هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا داروهای ضد افسردگی را می شناسید؟ افسردگی در حال حاضر یکی از شایع ترین اختلالات روانیاست که گریبان گیر تعداد زیادی از افراد شده است. برای درمان افسردگی، روش های مختلفی وجود دارد. دارو درمانی در مواردی که شدت افسردگی بسیار بالا باشد و نیاز به پاسخ دهی سریع باشد، از جمله ارکان های اصلی در درمان افسرگی محسوب می شود. البته داروهای ضد افسردگی با عوارض و تداخلات دارویی نیز همراه است. با استفاده از مشاوره روانشناسی و بررسی دقیق علل افسردگی، می توان به جای دارودرمانی از راهکارهایی استفاده کرد که به واسطه افزایش توانایی های شناختی و کسب مهارت های حل مسئله در جهت کاهش نشانه های افسردگی و درمان آن قدم برداشت. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع داروهای ضد افسردگی، تاثیرات و عوارض آن ها بپردازیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و روش های درمان آن می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : داروهای ضد افسردگی | معرفی بهترین دارو های ضد افسردگی

 

داروهای ضد افسردگی چه نوع داروهایی هستند؟

اروهای ضد افسردگی، گروهی از داروها هستند که برای درمان بیماران افسرده استفاده می شوند. این داروها احتمال بهبود افراد را تا 2 برابر افزایش می دهند و حدود 3 تا 4 هفته زمان می برد تا تاثیرات خود را نشان دهند.

 

نحوه عملکرد داروهای ضد افسردگی

افسردگی، بیماری ای است که می تواند بر اثر اختلال در میزان انتقال دهنده های عصبی در مغز رخ دهد. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که باعث انتقال پیام ها در مغز شده و بعضی عملکردهای مغزی را بر عهده دارند. اختلال در میزان آن ها می تواند باعث به وجود آمدن نقص های شناختی، رفتاری و هیجانی در افراد شود. دو انتقال دهنده عصبی که در افسردگی دخیل اند، سروتونین و نور اپی نفرین هستند. در افسردگی، سرتونین و نور اپی نفرین کاهش می یابد و در مانیا (شیدایی) که در اختلال دو قطبی رخ می دهد، نور اپی نفرین افزایش می یابد. داروهای ضد افسردگی، انتقال دهنده های عصبی مغز را تعدیل و متناسب می کنند. این دارو ها مانع از جذب شدن مجدد این انتقال دهنده های عصبی در مغز شده و مقدار در دسترس آن ها را افزایش می دهند.

 

انواع داروهای ضد افسردگی

چهار گروه دارویی ضد افسردگی وجود دارد:

1- داروهای سه حلقه ای 

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای از جمله قدیمی ترین داروهای ضد افسردگی هستند و می توانند باعث افزایش سرتونین و نور اپی نفرین در مغز شوند. داروهای این دسته عبارتند از : دیسیپرامین، آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، نور تریپتیلین.

2- بازدارنده های منو آمین اکسیداز (MAOI) 

مونو آمین اکسیداز ها همانند داروی سه حلقه ای باعث افزایش سروتونین و نور اپی نفرین در مغز می شوند و عبارتند از ترانیلسپیرومین، فنلزین، موکلوبمید.

3-بازدارنده های بازجذب سرتونین (SSRIs)

بازدارنده های باز جذب سروتونین، بر خلاف داروهای قبلی تنها بر سرتونین تاثیر می گذارند و مانع از جذب این ماده شده و مقدار سروتونین را در مغز افزایش می دهند. این گروه دارویی شامل پروزاک یا فلوکستین، سیتالوپرام، سرترالین، پاروکستین هستند.

 4- سایر گروه های دارویی  

 از دیگر داروهایی که در درمان افسردگی به کار می روند می توان به نفازودون، ونلافاکسین، لیتیوم و زولپیدم اشاره کرد.

 

داروهای ضد افسردگی بر چه اساسی تجویز میشوند؟

 داروهای ضد افسردگی، انواع مختلفی دارند و اینکه چه دارویی برای شخص تجویز شود، در گام اول به شرایط و سطح افسردگی فرد مبتلا یعنی شدت علائم، طول و سیر بیماری و سابقه خانوادگی بیماری بستگی دارد. در گام بعدی انتخاب دارو ها بر این اساس صورت می گیرد که عوارض داروی تجویزی بر وضعیت جسمانی بیمار، مزاج و سبک زندگی وی کمترین تاثیر مضر را بگذارد. با توجه به عوارض احتمالی داروها، می توانید با روش هایی ساده مانند تغییر سبک زندگی تان علائم افسردگی را کاهش دهید. همچنین ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی از شروع برنامه دارویی، بهبودی در وضعیت فرد دیده نشود. در این صورت پزشک می بایست داروی تجویزی خود را تغییر دهد و از داروهای دیگری استفاده کند.

 

عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی در کنار بهبودی که در فرد ایجاد می کنند، عوارض جانبی ای نیز دارند. البته این عوارض در همه افراد بروز نمی کنند. این موارد از عوارض احتمالی داروهای ضد افسردگی هستند:

1- داروهای سه حلقه ای: بینایی ناواضح ، اضطراب، خستگی، خشکی دهان، افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی، یبوست، ناراحتی معده، کاهش فشار خون، افزایش وزن، افزایش احتمال خودکشی در فرد.

2- بازدارنده های منو آمین اکسیداز (MAOI): افزایش فشار خون، خشکی دهان، سرگیجه و سردرد، حالت تهوع.

3-بازدارنده های بازجذب سرتونین (SSRI ): اضطراب، خستگی مفرط، اختلال در معده، اختلالات خواب، سرگیجه و سر درد.

 

 اگر داروهای ضد افسردگی عوارض دارند، چرا باید مورد استفاده قرار گیرند ؟

داروهای ضد افسردگی به رغم عوارض جانبی ای که دارند، باعث بهبود سریع علائم می شوند. مخصوصا در زمان هایی که علائم افسردگی فرد بسیار شدید است. بنابراین زمانی که سرعت بهبود مد نظر است، از دارو درمانی استفاده می شود. از دیگر ویژگی های دارو درمانی، نه تنها کاهش علائم بلکه رفع کامل آن هاست. اگر فرد دچار افکار خودکشی باشد، دارو درمانی می تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. اگر چه ذکر این نکته ضروری است که دارو درمانی به تنهایی کافی نیست و چشم پوشی از روان درمانی می تواند مانع از بهبود فرد شود. امروزه درمان تلفیقی که شامل دارو درمانی و رواندرمانی است، از بهترین گزینه های درمانی است که بالاترین میزان بهبودی را حاصل می کند. یکی از روش هایی که به همراه دارو درمانی می تواند بسیار نتیجه بخش باشد درمان شناختی رفتاری افسردگی است.

 

تداخل دارویی ضد افسردگی ها با سایر داروها

داروهای ضد افسردگی می توانند با انواع مختلف داروها تداخل دارویی ایجاد کنند و خطرناک باشند. پس پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید. از بین داروهای ضد افسردگی، داروهای SSRI بیش از داروهای دیگر تداخل دارویی ایجاد می کنند. این گروه دارویی می توانند با داروهای ضد هیجان، هالوپریدول، داروهای تنظیم کننده قلب، داروهای حل مشکلات خواب ماننددیازپام تداخل ایجاد کنند و اثرات آن ها را شدت ببخشند. همچنین مصرف همزمان MAOI با سایر داروهای ضد افسردگی می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. با توجه به عوارض و تداخلات داروهای ضد افسردگی، مصرف این داروها باید با احتیاط و تحت تجویز پزشک صورت بگیرد و از مصرف خودسرانه این داروها اجتناب کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و روش های درمان آن می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : داروهای ضد افسردگی | معرفی بهترین دارو های ضد افسردگی

  • ۹۸/۰۲/۳۰
  • هنر زندگی

داروهای ضد افسردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی