

منبع : درمان پرخوری عصبی

پیش از درمان علائم پرخوری عصبی را شناسایی کنید

بیمار مبتلا به پرخوری عصبی در یک دوره زمانی مستقل (مثلا در عرض ۲ ساعت) مقدار غذایی که  می خورد از مقدار غذایی که اکثر افراد در همان دوره زمانی و تحت شرایط مشابه می خورند بسیار بیشتر است. به طوری که در طول این دوره های پرخوری، فرد احساس می کند بر خوردن خود کنترل ندارد.

 

بر خوردن خود تسلط یابید

برای درمان پرخوری عصبی، باید خوردن آگاهانه را تمرین نمایید. اغلب افراد چیزهایی را که در طی روز می خورند را به یاد ندارند و تنها احساس سیری می کنند. چرا که معمولا غذا خوردن آن ها به همراه یک کار دیگر مثل رانندگی، دیدن تلویزیون، حرف زدن و... اتفاق می افتد. این روش غذا خوردن باعث می شود، آگاهی کمتری نسبت به آن چه که می خورید داشته باشید. 

بنابراین اگر آگاهی کافی به مواد غذایی که می خورید داشته باشید، می توانید به درمان پرخوری عصبی خود و حتی نزدیکان تان کمک کنید. آگاهانه غذا خوردن توجه کامل به معنای توجه به تمام فرایند تهیه غذا می باشد. با تمرین تکنیک های ذهن آگاهی می توانید مهارت تمرکز خود در ماندن در لحظه حال را ارتقا دهید. در ادامه هشت تمرین برای آگاهانه غذا خوردن ذکر کرده ایم.

1- در لیست خرید خود تجدید نظر کنید

مواد غذایی با ارزش غذایی بیشتر مثل سبزیجات، میوه ها، ماهی و... را در سبد خرید خود قرار دهید. از خرید موادی مثل سوسیس، چیپس، بستنی و مواد با ارزش غذایی پایین پرهیز کنید.

2- فقط زمانی که گرسنه اید غذا بخورید

نیازی نیست حتما در یک ساعت معین غذا بخورید، یا برای کاهش وزن خود یک وعده غذایی را حذف کنید. تنها زمانی که اشتها دارید غذا میل کنید، پیش از آن که خیلی گرسنه شوید.

3- کمتر بخورید

برای مقابله با اشتهای زیاد می توانید از ظروف کوچک تر برای خوردن استفاده کنید و یا به تدریج و آهسته (روزی یک قاشق) از حجم غذای خود بکاهید.

4- از غذای خود لذت ببرید

پیش از آن که شروع به خوردن کنید، درباره نحوه تهیه غذا، کسانی که در غذا خوردن با شما همراه هستند و زحماتی که برای به دست آوردن این وعده کشیده شده تامل کنید. 

5- با تمام احساسات تان غذا را حس کنید

در حین خوردن از انجام کاری غیر از غذا خوردن پرهیز کنید، به شکل، رنگ و بوی غذا در هر مرتبه که لقمه ای را به دهان خود می برید توجه کنید. در هنگام جویدن غذا را در دهان خود چرخانده و سعی کنید تمام ادویه ها و طعم های آن را با زبان تان احساس کنید.

6- در اندازه های کمتر بخورید

به جای آن که لقمه های بزرگ به دهان تان ببرید، غذایتان را کم کم بخورید. به این صورت بهتر می توانید مزه ها را احساس کنید و از طعم آن لذت ببرید.

7- جویدن خود را بشمارید

هر لقمه ای که به دهان خود می برید را کامل بجوید. از قورت دادن سریع پرهیز کنید. برای این کار می توانید جویدن های خود را بشمارید، به این صورت هم جویدن زیاد را تمرین کرده اید و هم به غذای خود اهمیت بیشتری داده اید.

8- در خوردن عجله نکنید

اگر تمرین های ذکر شده را انجام دهید ناخواسته به آرامی غذا خواهید خورد. پیش از آن که خوردن را شروع کنید به ساعت شروع دقت کنید. به مرور متوجه می شوید که هر چه زمان بیشتری غذا خوردن تان طول بکشد میزان کمتری غذا میل خواهید کرد.

 

درمان های تخصصی پرخوری عصبی

اگر دچار پرخوری عصبی هستید، ممکن است به چند نوع درمان تخصصی نیز نیاز داشته باشید، داروهای ضد افسردگی با روان درمانی هایی مثل درمان شناختی رفتاری بیشترین تاثیر را در بهبودی شخص دارند. در ادامه به شرح هر کدام از این روش ها پرداخته ایم.

روان درمانی

در روان درمانی علت ها و ریشه های روانی اختلال پرخوری عصبی بررسی شده و بیمار به حل تعارض های ناخودآگاهی که عامل اصلی پرخوری عصبی هستند، می پردازد. این نوع درمان نسبت به دیگر درمان ها طولانی تر می باشد. اما میزان اثر درمان در طولانی مدت بیشتر می باشد. 

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری به بازسازی الگوهای شناختی؛ باورهای ناسالم و در نتیجه تغییر عادات رفتاری می پردازد. از آن جا که اغلب پرخوری عصبی به همراه افسردگی است، اگر به همراه درمانی شناختی، داروهای ضد افسردگی تجویز شوند، روند درمان سریع تر خواهد بود.
یکی از روش های درمان پرخوری عصبی با رویکرد شناختی رفتاری، این است که موقعیت ها و افکاری که باعث پرخوری می شوند، بررسی شده و برای تغییر پاسخ فرد به آن موقعیت ها برنامه ریزی شود. سپس با آموزش خود کنترلی، فرد قادر خواهد بود فعالیت های روزانه خود را ساختار بندی کند تا از پرخوری عصبی پیشگیری نماید. درمانگر با همراهی و تکنیک های خود به شما کمک می کند تا در برابر موانع درمان بایستید و روند درمان خود را تا انتها پیش ببرید. 

درمان خانواده محور

خانواده درمانی به منظور کمک به والدین در مداخله برای جلوگیری از رفتارهای خوردن ناسالم نوجوان شان و کمک به کنترل فرد در غذا خوردن می باشد. خانواده می تواند به فرد برای حل مشکلاتش در ارتباط با اختلال پرخوری عصبی کمک شایانی بکند‌‌.

 SSRI ها

تنها داروهای مورد تایید FDA برای درمان اختلال پرخوری عصبی داروهایSSRI هستند که هم در خلق و هم در پرخوری عصبی موثر واقع می شوند، برخی از موثرترین این داروها عبارتند از فلووکسامین ،سیتالوپرام و سرترالین. آمفتامین ها و دارو های شبیه به آمفتامین نیز ممکن است مفید واقع شود اما در بلند مدت فایدۀ چندانی ندارند. داروهای اضافه شده به درمان شناختی رفتاری موثر تر از دارو درمانی به تنهایی هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ی درمان پرخوری عصبی می توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۲۲۸ و از تهران با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۲۶۵ تماس بگیرید.


منبع : درمان پرخوری عصبی

  • ۹۸/۰۱/۲۵
  • هنر زندگی

درمان پرخوری عصبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی