هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

نقش خانواده در اعتیاد

با توجه به مشاهدات و آمارها نقش خانواده در اعتیاد بیشتر از پیش مشخص شده است. اعتیاد به جهت آسیب همه جانبه ای که به خانواده و جامعه وارد می کند، همه نهادها موظف اند که برای پیشگیری و درمان آن اقدام بکنند. اما مهم ترین بخش پیشگیری از اعتیاد بر عهده خانواده است، چرا که از عمده دلایل گرایش افراد به سمت اعتیاد به دلیل مشکلات خانوادگی و همین طور سبک فرزند پروری والدین می باشد. روابط افراد خانواده و همین طور جو عاطفی حاکم بر خانه نقش موثری در معتاد شدن یا نشدن افراد دارد. آگاهی افراد مخصوصا والدین از این دلایل نقش موثری در کاهش اعتیاد جوانان دارد. در ادامه مقاله به عمده دلایل خانوادگی اعتیاد و هم چنین نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : نقش خانواده در اعتیاد

نقش خانواده در اعتیاد فرزندان

نقش خانواده در اعتیاد یکی از مهم ترین عواملی است که برای کاهش اعتیاد در جامعه باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. نقش خانواده در شکل گیری رفتار، طرز فکر، ارتباطات، شخصیت و... باعث می شود که فرد بیشترین تاثیر را از خانواده خود بگیرد. در ادامه به عمده ترین دلایل خانوادگی اعتیاد فرزندان به شرح زیر می باشد:

1- اختلافات خانوادگی

تحقیقات نشان داده اختلافات خانوادگی، دعوا و از هم گسیختگی در بین اعضای خانواده نقش مهمی در گرایش به اعتیاد افراد خانواده دارد. نوجوانان چنین خانواده هایی احساس امنیت نداشته و فشار روانی زیادی را تحمل می کنند. در واقع فرزندان برای فرار از این دعواها و اختلافات به مواد مخدر پناه می برند.

2- فقر و مشکلات مادی خانواده

تحقیقات نشان داده تعداد زیادی از معتادان دارای خانواده های کم درآمد و فقیر هستند. فقر مادی به دو طریق بر اعتیاد اثر می گذارد:

  • افرادی که خانواده کم درآمدی دارند ممکن است به جهت کسب و کار کاذب و و امرار معاش به فروش مواد مخدر اقدام کنند و خود نیز به تدریج به مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند. هم چنین فروشنده های مواد مخدر با دادن پول اندکی به جوانان کم درآمد آن ها را به سمت مواد مخدر سوق می دهند و در راه اهداف خود از آن ها سو استفاده می کنند.
  • فقر مادی معمولا با فقر فرهنگی همراه است، این خانواده ها از سبک های صحیح فزند پروری و مسائل عاطفی برای فرزندان خود اطلاعی ندارند. در نتیجه فرزندان به دلیل عدم تربیت صحیح و پر کردن خلاهای عاطفی خود به سمت مواد مخدر کشیده می شوند.

3- اعتیاد والدین

در صورتی که یکی از والدین و یا افراد بسیار نزدیک اعتیاد داشته باشد، فرد جوان نیز از طریق همانند سازی با او و الگو برداری، به سمت مواد مخدر کشیده می شود. تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد معتاد، والدین یا افراد نزدیکی مثل پدر بزرگ، مادر بزرگ یا خواهر و برادر بزرگ تری داشته اند که معتاد به مواد مخدر بوده اند و از آن ها الگو برداری کرده اند.

4- ارتباطات میان اعضای خانواده

گاه نوع ارتباط میان والدین و فرزندان خانواده، جوانان را به سمت اعتیاد می برد. زمانی که قوانین خانه بسیار خشک و یا برعکس بدون هیچ چهارچوبی باشد و یا والدین توجهی به فرزندان نداشته باشند، به احتمال زیادتری فرزندان به سمت اعتیاد کشانده می شوند. ارتباطات خانوادگی معیوب در مورد معتادانی که اقدام به ترک کرده و سپس به خانه باز می گردند، قابل شناسایی است. این افراد پس از بازگشت به خانه دوباره به سمت اعتیاد کشانده می شوند. نقش خانواده در ترک اعتیاد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

5- عدم توجه به نیازهای فرزندان

تحقیات نشان داده است در صورتی که نیاز های عاطفی فرزندان توسط خانواده ارضا نشود، آن ها برای براورده کرده نیاز های خود و به دست آوردن آرامش روانی به سمت دوستان و همسن ها کشیده می شوند. اگر در گروه های دوستی مصرف کننده ای باشد، به احتمال بیشتری دچار اعتیاد می شوند. اما گاه کمبود نیازهای عاطفی به قدری است که خود فرد برای جبران این کمبودها به سمت مواد مخدر می رود.

 

طلاق والدین عاملی بسیار مهم در اعتیاد فرزندان

فرزندان طلاق پس تحمل کشمکش ها و دعواهای طولانی حال باید با غم دوری از یکی و گاه هر دو والد به سر برند. این فرزندان اغلب قربانی دعواهای والدین شان شده و از توجه و رسیدگی لازم محروم می شوند. اعتیاد یکی از جدی ترین خطراتی است که این کودکان را تهدید می کند. اگر والدین متوجه آسیب های طلاقنباشند، شرایط بدتر شده و احتمال گرایش به انحرافات نیز بیشتر می شود. 

 

نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد

برای آن که یک خانواده سالم داشته باشید، لازم است پیش از آن که بحرانی در خانواده پیش بیاید، از بروز مشکلاتی چون اعتیاد جلوگیری کنید. 

1- با فرزندان خود روابط صمیمانه ای برقرار کنید.

2- برای فرزندان خود الگوی خوبی باشید، چرا که آن ها با شما همانندسازی می کنند.

3- در خانه، فضایی صمیمانه و آرام مهیا کنید.

3- به چگونگی پول خرج کردن فرزندان تان اهمیت بدهید و پیگیر آن ها باشید.

4- به فرزندان خود نه گفتن و مقاومت در برابر فشار همسالان را آموزش دهید.

5- فرزندان خود را قبل از سنین نوجوانی، از اثرات و عواقب مواد مخدر و اعتیاد آگاه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : نقش خانواده در اعتیاد

  • ۹۸/۰۲/۱۱
  • هنر زندگی

نقش خانواده در اعتیاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی