هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

میزان سلامت و بهداشت روانی در ازدواج یکی از ملاک‌های مهمی است که کیفیت زندگی زوجین را تعیین می‌کند. پیش از ازدواج لازم است که افراد در مرحله شناخت و آشنایی در مورد سلامت روان فرد موردنظر خود تحقیق کنند و در صورتی که از وجود مشکلی آگاه شدند پیش از  تصمیم گیری برای ازدواج  در جهت رفع و بهبودی آن اقدام کنند. چرا که عدم برخورداری از سلامت روان ویژگی‌های رفتاری فرد را به میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و در نتیجه بر ارتباط بین زن و مرد تأثیر بسیاری می‌گذارد. اگر در مرحله تصمیم‌گیری برای ازدواج به سر می‌برید، در ادامه این مقاله به نکاتی در مورد بهداشت روانی در ازدواج اشاره‌کرده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری خود یاری برساند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهداشت روانی در ازدواج  می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.

 

منبع : بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ (۶ نکته اساسی)

بهداشت روانی در ازدواج چگونه تعریف می‌شود؟

بسیاری از افراد تعریف درست و دقیقی از بهداشت و سلامت روان ندارند و این مسئله باعث می‌شود که نتوانند معیار مناسبی برای انتخاب همسرخود داشته باشند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی بهداشت روانی در ازدواج حالتی از بهزیستی است که در آن فرد از توانمندی‌های خود آگاه است، توان کنار آمدن با استرس‌های معمول زندگی را دارد، می‌تواند به طرز مؤثری کار کند و در نهایت عملکرد مثبتی در اجتماع داشته باشد.

بررسی هریک از نکاتی که در تعریف سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره شده به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید میزان سلامتی فرد موردنظر خود را بهتر بررسی کنید.

 

برای بررسی بهداشت روانی در ازدواج چه اقداماتی لازم است؟

بررسی فاکتورهای مربوط به سلامت روان برای همه افراد آسان نیست. برای آنکه بتوانید در این باره به شناخت بیشتری دست پیدا کنید نکات زیر را مد نظر داشته باشید. 

۱- احترام شخص به خود و دیگران

یکی از اصول اساسی بهداشت روانی داشتن حس حفظ عزت نفس است و همچنین احترام به دیگران است. فردی که به ارزشهای خود و دیگران واقف است از سلامت روانی برخوردار است. در برخوردهایی که پیش از ازدواج با فرد و اطرافیانش می‌توانید میزان عزت نفس او را تشخیص دهید. 

۲- شناخت محدودیت‌ها در خود و افراد دیگر

واقع‌بینی و شناخت و پذیرش واقعیت‌ها از اصول اساسی بهداشت روانی فرد است. فردی که واقع‌بین است و نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد می‌تواند تعامل بهتری با جهان داشته باشد. ببینید فرد چقدر به محدودیت های خود آگاه است و آنها را می‌پذیرد. 

۳- ارزش نهادن به نیازهای اولیه

باید توجه کنیم  که بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان است. احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. ما بطور معمول از نیازهای اولیه تاثیر می‌گیریم و به نسبت محرومیت و ارضاء آنها رفتارمان متغیر است. بهداشت روانی بر این اصل استوار است که نیازهای جسمانی و روانی هر شخص در هر سنی با شرایط ویژه همان سن باید در نظر گرفته و ارضا شود. در زندگی روزمره ببینید شخص چطور نیازهای اولیه‌اش را برطرف می‌کند و تا چه میزان حس رضایت از زندگی دارد. 

۴-  واکنش‌ در برخورد با چالش‌ها و مشکلات 

همان‌طور که گفته شد توانایی فرد در کنار آمدن با استرس‌های روزمره زندگی یکی از فاکتورهای سلامت روان محسوب می‌شود. افرادی که زود دلسرد می‌شوند یا از روحیه مصممی برای برخورد با مشکلات زندگی برخوردار نیستند، احتمالاً در زندگی مشترک خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛ زیرا پس از ازدواج مسئولیت‌ها و وظایف افراد بیشتر می‌شود و آن‌ها باید بتوانند از پس مشکلات بیشتری بربیایند.

برای اینکه بتوانید از واکنش‌های قبلی فرد نسبت به مشکلات و استرس‌های روزمره آگاه شوید می‌توانید از او بخواهید تا خاطراتی در مورد مشکلاتی که در گذشته تجربه کرده برای شما بگوید. هم‌چنین شما می‌توانید از طریق صحبت با دوستان و آشنایان فرد اطلاعات بیشتری در مورد روحیات او کسب کنید. نحوه برخورد با مشکلات عاطفی نیز از شاخص‌های سلامت روانی محسوب می‌شود. 

۵-  به میزان اعتماد به نفس فرد دقت کنید

اعتماد به نفس به تصویری که فرد از خود دارد اشاره دارد. در ارتباط با فرد موردنظر خود دقت کنید که تصویری که او از خود دارد تا چه حد به واقعیت نزدیک است. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد سطح سلامت روان فرد نیز به همان میزان کاهش می‌یابد. چرا که فرد سالم باید بتواند از نقاط مثبت و منفی خودآگاهی روشنی داشته باشد تا بتواند در جهت بهبود آن‌ها بکوشد. اعتماد به نفس پایین یا بیش از حد بر عملکرد فردی و اجتماعی تأثیر مخرب به سزایی خواهد گذاشت. خواستگار دروغگو به راحتی می تواند خود را آن طور که نیست نشان دهد، پس برای ازدواج بیشتر دقت کنید.

۶-  ارتباطات خانوادگی و اجتماعی او را بررسی کنید

مهارت‌های ارتباطی خوب از نشانه‌های یک فرد سالم محسوب می‌شوند. این مهارت‌ها  در کیفیت زندگی مشترک افراد نقش بسزایی ایفا می‌کنند. فردی که از مهارت‌های ارتباطی مناسب برخوردار است نه‌تنها در ارتباط با همسر خود می‌تواند خوب عمل کند، بلکه در ارتباط با سایر افراد نزدیک به خود نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت. به همین خاطر بررسی کیفیت ارتباط فرد با سایر اعضای خانواده و دوستان خود به شما پیش‌آگهی خوبی در مورد میزان سلامت روان و کیفیت ارتباطش با شما خواهد داد. می‌توانید به راه‌های بهبود بهداشت روان و خانواده فکر و برای بهبود آن تلاش کنید. 

 

از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید

بسیاری از مسائل و مشکلاتی که افراد در سطح روان و جنبه‌های شخصیتی تجربه می‌کنند ممکن است در طی گفت‌وگوها نمایان نشود. برای آنکه بتوانید به شناخت دقیق‌تر و عمیق‌تری از این موضوع دست پیدا کنید، مراجعه به روانشناس و استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بسیاری به شما خواهد کرد. ازدواج با افسرده و یا ازدواج با افراد دارای اختلالات شخصیت، زمانی که بدون مشورت با متخصص باشند، بیشتر اتفاق می افتد. روانشناس در طول جلسات مشاوره به شما کمک می‌کند تا بینش بیشتری در مورد ویژگی‌های رفتاری، سبک‌های شخصیتی و میزان سلامت روان یکدیگر کسب کنید تا بتوانید با دید بازتری در مورد ازدواج تصمیم بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهداشت روانی در ازدواج  می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ (۶ نکته اساسی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی